PODosłonami.pl

Agro-Sorb
Yara

Gardenia – dwunasta edycja

Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA, którym towarzyszyły Targi Produktów Świątecznych i Okazjonalnych Special Days, a także Targi Branży Sportowej i Rekreacyjnej Sport Invest, odwiedziło ponad 22 667 osób. Blok tych imprez, które odbyły się w dniach 22-24 lutego w Poznaniu, zgromadził w sumie około 600 wystawców z 18 krajów. Najwięcej uczestników (ponad 480) reprezentowało jednak Gardenię, którą organizatorzy – Międzynarodowe Targi Poznańskie – określają jako „barometr branży ogrodniczej”. Tegoroczna, dwunasta już edycja targów Gardenia udowodniła, że ich najmocniejszym sektorem pozostaje dział poświęcony centrom ogrodniczym i zaopatrzeniu punków sprzedaży detalicznej. Według informacji MTP, 60% zwiedzających Gardenię stanowili przedstawiciele sklepów i centrów ogrodniczych. W pawilonie z roślinami tradycyjnie dominowali szkółkarze, którzy pokazali sporo bylin – w tym roku wyróżniały się ciemierniki.

Targi Gardenia poprzedzają wiosenny sezon handlu ogrodniczego

Targi Gardenia poprzedzają wiosenny sezon handlu ogrodniczego, fot. A. Cecot

Na start wiosennego sezonu

GARDENIA poprzedza okres ożywionego handlu ogrodniczego, w więc termin targów jest ważnym ich atutem. W tym roku jednak niefortunnie pokrył się z terminem prestiżowych i bardzo szybko się rozwijających międzynarodowych targów roślin ozdobnych Myplant & Garden w Mediolanie, które skupiają coraz większe zainteresowanie branży – zagranicznej, ale także naszej, krajowej.

Lutowa pora Gardenii zapewne bardziej niż marcowa (jak w ubiegłym roku) odpowiada polskim szkółkarzom, którzy wiosną sprzedają gros swojego materiału roślinnego, a podczas targów w końcówce zimy mogą jeszcze liczyć na zamówienia na dany sezon.

Jeśli chodzi o ofertę dla producentów roślin pod osłonami, pozostała ona stosunkowo niewielka. Dotyczyła środków produkcji oraz materiałów wyjściowych (sadzonki, rozsady, półprodukty, cebule kwiatowe), które kilka firm oferowało ogrodnikom do szklarni i tuneli.

Organizatorzy Gardenii podali, że zwiedzający przyjechali m.in. z: Austrii, Białorusi, Dani, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Portugalii, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii. Targi odwiedzili jednak, rzecz jasna, przede wszystkim Polacy, w tym menadżerowie i kierownicy wyższego szczebla z sieci handlowych: Bricomarche, Bricoman, Leroy Merlin, Obi, Castorama, PSB Mrówka, Tesco. Wśród rodzimych przybyszów duża była grupa hobbystów, dla których przeznaczono przede wszystkim 3. dzień imprezy (sobotę) i przygotowano kiermasz.

Medale, nagrody targów Gardenia

Sąd Konkursowy pod przewodnictwem prof. dr. hab. Grzegorza Skrzypczaka z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu przyznał Złote Medale Międzynarodowych Targów Poznańskich  17 produktom zaprezentowanym podczas Gardenii, a wcześniej zgłoszonym do oceny.

Wśród nagrodzonych tymi medalami, które – oprócz prof. Skrzypczaka – wręczał wiceprezes MTP Tomasz Kobierski, znalazły się m.in. firmy: Grupa INCO SA z Warszawy (producent Florovitu), W. Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o. z Jutrosina (produkcja nasion oraz hodowla), Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa w Ożarowie Mazowieckim Sp. z o.o.

Grand Prix Gardenii to nagroda przyznawana za wyjątkową – zgłoszoną przez wystawców, a wybraną głosami specjalistów, internautów oraz zwiedzających targi. Ci ostatni wskazali dereń VENUS® ze Szkółki drzew i krzewów Fryszkowscy (który w 2017 r. został wyróżniony nagrodą dziennikarzy podczas wystawy „Zieleń to Życie”).

Acanthus Aureus to z kolei  nagroda przyznawana wystawcom za najlepsze odzwierciedlenie strategii marketingowej firmy w ekspozycji targowej – w tym roku trofeum to trafiło do szkółek: Byczkowscy, All Plants, Zymon.

Najoryginalniejsze stoisko – z tłem, które stanowiły ręcznie malowane kwiaty, przygotowała w tym roku szkółka bylin Barcikowscy.

Gardenia – wystawcy

Wśród wystawców pokazujących produkty z upraw pod osłonami znalazła się firma Królik z pędzonymi tulipanami (prezentująca też konfekcjonowane cebule i bulwy kwiatowe). Tym razem na stoisku tego przedsiębiorstwa znalazły się kwiaty najpopularniejszej w Polsce odmiany tulipana używanej do pędzenia – ‘Strong Gold’ – która niewątpliwie była jednym z najmocniejszych, wabiących wzrok akcentów pawilonu z roślinami.

Kwiaty cięte – z alstremeriami na czele – były domeną ekspozycji firmy Jelimex, która po raz pierwszy wzięła udział w Gardenii, oferując ogrodnikom materiały wyjściowe do dalszej produkcji (także zieleni ciętej, roślin doniczkowych oraz ogrodowych – m.in. paproci).

Po raz drugi w tych targach uczestniczyła firma Haubitz Polska, która oferuje ogrodnikom materiały wyjściowe i półprodukty (pokazano m.in. pelargonie angielskie w niewielkich doniczkach, przeznaczone do dalszej produkcji).

Najbardziej różnorodną roślinną prezentację przygotowała Vitroflora. Akcentem wiosennym były doniczkowe pierwiosnki, w tym pełnokwiatowe odmiany z grupy Hethor Petticoat. Z balkonowo-rabatowych mocno promowano begonie hodowli przedsiębiorstwa Dummen Orange – odmiany objęte marką Iconia®.  Dominowały jednak byliny, na czele z rudbekiami. Zwracały też uwagę żuraweczki (Heucherella) w wiszących pojemnikach oraz duże materiały wyjściowe do dalszej, skróconej produkcji.

Bylin, interesujących wielu ogrodników z sezonową produkcją w szklarniach i tunelach, nie zabrakło też na innych ekspozycjach (np. Ogrodnictwo Foszczka pokazało głównie trawy, a także gatunki „trawopodobne”, jak Phormium tenax – nieodporne na mróz). Hitem targów okazały się jednak ciemierniki (Helleborus), stanowiące oryginalny motyw dekoracyjny kilku stoisk szkółkarskich, zwłaszcza szkółki Zymon.

Jak zwykle, pojawili się producenci sadzonek wrzosów pączkowych – z grup Beauty Ladies (firma Calluna) i Gardengirls (Szkółka Wolski) – których popularność wśród ogrodników prowadzących uprawy sezonowe wciąż rośnie.

Liczne imprezy towarzyszące

Podczas targów Gardenia odbyło się wiele wydarzeń kierowanych do uczestników. Między innymi MTP zorganizowały II Kongres Liderów Branży Ogrodniczej, o tematyce dotyczącej sprzedaży detalicznej.

Gospodarstwo Ogrodnicze Bogdan Królik zorganizowało konferencję prasową, którą poświęcono głównie promocji Międzynarodowych Targów Tulipanów w Chrzypsku Wielkim, które w 2018 roku odbędą się po raz dziesiąty, jak zwykle od 1 do 3 maja. Tradycyjny „chrzest” nowej odmiany tulipana, który jest stałą atrakcją MTT, i tym razem wywoła powszechne zainteresowanie – patronką tej odmiany będzie w 2018 r. Irena Szewińska, co ogłosił podczas poznańskiej konferencji prasowej Bogdan Królik.

Po raz trzeci firma Vitroflora wykorzystała poznańskie targi do seminaryjnego spotkania ze swoimi klientami, które poświęcono głównie bylinom. Prowadzący spotkanie prezes tego przedsiębiorstwa Tomasz Michalik podkreślił, że byliny to grupa roślin, której produkcja w Europie wciąż się rozwija i w której w dalszym ciągu tkwi potencjał. O uprawie bylin „premium”, w dużych pojemnikach, która rozwija się m.in. w Niemczech i pozwala ogrodnikom uzyskiwać lepsze ceny (zyski), mówił – reprezentujący ten kraj – Martin Fischer. Tomasz Michalik m.in. rekomendował klientom rośliny w wysokich doniczkach P9, wyprodukowane w gospodarstwie w Portugalii (którego Vitroflora jest współwłaścicielem) – w cieplejszym klimacie, o lepszych warunkach świetlnych – które można by dołączyć do wczesnowiosennej sprzedaży, np. do prymuli doniczkowej, bratków. Polecał też, oprócz bylin dołączenie wybranych krzewów do asortymentu gatunków sezonowych – m.in. budlei, perowskii, barbuli (Caryopteris), wyprodukowanych w Portugalii i dobrze rozkrzewionych już na etapie półproduktu.

Targi, będące spotkaniem wielu przedstawicieli branży, wykorzystywane są coraz częściej jako miejsce celebrowania ważnych rocznic. Tym razem na przykład swoje 20. urodziny obchodziła firma Ceres International Sp. z o.o. Jubileuszowe obchody podczas targów Gardenia połączono z wprowadzeniem nowego logotypu firmy, który ma się kojarzyć z nowym, właśnie rozpoczętym etapem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Prezes Maciej Juchacz zapowiedział nowe linie produktów oraz dalsze podnoszenie kompetencji zespołu. Przypomniał, że początki działalności firmy wiązały się z wprowadzaniem na polski rynek podłoża kokosowego, co 20 lat temu było dużym wyzwaniem. Zwrócił zarazem uwagę na różne kierunki rozwoju spółki, która do oferty stopniowo włączała wiele różnych środków produkcji. Stwierdził, że ostatnio najbardziej spektakularne postępy dokonują się w segmencie maszyn i urządzeń, które pozwalają zmechanizować (zautomatyzować) prace w gospodarstwie ogrodniczym.

Targom Special Days towarzyszył Konkurs Dla Kwiaciarń. Przygotowano również warsztaty i pokazy florystyczne.

Gala florystyczna DecoMotion Art odbyła się podczas uroczystego Wieczoru Branżowego, wieńczącego drugi dzień targów Gardenia, Special Days i Sport Invest. W trakcie tej gali, którą organizatorzy określili jako „romans światła i baletu” (w wykonaniu grupy Art Color Ballet), na pięciu obrotowych scenach swoje przestrzenne, oryginalne kompozycje zaprezentowali uznani floryści: Monika Bębenek, Monika Kudłacz, Piotr Sekunda, Katarzyna Greta Szymkowiak oraz Agnieszka Winnicka.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Hazera pod szkłem 10
HortiAdNet