PODosłonami.pl

Agro-Sorb
Yara

W hiszpańskim stylu… – relacja z Krajowego Święta Pomidora

W Janowie-Brzezince 29 lipca odbyło się Krajowe Święto Pomidora. Dzięki obecności wielu firm związanych z nowoczesną technologią produkcji pomidorów była to dobra okazja do zaznajomienia się z aktualną sytuacją na rynku tego warzywa. Celem imprezy była promocja polskich pomidorów w atmosferze dobrej zabawy – atrakcjami wydarzenia były m.in koncerty i wielka bitwa pomidorowa.

Podczas bitwy nikt się nie oszczędzał :)

Podczas bitwy nikt się nie oszczędzał :)

Jednym z organizatorów wydarzenia było Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami, które jest zaangażowane w tę imprezę od jej pierwszej edycji. W tym roku SPPiOpO było sponsorem odzieży zawodników uczestniczących w bitwie pomidorowej. Promowało również polskie pomidory. Dobra zabawa rozpoczęła się od występu zespołu ludowego Sołtysi, na scenie zagrały i zaśpiewały również zespoły Top Girls, Masters, Lady Pank – który był gwiazdą wieczoru – oraz Extazy. Wydarzenie prowadził Maciej Smoliński, prezenter telewizji muzycznej. Oczywiście nie mogło zabraknąć też strawy dla ciała – uczestnicy Święta mogli spróbować tradycyjnej zupy pomidorowej.

Nie tylko odmiany pomidorów

W wydarzeniu udział brały zarówno firmy związane z zaopatrzeniem i produkcją oraz producenci pomidorów szklarniowych. Spośród szerokiego asortymentu odmian pomidora na stoisku firmy HM.Clause dużym zainteresowaniem cieszyła się Katy Rose, odznaczająca się przede wszystkim wyjątkową wczesnością na tle innych pomidorów malinowych i cechująca się wysoką jakością owoców. Dużo pytań dotyczyło również pomidora, który sercowatym kształtem, smakiem i kombinacją żółto-różowej barwy przypadł do gustu wielu odwiedzającym.

Przedstawiciele firmy Syngenta, Mikołaj Doroszewicz i Marcin Grosner zapraszali do oceny masy wybranych pomidorów dobrze znanych odmian mięsistych Altadena i Edamso. Zwycięzcy tego konkursu otrzymywali w nagrodę czapki promujące projekt „Lubimy Pomidory”, znajdującego coraz większe rzesze sympatyków. Udzielali także informacji na temat nowej odmiany pomidora malinowego pod numerem T414955, która otrzymała nazwę Maluno. Jak informowali jest odporna na występowanie plam na owocach, powodowanych przez intensywne nasłonecznienie i nie jest podatna na suchą zgniliznę wierzchołków owoców. Jej owoce są duże, przez cały sezon mają masę 200-250g.

Agnieszka Wiśniewska i Piotr Pietrzak z firmy Enza Zaden przedstawiali bogaty asortyment odmianowy pomidora, m.in. Maxeza, Milaneza i Barteza. Zakończone prace hodowlane pozwoliły na promocję nowej odmiany z segmentu pomidorów malinowych, znajdującej się obecnie pod numerem E15A.41717. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Wageningen wynika, że owoce nowej odmiany w stosunku do standardowej mają wyższy współczynnik kwasowości i indeks Brix, co przyczynia się do lepszego smaku.

Do spróbowania pomidorów zachęcali producenci tego warzywa – grupa producencka VegaPol oraz Gospodarstwo Rolno-Ogrodnicze Piotr Floriańczyk (pomidory od Piotra i Małgosi), których stoisk nie sposób było nie zauważyć z uwagi na wyjątkowe przedstawienie pomidora pod różnymi postaciami.

Informacji na temat uprawy pomidorów szklarniowych oraz środków produkcji z nią związanych chętnie udzielali przedstawiciele firm związanych z zaopatrzeniem gospodarstw. Podczas święta w pawilonach dystrybutorów, min. Hurtowni Rolno-Ogrodniczej Janiak i firmy Hortico, można było zaobserwować wspólne rozmowy z doradcami uprawowymi innych firm dostarczających nowoczesne rozwiązania, co sprzyjało wymianie doświadczeń i pomogło dobrać odpowiednią ofertę do oczekiwań klientów.

Niespodzianka podczas bitwy pomidorowej

Najpopularniejsza bitwa w naszym kraju rozpoczęła się od rywalizacji „białych” i „czerwonych” kilku dwuosobowych drużyn. Polegała ona na zjedzeniu jak największej liczby pomidorów w jak najkrótszym czasie. Druga z kolei polegała na podrzuceniu przez jedną osobą pomidorów i zjedzeniu przez drugą. Po konkursach przyszedł czas na fitness, którego celem oprócz wspólnej zabawy była rozgrzewka przed bitwą. Po rozciągnięciu mięśni przyszedł czas na to, na co wszyscy czekali – na Wielką Bitwę Pomidorową. Nikomu „broni” nie zabrakło, a już po blisko kilkudziesięciu minutach miejsce bitwy przypominały pomidorowe bagna. Jak na prawdziwą bitwę przystało nikt nie był bezpieczny, nawet obserwatorzy. Na koniec dla uczestników bitwy organizatorzy przygotowali niespodziankę. Na arenę przyjechał ciągnik wraz z dodatkowymi osobami zaopatrzonymi w wielką sikawkę tryskającą sokiem pomidorowym. Ze względu na dużą ilość osób chętnych do udziału jeszcze tuż przed samą bitwą organizatorzy Krajowego Święta Pomidora już ogłaszają nabór na kolejną edycję już za rok.

Ubiegłoroczna edycja Targów cieszyła się dużym zainteresowaniem (fot. Messe Essen GmbH)

Zbliżają się targi IPM Essen

Najważniejsze dla międzynarodowej branży roślin ozdobnych wydarzenie targowe – IPM Essen w Niemczech – odbędzie się w 2019 roku w dniach 22-25 stycznia. Jak zapowiadają organizatorzy tej imprezy, Messe Essen GmbH, swoją ofertę zaprezentuje wówczas [...]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Hazera pod szkłem 10
HortiAdNet