PODosłonami.pl

Pelargonie Calliope® – nowe otwarcie

Firma Syngenta Flowers ogłosiła w tym roku nową koncepcję marketingową dotyczącą pelargonii Calliope®. Z wprowadzeniem tych rozwiązań, mających na celu umocnienie pozycji tego hodowcy na rynku międzygatunkowych mieszańców pelargonii (interspecific), idzie w parze znaczne zwiększenie liczby odmian z tej linii w ofercie Syngenty. Nowe, stopniowo wprowadzane na rynek kreacje objęte marką Calliope® będą zarazem oferowane wyłącznie przez tę firmę (i dostawcę jej sadzonek – FloriPro Services). Można je było po raz pierwszy oglądać podczas Flower Trials 2017 w Holandii. W Polsce klienci przedsiębiorstwa Syngenta mieli okazję zapoznać się z nimi 23 czerwca w Warszówku, w gospodarstwie Małgorzaty i Marcina Głowackich, którzy ukorzeniają sadzonki pelargonii na zlecenie tej firmy.

Pelargonie oferowane pod marką Calliope, jako produkty kategorii premium

Pelargonie oferowane pod marką Calliope, jako produkty kategorii premium, fot. A. Cecot

Calliope® ‘Dark Red’

Syngenta jako pierwsza wprowadziła na światowy rynek – prawie 10 lat temu – mieszańce otrzymane w wyniku krzyżowania Pelargonium zonale i P. peltatum, które okazały się przełomowym produktem z asortymentu pelargonii. Pierwszą kreacją z grupy Calliope® – charakteryzującej się m.in. długotrwałym, obfitym kwitnieniem i efektownym wzrostem oraz rozwojem przez cały sezon u klienta finalnego – była odmiana ‘Dark Red’ (intensywnie czerwona, o dużym wigorze i sporych rozmiarach roślin, późna). Stała się hitem i – przynajmniej w Polsce – synonimem grupy Calliope® (wizualnie bardziej przypominającej P. zonale), pomimo że hodowca dołączył do niej w kolejnych latach 4 inne odmiany: ‘Lavender Rose’, ‘Hot Rose’, ‘Rose Splash’, ‘Red Splash’ (3 ostatnie – o słabszym wzroście i trochę mniejszych rozmiarach niż u ‘Dark Red’).

Calliope® według nowej koncepcji – różne wielkości, różne formy pelargonii

Obecna w Polsce na czerwcowym spotkaniu Anna Obermann z działu marketingu firmy Syngenta Flowers zaprezentowała nową koncepcję dotyczącą pelargonii Calliope®, wypracowaną centralnie dla wszystkich rynków, na których działa to przedsiębiorstwo hodowlane (i jego „ramię” dystrybucyjne – FloriPro Services). Zarówno ona, jak i Ulrich Eberhardt, specjalista w dziedzinie uprawy pelargonii, który również przyjechał na spotkanie z polskimi ogrodnikami, zapewniali, że obecny „pomysł na Calliope®” wynika z kierunków rozwoju rynku detalicznego i został poprzedzony badaniami w kilku krajach zachodniej Europy, gdzie za produkty markowe (za którymi stoi odpowiednia jakość i wartość dodana – ozdobna doniczka, etykieta itp.) można uzyskać wyższe ceny. Przyznawali zarazem, że zdają sobie sprawę, iż polski rynek różni się od niemieckiego czy holenderskiego, przekonując jednak, że procesy, które zachodzą w „globalnej wiosce” są podobne, jakkolwiek „dzieją się” w różnym tempie.

Koncepcja polega na objęciu marką Calliope® wszystkich międzygatunkowych mieszańców pelargonii hodowli firmy Syngenta, niezależnie od pokroju i typu mieszańca. Nazwa ta (marka) dotyczyć więc będzie także dotychczasowych odmian z grupy Caliente, które mają więcej cech P. peltatum.

I tak, w nadchodzących sezonach:

  • Calliope® Compact obejmie 4 nowe odmiany (np. Calliope® C ‘Scarlet’) o przeważających cechach P. zonale i zwartym pokroju (polecane do doniczek 12-centymetrowych)
  • Calliope® Medium – 13 odmian o przeważających cechach P. zonale i średnio silnym wzroście (do doniczek 13-centymetrowych), wśród których znalazły się dotychczasowe ‘Hot Rose’, ‘Rose Splash’, ‘Red Splash’ (od najbliższego sezonu oferowane z przydomkiem „M”, czyli np. jako Calliope® M ‘Hot Rose’)
  • Calliope® Large – 6 odmian o przeważających cechach P. zonale i silnym wzroście (do doniczek 15-centymetrowych i większych), wśród których znalazły się dotychczasowe ‘Dark Red’ i ‘Lavender Rose’ – które będą oferowane jako Calliope® L ‘Dark Red’ i Calliope® L ‘Lavender
  • Calliope® Landscape – 8 odmian o przeważających cechach P. peltatum, a więc przewieszającym się pokroju, i o dużych płatkach kwiatów (dotychczasowe 4 odmiany z gr. Caliente i 4 nowe kreacje)
  • Calliope® Cascade – 3 nowe odmiany o przeważających cechach P. peltatum, a więc kaskadowym pokroju, i o wąskich płatkach kwiatów.

Anna Obermann zapowiedziała, że dobór odmian z trzech pierwszych, wyżej wymienionych linii zostanie docelowo uzupełniony tak, by w każdej z nich znalazło się po 19 kreacji, co ma dać pełną paletę barw i odcieni kwiatów u zwartych, średnio silnie rosnących i silnie rosnących mieszańców Calliope® o przeważających cechach Pelargonium zonale. Tymczasem w nadchodzącym sezonie pojawią się w sumie 23 nowości z linii Calliope®.

Nie tylko pelargonie

Ogrodnicy uczestniczący w spotkaniu w Warszówku, dla których przedstawiona koncepcja Calliope® stanowiła nie lada wyzwanie, mogli także zapoznać się z innymi nowościami z oferty firmy Syngenta, takimi jak np. rozmnażane wegetatywnie petunie czy werbeny.

Małgorzata i Marcin Głowaccy oprowadzali także gości po swoim gospodarstwie, które – w ślad za podjęciem współpracy z Syngentą, polegającej na ukorzenianiu sadzonek dla polskich klientów tego przedsiębiorstwa, a także w wyniku kooperacji z sieciami handlowymi – dynamicznie się rozwija (powierzchnia pod osłonami zajmuje obecnie 2,5 ha, a wkrótce powiększy się o kolejne 7000 m2). Szczególną uwagę zwróciła najnowsza część obiektu – szklarnia Venlo z 2016 r. pokryta szkłem dyfuzyjnym.

Zrębki drzewne są obecnie najtańszym paliwem, przy wykorzystaniu dobrego pieca można nimi ogrzewać duże obiekty

Wystarczą zrębki drzewne…

… pod warunkiem, że ma się dobry piec. Małgorzata i Edward Belka z Międzybłocia w województwie wielkopolskim specjalizują się w produkcji pomidorów szklarniowych (uprawiają odmianę Barteza F1). Obecnie wraz z synem Damianem i jego partnerką [...]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Program Ochrony Roślin
HortiAdNet