PODosłonami.pl

Yara

Gardenia – sezon wiosenny czas zacząć!

Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Gardenia, które odbyły się 2-4 marca w Poznaniu, okazały się sukcesem organizatorów, Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jak podali, tegoroczna, jedenasta edycja Gardenii pobiła dotychczasowe rekordy. Odnotowano bowiem wzrost powierzchni ekspozycyjnej, która wyniosła ponad 39 000 m2, liczby wystawców – było ich przeszło 600 oraz zwiedzających. W ciągu trzech dni Gardenię, której towarzyszyły Targi Produktów Świątecznych i Okazjonalnych Special Days, a także – po raz pierwszy – Targi Branży Sportowej i Rekreacyjnej Sport Invest odwiedziło ponad 28 700 osób.

Primula_HethorFinalis_Vitroflora_Gardenia2017

Pierwiosnki doniczkowe były jednym z lejtmotywów tegorocznych targów Gardenia, fot. A. Cecot

Przed okresem ożywionego handlu ogrodniczego

GARDENIA określana jest w polskiej branży roślin ozdobnych jako otwarcie wiosennego sezonu, gdyż poprzedza boom w centrach ogrodniczych i innych punktach sprzedaży. Jest oczkiem w głowie szczególnie „zielonego” biznesu – szkółkarzy, którzy wiosną sprzedają gros drzew i krzewów.

Oprócz szkółkarskiego sektora, na targach Gardenia wyróżnia się dział poświęcony centrom ogrodniczym i ich zaopatrzeniu.

Jeśli chodzi o ofertę dla producentów roślin pod osłonami, nie powiększa się ona i pozostaje stosunkowo niewielka w porównaniu z dwiema wyżej wymienionymi.

Środki produkcji i złote medale

Nietrudno jednak odnaleźć środki produkcji, które wypełniają prawie całe dwie hale MTP. Niektóre z tych produktów zostały nagrodzone Złotymi Medalami MTP, które wręczano 2 marca podczas otwarcia targów Gardenia, w którym uczestniczył m.in. wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski.

Medalem wyróżniona została m.in. siedmiowarstwowa folia delaminacyjna KRITIFIL®7802 EVO² z greckiej firmy PLASTIKA KRITIS SA, zgłoszona przez przedsiębiorstwo Geo Polska Sp. z o.o. Wśród złotych medalistów znalazły się też np.: Agrowłóknina z technologią Agro Marina z firmy AGRIMPEX Sp. z o.o.; Florovit Mikroflora „3 w 1” Wapno granulowane z kwasami humusowymi i pożytecznymi mikroorganizmami produkowany przez firmę GRUPA INCO SA; Nasiona Roślin Miododajnych z firmy PNOS Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa w Ożarowie Mazowieckim Sp. z o.o.

Gardenia – wystawcy, zwiedzający

Jak stwierdził dyrektor targów Gardenia Jakub Patelka, po 10 edycjach zyskały one już stabilizację. Dodał, że duża w tym zasługa wystawców, z którymi organizatorzy mają bardzo dobry kontakt, wysłuchując ich sugestii. Powiedział, że targi te są przygotowywane z myślą o przedstawicielach  każdego sektora ogrodnictwa.

Wśród wystawców w dziale z roślinami znalazło się jedynie paru z produktami pochodzącymi z upraw pod osłonami. Do takich należała firma Królik z pędzonymi tulipanami (ale jednak prezentująca przede wszystkim konfekcjonowane cebule i bulwy kwiatowe, przeznaczone do handlu detalicznego).

Gospodarstwo Jenflor pokazało wyróżniającą się na targach Gardenia 2017 ofertę gatunków balkonowo-rabatowych (ogólnie ubogo reprezentowanych), ale także doniczkowych pierwiosnków. Prymule okazały się lejtmotywem całych targów Gardenia, gdyż zostały wykorzystane przez firmę Park Miniatur Minieuroland do promocji tego miejsca – ponad 3000 pierwiosnków rozdano zwiedzającym Gardenię, którzy zalajkowali stronę Minieurolandu i udostępnili ją podczas wizyty na ekspozycji tego wystawcy. Prymule wabiły też do stoiska Vitroflory, która zarazem była jedynym wystawcą z chryzantemami doniczkowymi, ale prezentowała przede wszystkim byliny.

Bylin, interesujących wielu ogrodników z sezonową produkcją w szklarniach i tunelach, nie zabrakło na paru innych ekspozycjach (jak np. Vitro Warszawa, Ogrodnictwo Foszczka), a hitem targów okazały się trawy (i turzyce), stanowiące oryginalny motyw dekoracyjny wielu stoisk, także szkółkarskich. Warto podkreślić, że poziom designe’u wzrósł – wystawcy Gardenii przykładają coraz większą wagę do wyglądu i oryginalności swoich prezentacji.

Jak zwykle, pojawili się producenci sadzonek wrzosów pączkowych – z grup Beauty Ladies (firma Calluna) i Gardengirls (Szkółka Wolski).

Debiutująca na targach firma Haubitz Polska, zaopatrująca producentów roślin ozdobnych w materiały wyjściowe zwracała uwagę na rozsady warzyw (szczepione pomidory i ogórki), które mogłyby uzupełnić ofertę „rabatówki” oraz na półprodukty do uprawy roślin doniczkowych ozdobnych z liści, o rosnącej popularności na międzynarodowym rynku. Rośliny doniczkowo-tarasowe (aloesy) włączyła też do swojej oferty firma Vitro Warszawa.

Organizatorzy targów Gardenia podali, że zwiedzający przyjechali m.in. z Austrii, Białorusi, Danii, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Portugalii, Rosji, Ukrainy, Szwecji, Wielkiej Brytanii. Wśród polskich przybyszów duża była grupa hobbystów, dla których przeznaczono 3. dzień imprezy (sobotę). Trzeba jednak podkreślić, że wyraźny był wzrost zainteresowania ogrodników oraz przedstawicieli firm związanych z produkcją pod osłonami uczestniczeniem w targach w charakterze zwiedzających – w tym roku pojawiło się na Gardenii wielu liczących się graczy z naszej branży.

Imprezy towarzyszące

Podczas targów Gardenia odbyło się wiele wydarzeń kierowanych do uczestników. Między innymi MTP zorganizowały I Kongres Liderów Branży Ogrodniczej, o tematyce biznesowej.

Po raz drugi z rzędu firma Vitroflora, dobrze znana producentom sezonowych roślin ozdobnych wykorzystała poznańskie targi do seminaryjnego spotkania ze swoimi klientami, które poświęcono głównie bylinom.

Targi, będące spotkaniem wielu przedstawicieli branży, wykorzystywane są coraz częściej jako miejsce celebrowania ważnych rocznic. Tym razem na przykład swoje 20. urodziny obchodziła firma Agro-Sur („technika w szklarni i pod folią”), która regularnie bierze udział w Gardenii, oferując szeroki wybór produktów i usług związanych z produkcją pod osłonami. Jak stwierdził Wojciech Surowiec, właściciel tego prężnie się rozwijającego przedsiębiorstwa, jubileuszowa uroczystość i uznanie przybyłych na nią gości potwierdziły, że warto było zaczynać w 1997 r., by dojść do dzisiejszych wyników. – Różnica, dotycząca logistyki, możliwości technicznych i mentalności jest ogromna, gdy porównam moje skromne początki z dzisiejszym potencjałem firmy – podkreślił. – Obecnie zatrudniamy 135 pracowników, a nasza działalność coraz bardziej wykracza poza granice Polski. Oferujemy własnej produkcji obiekty, a także zapewniamy montaż i serwis – podsumował W. Surowiec.

Florystyka – Special Days

Targom Special Days tradycyjnie towarzyszył Konkurs Dla Kwiaciarń, organizowany przez  Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Ogrodnictwa Oddział w Poznaniu (SITO). Tematami prac konkursowych były w tym rokuBukiet dla kobiety” i „Kompozycja w naczyniu – »Powiew wiosny‹‹”. Laureaci odebrali nagrody od prezesa poznańskiego oddziału SITO Andrzeja Aumillera. Przygotowano również warsztaty i pokazy florystyczne.

Nietuzinkowy, dynamiczny pokaz – Show pod nazwą „Giganci Polskiej Florystyki”– odbył się podczas uroczystego Wieczoru Wystawców, wieńczącego drugi dzień targów Gardenia, Special Days i Sport Invest. Kompozycje florystyczne, wykonane przez Monikę Bębenek, Magdalenę Birula-Białynicką, Małgorzatę Niską i Piotra Sekundę, prezentowały na wybiegu profesjonalne modelki, a kwiaty i rośliny były częścią wizażu.

 

 

 

 

 

Ukorzeniacz Rhizopon

Ukorzeniacze Rhizopon

Ukorzeniacze Rhizopon znajdują zastosowanie w kwiaciarstwie w produkcji kwiatów ciętych, roślin doniczkowych i bylin oraz w szkółkach kontenerowych w rozmnażaniu drzew i krzewów ozdobnych oraz gatunków owocowych. Stosowanie tych preparatów jest najpopularniejszą metodą pobudzania sadzonek [...]

1 komentarz do “Gardenia – sezon wiosenny czas zacząć!

  1. Pingback: Gardenia 2017 - rozstrzygnięcie konkursu dla kwiaciarń. kompozycje i bukiety nagrodzone w konkursie dla wkiaciarń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Program Ochrony Roślin
HortiAdNet