PODosłonami.pl

De Ruiter - pomidory
Yara

Targi IPM Essen – sezon otwarty!

Tegoroczna, już 35. edycja prestiżowych targów IPM, która odbyła się w dniach 24-26 stycznia w niemieckim mieście Essen, zwabiła 57 tysięcy zwiedzających. Aż 36% przybyło z zagranicy. Nie zabrakło wśród nich polskich ogrodników, którzy mogli zapoznać się m.in. z wieloma nowymi odmianami roślin ozdobnych, a także z rozmaitymi rozwiązaniami technicznymi czy koncepcjami sprzedaży detalicznej.

Wydarzenie w Essen jest symbolicznym rozpoczęciem wiosennego sezonu handlu, z roślinami balkonowo-rabatowymi na czele, fot. A. Cecot

Otwarcie targów IPM Essen i… sezonu

W targach wzięło w tym roku udział 1575 wystawców z 45 państw (66% – spoza Niemiec). Na tegorocznego oficjalnego partnera IPM Essen wybrano Holandię (400 wystawców), dla której Niemcy są najważniejszym importerem roślin ozdobnych. Ambasador Królestwa Niderlandów w Niemczech Monique van Daalen była honorowym gościem otwarcia targów 24 stycznia.

Podczas tej uroczystości prezes niemieckiego związku ogrodniczego, Zentralverband Gartenbau e. V. (ZVG) Jürgen Mertz podał, że niemiecki rynek roślin ozdobnych wzrósł w ub. r. o 2% (pod względem ogólnej wartości towaru sprzedanego w punktach detalicznych, która wyniosła 8,7 mld €), przy czym najbardziej zwiększyły się wydatki na rośliny pokojowe, a także zioła.

Jak zwykle, wyróżniały się jednak w Essen kwitnące rośliny balkonowo-rabatowe, gdyż IPM symbolicznie otwiera sezon wiosennego handlu – nie szkodzi, że w środku zimy. Charakterystyczne były także rośliny doniczkowe, których bezkonkurencyjną prezentację tradycyjnie zorganizowali Duńczycy.

Polski udział w IPM Essen 2017

Nasz kraj reprezentowało 35 wystawców; 9 z nich utworzyło – pod auspicjami Związku Szkółkarzy Polskich i Agencji Promocji Zieleni – narodowe stoisko, które po raz kolejny wyraźnie zaznaczyło obecność Polski w międzynarodowym tyglu. Zmniejszyło ono jednak swoje rozmiary – część szkółkarzy-bywalców zrezygnowała bowiem z uczestniczenia w tegorocznych targach ze względu na niekorzystną, ich zdaniem, zmianę lokalizacji ekspozycji (przeniesionej do hali nr 7 z dotychczasowego pawilonu 9., który wyburzono w ramach trwającej modernizacji kompleksu targowego w Essen).

Polskie przedsiębiorstwa napotkać też można było na indywidualnych ekspozycjach – z roślinami (m.in. Vitroflora oraz debiutujące w Essen gospodarstwo JMP Marii i Jarosława Ptaszków) lub środkami produkcji (zwłaszcza doniczkami i innymi pojemnikami) – znajdujących się w różnych miejscach targów. Ponadto na stoiskach wielu globalnych firm można było odnaleźć polskich przedstawicieli, którzy wykorzystali IPM do spotkań biznesowych i rozmów z klientami.

Nagrody, konkursy

Popularność IPM sprawia, że staje się ono okazją do ogłaszania nie tylko najlepszych nowości wybranych w tradycyjnych targowych konkursach (odmiany; środki produkcji), ale także innych medalistów (np. odmian wyróżnianych co roku przez międzynarodową organizację Fleuroselect) czy zwycięzców konkurencji marketingowych (Show Your Colour Award – roślina z „podtekstem”) oraz wręczania prestiżowych nagród o światowym zasięgu (m.in. International Grower of the Year, przyznawana przez AIPH).

Miejsce spotkań

W ciągu czterech dni targów IPM Essen można spotkać niemal wszystkich, którzy liczą się w branży. Udaje się też poznać przynajmniej niektórych twórców odmian – na co dzień nie kojarzy się tych osób z kreacjami funkcjonującymi na rynku, niekiedy mającymi decydujący wpływ na wyniki sprzedaży produkowanych roślin.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Program Ochrony Roślin
HortiAdNet