PODosłonami.pl

Cultilene8
Agro-Sorb 2020
Yara od 11 01 2019

Borówkobranie czyli czas na borówkę!

24 lipca na Plantacji Borówki B&K Wasiak w Jastrzębiej Starej koło Grójca odbyło się uroczyste wręczenia tytułu „Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków”. Nieprzypadkowo wybrano czas i miejsce uroczystości – plantacja państwa Wasiaków jest pierwszą, która otworzyła swoje podwoje i zaprosiła do siebie konsumentów na Borówkobranie organizowane w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”, które rozpoczęło się następnego dnia.

Borówkobranie to zaproszenie konsumentów na plantacje

Borówkobranie to zaproszenie konsumentów na plantacje

Uroczystość na plantacji

W uroczystym spotkaniu na plantacji borówki Beaty i Kazimierza Wasiaków wzięli udział: Witold Boguta – prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, dr Justyna Bylinowska – redaktor naczelna portalu Dietetycy.org.pl, Ireneusz Komorowski – prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej i Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding, koordynującej promocję owoców jagodowych. Uczestniczyli w nim także plantatorzy borówki z okolicy oraz pracownicy zatrudnieni do zbiorów na plantacji w Jastrzębiej Starej.

Ireneusz Komorowski, prezes SPBA, witając uczestników spotkania zaprezentował dwie rośliny borówki – siewkę będącą formą wyjściową do hodowli oraz odmianę szlachetną, która jest efektem wieloletnich prac hodowlanych. Podkreślił, jak ogromny postęp hodowlany dokonał się na przestrzeni 100 ostatnich lat. Z form wyjściowych borówki o drobnych i niepozornych owocach hodowcy stworzyli odmiany o dużych, atrakcyjnych i bardzo smacznych jagodach.

Podczas spotkania na ręce gospodarzy – Beaty i Kazimierza Wasiaków oraz ich córki Natalii, która zgłosiła plantację do akcji Borówkobrania – wręczono tytuł „Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków”. Ten zaszczytny tytuł przyznano w plebiscycie zorganizowanym wśród dietetyków przez największy branżowy portal Dietetycy.org.pl. Borówka zwyciężyła, otrzymując najwięcej głosów dietetyków w sześcioetapowym konkursie, w którym rywalizowało aż 48 gatunków owoców.

Do udziału w uroczystym obiedzie zaproszono również pracowników zatrudnionych do zbiorów owoców. Plenerowe spotkanie było wyrazem docenienia ich pracy oraz okazją do podziękowania za ciężki trud przy zbiorach borówki. Przy nakrytym białymi obrusami stole, zastawionym tradycyjnymi polskimi potrawami oraz owocami jagodowymi panowała serdeczna, swobodna i niepowtarzalna atmosfera, stworzona przez gospodarzy spotkania.

Najlepszy owoc świata

Jak poinformowała dr Justyna Bylinowska, redaktor naczelna portalu Dietetycy.org.pl, spotkanie na początku borówkowego sezonu (Inauguracja borówkowego sezonu) jest dobrą okazją, by przypomnieć i podkreślić właściwości tych owoców. Borówki są niskokaloryczne, a jednocześnie charakteryzują się wysoką gęstością odżywczą i zawartością błonnika pokarmowego. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu, są przyjazne dla osób chorujących na cukrzycę. Poza podstawowymi makroskładnikami, dostarczają wielu cennych witamin (m.in. C, E, B6, K1) oraz składników mineralnych (m.in. mangan i miedź). Są również bogatym źródłem aktywnych związków roślinnych o udowodnionym działaniu prozdrowotnym. Jagody te słusznie zasługują na miano superowoców, gdyż odznaczają się jednym z najwyższych poziomów antyoksydantów (przeciwutleniaczy) spośród wszystkich najczęściej spożywanych owoców i warzyw. Dzięki zawartości tych związków są nieocenione w prewencji czynników ryzyka prowadzących do chorób cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca, cukrzyca, otyłość czy zespół metaboliczny. Spowalniają procesy starzenia komórek, w tym mózgowych, działają przeciwnowotworowo.

Co nie mniej istotne, owoce te odznaczają się wyśmienitym smakiem. Są doskonałe zarówno na surowo, jak i w postaci soków, dżemów oraz innych przetworów. Cenne właściwości borówek można łatwo zachować na dłużej przez mrożenie owoców. Jak apeluje środowisko producentów owoców jagodowych, wybierając borówki warto jak najbardziej wykorzystać ich sezonową dostępność w naszym kraju oraz wspierać lokalnych plantatorów.

– Naszym branżowym celem jest edukacja konsumentów i rozwój rynku. Chcemy by konsumenci, zwłaszcza młodzież, wiedzieli, że borówka jest uprawiana w Polsce. Jest ulubionym owocem polskich dietetyków, hitem naszego eksportu, ma wyjątkowe walory smakowe. W Polsce mamy bardzo dobry klimat do uprawy borówki oraz innych owoców jagodowych. Wykorzystajmy to – mówił Witold Boguta, prezes KZGPOiW.

Borówkobranie w trzech odsłonach

W lipcu, w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!” ruszyła akcja Borówkobrania. Ma ona na celu promocję polskich plantacji, na które można przyjechać i samodzielnie zebrać owoce. Impulsem do zorganizowania takiej inicjatywy było ogromne powodzenie podobnej oferty, przygotowanej przez plantatorów jagody kamczackiej. (Czerwiec z jagodą kamczacką) W czerwcu 27 plantacji w różnych rejonach Polski odwiedziło ponad 2 tys. osób. (#HaskapChallenge) Wszystko wskazuje na to, że zainteresowanie znaną już konsumentom borówką będzie jeszcze większe.

Plantacją, która jako pierwsza zaprosiła do siebie na Borówkobranie jest Plantacja Borówki B&K Wasiak w Jastrzębiej Starej. Pierwsza edycja spotkania odbyła się w ostatni weekend lipca (25-26.VII). Na plantacji Beaty i Kazimierza Wasiaków zaoferowano możliwość własnoręcznego zbioru i zakupu świeżych jagód oraz domowej konfitury borówkowej, przygotowano również pyszny poczęstunek i degustacje owoców oraz przetworów.

Kolejne Borówkobrania, organizowane w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”, zaplanowano na sierpień (22-23.VIII) oraz początek września (5-6.IX). Akcja promowana jest na stronie internetowej kampanii „Czas na polskie superowoce!” oraz w mediach społecznościowych. Na Facebooku zorganizowano specjalne wydarzenie, w którym zainteresowanie przyjazdem na borówkowe plantacje zadeklarowało już ponad 2 tys. uczestników z całej Polski. Organizatorzy akcji liczą, że w kolejnych edycjach Borówkobrania na plantacje zaproszą producenci borówki nie tylko z Mazowsza, ale również z innych regionów kraju.

Przyjemne z pożytecznym

Borówkobranie to atrakcyjna oferta wyjazdu za miasto i odpoczynku na świeżym powietrzu dla całych rodzin. To możliwość własnoręcznego zebrania owoców oraz przyjemnego spędzenia czasu. Wizyty na plantacjach borówki są jednocześnie doskonałą okazją do edukowania konsumentów. Każdy może zobaczyć jak rosną owoce, jak trudny i ciężki jest ich zbiór, jak delikatnie trzeba obchodzić się z owocami, aby zachować ich jakość i charakterystyczny woskowy nalot. To niepowtarzalna okazja, by wyjaśnić dzieciom skąd biorą się te owoce i jak wygląda ich uprawa. Bardzo ważne bowiem uświadomienie konsumentom skąd bierze się cena owoców na półce sklepowej, ile pracy przez cały rok wymaga prowadzenie plantacji oraz tego, że za każdym owocem stoi trud i pasja plantatora.

– Borówkobranie to nowe słowo. To możliwość samodzielnego pozbierania owoców, obcowania z naturą i poznawania naszych małych ojczyzn. Sama pandemia zintensyfikowała to, co obserwowaliśmy już wcześniej. Rośnie waga, jaką przywiązujemy do zdrowia oraz nasza wrażliwość ekologiczna. Szukamy lokalności i regionalizmów. Ograniczyliśmy mobilność, konsumpcję, eksploatację. Chętnie wracamy do pierwotnych umiejętności, własnych upraw, gotowania. Nowa normalność, w jakiej przychodzi nam żyć, wzmacnia trend ku naturze. Mamy naprawdę mocną ofertę. Wykorzystajmy to – podkreślił Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding.

Jubileusz 30-lecia polskiego producenta nawozów

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Consultingowe ADOB, największy polski producent nawozów dolistnych, obchodzi w tym roku 30-lecie działalności. Firma specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości schelatowanych nawozów mikroelementowych, saletry wapniowej oraz siarczanu i azotanu magnezu przeznaczonych do fertygacji w [...]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

HortiAdNet