Jakie pomidory lubią klienci Tesco? - uprawa, rozsada, nawożenie pomidorów, ogórków, papryki i innych warzyw - Pod Osłonami

PODosłonami.pl

DeRuiter_ToBRFVDeRuiter_ToBRFV

Jakie pomidory lubią klienci Tesco?

W sieci supermarketów Tesco trwa promocja polskich pomidorów, połączona z akcją informacyjną – konsumenci mogą nie tylko kupić pomidory, ale także dowiedzieć się jakie są podstawowe typy pomidorów i ich zastosowanie, czy np. w jakich warunkach powinno się przechowywać pomidory by zachowały pełnię swoich walorów smakowych i aromatu. Akcja promocyjna została poprzedzona szczegółowymi badaniami pomidorowych preferencji klientów Tesco, przeprowadzonymi przez profesjonalne Centrum Oceny Produktów funkcjonujące w tej sieci.

Czytaj dalej...

Lepsza komunikacja i edukacja

Mirosław Maziarka z Tesco Polska zwracał uwagę, że akcja służy opracowaniu nowej komunikacji z klientami (pytano m.in. o to, jak nazwaliby poszczególne typy pomidorów, jakie najczęściej kupują, do jakich zastosowań kulinarnych), a także wypromowaniu polskich pomidorów.
– Akcja pełni również rolę edukacyjną, ma zwrócić uwagę konsumentów na różne przeznaczenia poszczególnych typów pomidorów – jedne są lepsze do sałatek, inne są polecane jako przekąska dla dzieci, kolejne na kanapki, itd. Dodatkowo bardzo mocno zwracamy uwagę, by klienci właściwie dbali o smak jakość pomidorów po przyniesieniu zakupów do domu i nie przechowywali tych warzyw w lodówce. Z naszych badań wynika, że niestety aż 62% klientów przetrzymuje pomidory w lodówce, a po schłodzeniu tracą one swój aromat i pogarszają się ich walory smakowe – mówił M. Maziarka.

Profesjonalne badania preferencji konsumenckich

W badaniach preferencji zakupowych mogą uczestniczyć osoby będące użytkownikami czy konsumentami danego produktu (spośród warzyw i owoców ocenie takiej poddano wcześniej jabłka i gruszki) i nabywające go w miarę regularnie, ponadto nie mogą to być osoby związane z branżą spożywczą czy marketingową. Ankiety przeprowadzane były od 6 do 11 maja br. przez przeszkolonych ankieterów wśród klientów 4 supermarketów – w Gdyni, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Osobno badania przeprowadzono na grupie 100 dorosłych, osobno analizowano pomidorowe preferencje konsumenckie dzieci (grupa również liczyła 100 respondentów, dzieci oceniały odmiany koktajlowe). Ocenie dorosłych poddano pomidory w dwóch grupach: duże (deserowe śliwkokształtne, deserowe żółte, czerwone oferowane luzem, czerwone oferowane w gronach, kanapkowe, malinowe oraz typu „Bawole Serce”) i małe (cherry zebra, miniśliwka, truskawkowe, żółte koktajlowe, cherry czerwone, cherry oferowane w gronach). Dodatkowo poddano pomidory ocenie sensorycznej w utworzonym przez Tesco Centrum Oceny Produktu, mającym certyfikat PKJPA (Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów). Walory smakowe i teksturę pomidorów oceniało 12 przeszklonych w tym zakresie osób. Dodatkowo w dziale kontroli jakości Tesco w Teresinie przeprowadzono badanie refraktometryczne zawartości cukrów w poszczególnych typach pomidorów. Wyniki ankiet i badań zostały opracowane przez Magdalenę Stachurę, Magdalenę Nowak i Annę Majcherkiewicz z Tesco Polska.

Preferencje zakupowe

Z badań wynika, że 73% klientów preferuje pomidory kuliste z szypułką, 79% deklarowało że wybiera pomidory pochodzące z Polski (w przypadku wielu pytań respondenci mieli możliwość podania kilku odpowiedzi, dlatego podane wyniki nie sumują się do 100). Jako cechę decydującą o zakupie najczęściej wymieniano świeżość (59% badanych), następnie smak (39%), cenę (35%), stopień dojrzałości i wybarwienie oraz twardość (po 34%). W sezonie wiosenno-letnim, gdy dostępne są pomidory krajowe aż 92% klientów było zadowolonych ze smaku pomidorów oferowanych w Tesco. 86% respondentów deklarowało, że chcieliby kupować polskie pomidory również zimą, a 46% badanych byłoby w tym okresie skłonnych zapłacić za nie cenę wyższą o 25% od ceny pomidorów importowanych.

Najwięcej badanych spożywa pomidory na dodatek do kanapek (92%), 79% deklaruje używanie ich do sporządzania sałatek, spożycie w formie przekąski zgłaszało 61%. W opinii konsumentów na etykietach powinny znajdować się głównie informacje o pochodzeniu danych pomidorów, odmianie, smaku oraz przeznaczeniu – w opracowaniu nowych etykiet pomidorów oferowanych w Tesco uwzględniono częściowo uwagi konsumentów (zdjęcia w galerii), również nazwy handlowe poszczególnych typów pomidorów utworzono na podstawie analizy wyników omawianej ankiety.

W odpowiedziach dotyczących oczekiwań pod względem przyszłej „pomidorowej” oferty sieci Tesco klienci najczęściej wskazywali niższe ceny (50% badanych), dostępność polskich pomidorów w zimie (46%), szerszą ofertę (42%), lepszy smak (37%), informacje o producencie (32%).

Analizując powyższe wyniki trzeba jednak mieć na uwadze, że nasz rynek jest nadal w dużym stopniu wrażliwy na ceny i często – mimo deklarowanych preferencji – przy znacznych różnicach cen klienci wybierają tańszy towar.

Preferencje konsumenckie dorosłych

Po ocenie wyglądu dużych pomidorów (zewnętrznego i na przekroju), barwy, zapachu owocu całego i po przekrojeniu, smaku i konsystencji wyniki podano m.in. w formie oceny pozytywnej („zdał”) lub negatywnej („oblał”). Najwięcej negatywnych ocen (po 4) otrzymały pomidory deserowe żółte, oraz pomidory typu Bawole Serce – oba te typy otrzymały również negatywną ocenę ogólną. Z pozostałych typów negatywnie oceniono smak pomidorów czerwonych oferowanych luzem oraz oferowanych w gronach (w ankiecie określone jako „deserowe grono”). Te typy „zdały” jednak ocenę ogólną. Pomidory malinowe, deserowe śliwkokształtne oraz kanapkowe otrzymały pozytywne oceny wszystkich badanych cech.

Przy podobnej ocenie pomidorów drobnoowocowych najwięcej negatywnych ocen (4) otrzymały pomidory cherry zebra, następnie żółte koktajlowe (2) oraz czerwone cherry i mini śliwkowe ( po jednej). W tym przypadku wszystkie typy „zdały” jednak ocenę ogólną.

Pomidorowe preferencje dzieci

Dzieci oceniały pomidory drobnoowocowe. Najwięcej pozytywnych ocen za wygląd uzyskały żółte pomidory koktajlowe (27,2%), następnie cherry zebra (25,2%). Najmniej pozytywnych ocen wyglądu otrzymały pomidory truskawkowe (6,8%). Oceny smaku kształtowały się odwrotnie – najwięcej dzieci (20,4%) wskazało pomidory truskawkowe jako najsmaczniejsze, najmniej (8,7%) uznało za smaczne pomidory cherry zebra. Pomidory żółte koktajlowe, miniśliwkowe oraz cherry czerwone jako smaczne wskazało po 17,5% oceniających, a cherry w gronach – 18,4%. W ogólnej ocenie za najlepsze dziecięcy respondenci uznali pomidory truskawkowe, następnie czerwone cherry w gronach i oferowane luzem, najmniej dobrych ocen uzyskały w tym badaniu pomidory cherry zebra.

Szczegółowa ocena sensoryczna

W szczegółowym badaniu przeprowadzonym przez zespół 12 przeszkolonych osób o sprawdzonej wrażliwości sensorycznej oceniono smak i teksturę pomidorów. Ze względu na aromat najlepiej ocenione zostały pomidory malinowe, a najmniej aromatyczne okazały się pomidor typu Bawole Serce oraz deserowe żółte. Największa intensywność zapachu wyczuwalna była w pomidorach deserowych gronowych, natomiast najmniejsza u deserowych żółtych oraz typu Bawole Serce. U pomidorów drobnoowocowych najsilniej wyczuwalny był zapach pomidorów typu miniśliwka, a najsłabiej u żółtych koktajlowych. Świeżość zapachu oraz aromatyczność pomidorów była najwyższa u pomidorów truskawkowych, najniższa u cherry zebra oraz cherry czerwonych.

Pod względem smaku spośród pomidorów dużych najsłodsze okazały się deserowe śliwkokształtne, najmniej – typu Bawole Serce deserowe oferowane w gronach (wyniki te były potwierdzone również w refraktometrycznym badaniu zawartości cukrów). Najmniej kwaśne okazały się pomidory typy Bawole Serce, najbardziej kwaśny był pomidory deserowy gronowy oraz pomidor kanapkowy. Najmniejszą intensywność i najmniej orzeźwiający smak, zarazem najbardziej mdły stwierdzono u pomidorów typu Bawole Serce. Największą intensywnością i wyczuwalnym smakiem pomidora oraz najbardziej orzeźwiającym smakiem cechowały się pomidory deserowe oferowane w gronach.

Spośród pomidorów drobnoowocowych najsłodsze były pomidor cherry oferowane w gronach oraz żółte koktajlowe, najmniej słodkie – cherry czerwone i cherry zebra. Najmniej kwaśne były pomidory cherry w gronach, najbardziej – cherry czerwone. Najbardziej gorzkie okazały się natomiast pomidory cherry zebra. Pomidory truskawkowe charakteryzowały się natomiast najmniej mdłym smakiem, a zarazem miały najbardziej wyczuwalny smak pomidora i najbardziej cierpki, okazały się również najbardziej orzeźwiające i łagodne.

W grupie pomidorów dużych jako najmniej soczyste wskazano pomidory typu Bawole Serce, najbardziej soczyste były deserowe w gronach oraz czerwone oferowane luzem. Najwyższą zawartość miąższu ze skórką charakteryzowała pomidory kanapkowe. Najwyższą soczystością, twardością skórki, oraz wodnistością i wilgotnością charakteryzowały się pomidory żółte oraz deserowe w gronach.

Wśród pomidorów drobnoowocowych najmniej delikatną i twardą skórkę miały pomidory typu cherry zebra, najbardziej delikatną miniśliwkowe, cherry oferowane w gronach oraz truskawkowe. Najmniej mięsiste okazały się cherry w gronach, najbardziej – mięsiste cherry zebra oraz mini śliwkowe. Pomidory typu cherry w gronach oraz cherry zebra zostały ocenione jako najmniej miękkie, najbardziej miękkie były natomiast pomidory mini śliwkowe.

Uczestnicy sympozjum Flower Bulbs 2024 przed budynkiem Auli Kryształowej SGGW w Warszawie, gdzie toczyły się obrady (fot. Agencja City - Kamila Król)

Rośliny cebulowe i byliny – naukowo oraz praktycznie. Flower Bulbs 2024

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego gościła w dniach 14-19 kwietnia XIV Międzynarodowe Sympozjum nt. Cebul Kwiatowych i Bylin – „Flower Bulbs 2024”. Forum to, organizowane pod auspicjami Międzynarodowego Towarzystwa Nauk Ogrodniczych (International Society for Horticultural Sciences [...]

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet