PODosłonami.pl

Agro-Sorb 2020
Yara od 11 01 2019

Mandewila Sundaville ® i kampania konsumencka Power Flower!

Mandewila, zwana często dipladenią (z którą jest spokrewniona), to balkonowo-tarasowa roślina na fali. Najbardziej znanymi jej przedstawicielkami są odmiany z grupy Sundaville®, której początek dała przebojowa kreacja Sundaville® Red, wyhodowana przez japońskie przedsiębiorstwo Suntory, a wprowadzona na rynek naszego kontynentu 18 lat temu przez firmę Moerheim (obecnie MNP). Ostatnio oba te podmioty ogłosiły początek europejskiej kampanii konsumenckiej dotyczącej marki Sundaville®. Celem kampanii, która nosi nazwę Power Flower!, jest zarówno informowanie, jak i inspirowanie finalnych klientów co do możliwości użycia tych mandewili o zróżnicowanym i bogatym już asortymencie odmian.

Sundaville_Red-Star_fot. A. Cecot

Jedna z wielu odmian z grupy Sundaville®, fot. A. Cecot

Sundaville ® – przełom w hodowli

Mandewila (Mandevilla, syn. Dipladenia) Sundaville® Red była kolejnym – po Surfinii® – strzałem w dziesiątkę przedsiębiorstwa Suntory i kreacją, która zmieniła rynek roślin balkonowo-rabatowych. Pokazana w Europie po raz pierwszy w 2003 roku w Holandii (gdzie ma siedzibę firma MNP, reprezentująca na naszym kontynencie tego japońskiego hodowcę), Sundaville® zwróciła uwagę atrakcyjnymi kwiatami szkarłatnoczerwonej barwy, licznie występującymi na dobrze rozkrzewionych roślinach.

Plantpol Sundaville

Na polskim rynku

W Polsce dość szybko od premiery, mandewilę Sundaville® Red oferował Plantpol.  Nie tylko wprowadził tę nowość do swojej oferty (początkowo na zasadach wyłączności w naszym kraju), ale też rozmnażał w Zaborzu tę roślinę, pozyskując sadzonki z własnych mateczników. Jak wspomina prezes Plantpolu Jerzy Starzyński, sukces jaki odniosła kierowana przez niego firma, jeśli chodzi o Sundaville® Red, wymagał tu szeroko zakrojonej promocji i dużych nakładów na marketing. Była to bowiem stosunkowo droga roślina balkonowo-rabatowa, a przy tym nowa w naszych warunkach klimatycznych, w których dipladenie uchodziły za śródziemnomorską egzotykę – silnie rosnące pnącza, które kojarzą się z basenem Morza Śródziemnego. Cechy tej przełomowej odmiany, takie jak dobra odporność na niesprzyjające warunki pogodowe oraz niedobór wody, solidny, rozkrzewiony wzrost i ładny pokrój, a przy tym obfite kwitnienie roślin od wiosny do późnej jesieni, pozwalały jednak budować i poszerzać rodzimy rynek odbiorców „sundawili”.

Obecnie mateczniki mandewili prowadzone są w Afryce, a Plantpol otrzymuje jako materiał wyjściowy sadzonki tej rośliny. Specjalizuje się w uprawie półproduktów – rozkrzewionych roślin (odmian z grupy Sundaville ®) w doniczkach 12-centymetrowych, które oferuje ogrodnikom od lutego, tak by ci mogli sprzedawać finalne, kwitnące okazy od kwietnia. Popularne na rynku są mandewile w większych pojemnikach tarasowych lub wiszących koszach.

Plantpol ma w swojej ofercie 10 odmian z grupy Sundaville®, przy czym hitem pozostaje niezmiennie ta klasyczna czerwona (Red), która stanowi ok. 80% produkcji mandewili w firmie z Zaborza. Jak jednak podkreśla dyrektor ds. marketingu w Plantpolu Paweł Marcinkowski, regularne, coroczne wprowadzanie coraz to nowych odmian „sundawili” przez japońskiego hodowcę, to jedna z przyczyn silnej pozycji, jaką ma ta mandewila na rynku. Ostatnio warte odnotowania jest m.in. ulepszenie klasycznej odmiany biało kwitnącej (White) – siostrzanej wobec Red i pozwalającej tworzyć z nią kontrastowe zestawy.

Zróżnicowany asortyment, nowości w grupie Sundaville

Suntory, regularnie poszerzając asortyment odmian oferowanych pod marką Sundaville®, proponuje kreacje o nowych kolorach kwiatów – różowym, białym, a ostatnio także łososiowo-pomarańczowym (u odmiany Apricot), a ponadto zróżnicowanych pod względem: wielkości kwiatów (u „podgrupy”/ w kolekcji Grand są wyjątkowo okazałe), sile wzrostu (w przypadku kolekcji MiMi są najbardziej zwarte), pokroju (typowy dla mandewili albo wzniesiony – jak w kolekcji Up), wczesności (Early – bardzo wczesne) itd.

W sumie hodowca proponuje ok. 30 odmian z grupy Sundaville ®. Aż 16 z nich znajduje się w kolekcji Classic (do której należy pionierska, wyżej opisana kreacja Red), w tym nowości: Soft Peach, Lemon, Fuchsia Pink, Early Scarlet, Carmine XXL. Kategoria Classic ma się kojarzyć ze: znakomitym krzewieniem się roślin, które są mocnej budowy i zdrowe, niezawodne, sprawdzają się w rozmaitym klimacie, mogą mieć uniwersalne zastosowanie – na balkonie, tarasie, rabacie. Kwiaty mają średnicę 7,5 cm.

Kolekcja Beauty składa się z 5 odmian o dużych kwiatach (Ø 8,5 cm) w ładnych odcieniach podstawowych mandewilowych barw: czerwieni, różu i bieli. Jeszcze większe kwiaty (Ø 9,5 cm) wyróżniają 3-odmianową kolekcję Grand. Na drugim biegunie sytuuje się nowa kolekcja MiMi, która składa się z trzech bardzo wczesnych zwartych odmian (w tym kremowożółtej Yellow), nadających się do uprawy nawet w 9-centymetrowych doniczkach i bez podpór. Oryginalną nowością jest kolekcja Up (na razie 2 odmiany), którą cechują: wzniesiony pokrój roślin, a ponadto gwiazdkowate kwiaty o wąskich płatkach; kwitnienie jest bardzo obfite i się powtarza.

Popularność mandewili – odmian nowej generacji  

W ślad za sukcesem Sundaville® Red, na światowym rynku pojawiło się wiele innych odmian mandewili nowej generacji, o licznych atrakcyjnych kwiatach osadzonych na intensywnie się krzewiących roślinach, łatwych w uprawie u finalnego klienta.

Do obecnej, zwiększającej się w zachodniej i środkowej Europie (w Polsce – od ok. pięciu lat) popularności mandewili przyczynił się też ocieplający się klimat: suche, gorące lata, podczas których uprawa tych roślin nie przynosi finalnym klientom rozczarowania (jak szereg innych typowo balkonowych gatunków), a wręcz przeciwnie – daje bardzo dobre rezultaty.

Kampania Power Flower!

Ruszyła w marcu i jest prowadzona internetowo – za pośrednictwem strony internetowej sundaville.eu, a także mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter) i kanału filmowego (z produkcjami wideo).

Mandewila Sundaville ® ma ugruntować swoją pozycję rośliny będącej źródłem radości i letniego, słonecznego nastroju, który jest bezcenny zwłaszcza w obecnych okolicznościach pandemicznych. Wszystko wskazuje na to, że konsumenci będą również w 2021 roku spędzać dużo czasu we własnym ogrodzie czy na balkonie lub tarasie, wkładać wiele energii w urządzanie roślinnych kącików, toteż chętnie skorzystają ze wskazówek, które pomogą ożywić lub całkowicie odmienić te przestrzenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Torf i problemy związane z jego wykorzystywaniem w ogrodnictwie będą osią tematyczną wydarzenia, fot. FCI

Webinarium – torf w ogrodnictwie, podłoża uprawowe przyjazne środowisku

Już jutro, 18 maja odbędzie się bezpłatne webinarium pt. „Sustainable Growing Media”. Organizatorem tego wydarzenia jest magazyn FloraCulture International (FCI) wydawany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów-Ogrodników (AIPH). Webinarium będzie okazją do dyskusji na temat bieżącej tendencji [...]

Florensis_Dianthus
Adagri_KANEMITE_29c_na wyklikanie
Top Plants
Syngenta bratki
HortiWizja_najnowszy odcinek 36
HortiAdNet