PODosłonami.pl

HAZERA 2
Agro-Sorb
Yara od 11 01 2019

Pomidorowo-malinowe trendy

Znane i nowe odmiany pomidorów były jednymi z głównych bohaterów spotkania zorganizowanego 29 sierpnia w Białej Panieńskiej przez zespół De Ruiter – marki należącej od niedawna do firmy Bayer. Spotkanie było dobrą okazją do poznania aktualnego asortymentu odmian warzyw szklarniowych tej firmy oraz tendencji rynkowych. W pierwszej części relacji przedstawiam informacje na temat pomidorów malinowych. Współorganizatorami wydarzenia były firmy Saint-Gobain Culilene oraz Konexim.

Warzywa marki De Ruiter

Ekspozycja nowych odmian pomidorów i i ogórków marki De Ruiter

Trendy na rynku pomidorów

Prowadząca konferencję Anna Wojciechowska (Bayer – De Ruiter), przedstawiła trendy na rynku pomidorów malinowych. Zwróciła uwagę m.in. na czynniki wpływające na wybór kupowanych produktów – należą do nich m.in. realizowane obecnie programy socjalne. Większość osób (55%) jest klientami dyskontów, ponad połowa Polaków (51%) podczas wyboru sklepu kieruje się korzystną ceną produktów, 33% wskazuje przyzwyczajenia, taka sama część wybierając sklep zwraca uwagę głównie na promocje.

Warto również prześledzić inne dane, charakteryzującego dzisiejszego konsumenta. Z przekazanych przez Annę Wojciechowską informacji z raportu „Globalne trendy na rynku żywności i napojów”, wykonanym przez TGI Kantar MilwardBrown, wynika, że klienci w coraz większym stopniu szukają informacji o produktach, ich historii, pochodzeniu – 63% osób deklaruje, że jest bardziej przekonanych do towarów, na których podano informacje o pochodzeniu składników. Wiele osób podczas zakupów wybiera produkty lokalne i krajowe (73%), coraz częściej zwraca się uwagę na to, czy w podczas produkcji zachowane zostały środowiskowej i etycznej odpowiedzialności. Co do decyzji o zakupach z zdecydowanej większości (93%) podejmują je kobiety w wieku powyżej 25 lat. 85% osób robi zakupy przynajmniej raz w tygodniu, z tego 13% codziennie. Niemal połowa, bo 48% konsumentów, wskazuje świeże warzywa i owoce jako podstawę odżywiania, z kolei 49% deklaruje, że są skłoni zapłacić więcej za te produkty bez pozostałości środków chemicznych, 55% uważa, że są gotowi zapłacić więcej za dobrą jakość, a 12% kupując owoce i warzywa kieruje się ceną.

Kolejne dane, przedstawione przez Annę Wojciechowską, dotyczyły oceny pomidorów malinowych przez konsumentów, badania na ten temat przeprowadziła firma Marieux NutriSciences. Wynika z nich, że 99% konsumentów w Polsce kupuje pomidory malinowe, 84% wybiera niepakowane, a ci, co wybierają pakowane chętniej sięgają po opakowania 500-gramowe, następnie 250-gramowe, w dalszej kolejności owoce na tackach. Z tegorocznych badań wynika, że Polacy najchętniej kupują pomidory w sklepach dyskontowych (75%), w pierwszej kolejności w Biedronce (24%), następnie w Lidlu (21%), sklepach Carrefour (14%), Auchan (13%) i Tesco (10%).

Jakie cechy pomidorów malinowych cenią konsumenci?

Konsumenci decydując się na zakup pomidorów malinowych zwracają uwagę głównie na ich wygląd – a więc kolor, brak uszkodzeń, wielkość i kształt owoców. 55% badanych zadeklarowało powrót do tego samego sklepu w przypadku, gdy kupione pomidory malinowe spełnią ich oczekiwania pod względem smaku i jakości, a najbardziej pożądane cechy tych owoców to soczystość i słodki smak.

Ponad połowa badanych (52%) stwierdziła, że latem pomidory malinowe spożywają codziennie, zimą jest to tylko 9% ankietowanych. Owoce te najchętniej są spożywane w sałatkach (39% badanych) lub w plasterkach (34%)

Na wyjątkową popularność pomidorów malinowych w Polsce duży wpływ ma bardzo smaczna odmiana dominująca od lat na naszym rynku – Tomimaru Muchoo marki De Ruiter. Dobry smak jego owoców został potwierdzony w niezależnych badaniach konsumenckich, odmianę tę rekomendują duże sieci handlowe. W tym sezonie pomidor malinowy Tomimaru Muchoo pojawił się pod brendem Malinowy Król – pod jakim wprowadziło go do handlu stowarzyszenie producentów tych pomidorów. Do uprawy tych pomidorów – mimo, że nie jest ona łatwa – ogrodników przekonuje możliwość uzyskania wyższych cen oraz łatwość zbytu. Nie bez znaczenia jest także brak konkurencji zewnętrznej w Europie – pomidory malinowe są typowo polską specjalnością.

Nowe odmiany pomidorów malinowych

Ich charakterystykę przedstawiła dr Katarzyna Tykarska-Duchovska (Bayer – De Ruiter). Jedną z propozycji niedawno wprowadzonych do asortymentu pomidorów szklarniowych jest Fujimaru. Ta wczesna i plenna odmiana ta tworzy duże owoce (190-240 g – kaliber BB-BBB). Są one wysokiej jakości, nie obserwuje się skłonności do tworzenia żółtych przebarwień ani suchej zgnilizny wierzchołków owoców. Pomidor jest odporny na mączniaka prawdziwego. Z racji silnego wigoru roślin wymagają one od początku uprawy generatywnego prowadzenia i usuwania dużej liczby liści. Bieżący sezon z małą początkowo ilością światła był dosyć trudny dla tej odmiany, nie było łatwo utrzymać zrównoważenia tendencji wegetatywnych i generatywnych.  Dr K. Tykarska-Duchovska zalecała uprawę tej odmiany w szklarniach „generatywnych”, z nasadzeń od 10-15 stycznia.

W testach uprawowych znajdują się kolejne, obiecujące, malinowe nowości pod numerami DRTG4801 oraz DRTG4821, które nie wykazują skłonności do tworzenia zielonej piętki i żółtych przebarwień owoców, nie są podatne na suchą zgniliznę wierzchołków owoców. Obie otrzymują wysokie oceny w porównawczych testach konsumenckich.

Pomidor malinowy pod numerem DRTG4801 ma silne, zrównoważone we wzroście i rozwoju rośliny, o długich międzywęźlach. Bardzo dobrze zawiązuje owoce przez cały sezon. Owoce tej nowości są wyrównane, błyszczące, o intensywnie malinowym, bardzo smacznym miąższu.

Pomidor malinowy DRTG4821 również tworzy silne, zrównoważone rośliny, odporne na mączniaka prawdziwego. Jest plenna – bardzo dobrze wiąże owoce przez cały sezon, są one wyrównane, duże i smaczne.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

HortiAdNet