Balkonowo-rabatowe specjały oraz... kwiatowy napój

PODosłonami.pl

De Ruiter_TATEMARU MUCHO

Balkonowo-rabatowe specjały oraz… kwiatowy napój

W niezwykle bogatym asortymencie roślin sezonowych dominujących wiosną na rynku ogrodniczym, producenci co roku starają się szukać „smaczków”, którymi mogą się wyróżnić. Są to np. nowe, oryginalne odmiany balkonowych pewniaków, ale zdarzają się także gatunki, które zostały dopiero niedawno wprowadzone do tego doboru. Obie strategie urozmaicania oferty stosuje belgijskie gospodarstwo Fleurig, którego charakterystyczną uprawą stała się ostatnio Delosperma. Jego balkonowo-rabatowe ciekawostki nie ograniczają się bynajmniej do tego sukulentu, a w obrębie strategii marketingowej, jaką stosują właściciele, znalazło się również… kwiatowe piwo bezalkoholowe.

Czytaj dalej...
Zdaniem właścicieli gospodarstwa Fleurig, którzy produkują głównie rośliny balkonowo-rabatowe, wśród najbardziej obiecujących gatunków do uprawy sezonowej znajduje się delosperma Coopera (fot. A. Cecot)

Zdaniem właścicieli gospodarstwa Fleurig, którzy produkują głównie rośliny balkonowo-rabatowe, wśród najbardziej obiecujących gatunków do uprawy sezonowej znajduje się delosperma Coopera (fot. A. Cecot)

Przeszłość, tradycje

Małżonkowie Patrick Naudts i Leen van den Bulcke od 1986 roku prowadzą firmę Fleurig w Lochristi, w północnej części Belgii (Flandrii). Kontynuują tradycje rodzinne Patricka, którego dziadek zajmował się typową flamandzką uprawą, begoniami bulwiastymi (reprodukcją bulw w polu), a ojciec – doniczkowymi azaliami, jeszcze bardziej charakterystycznymi dla Flandrii i do dziś identyfikowanymi z północnobelgijskim ogrodnictwem.

Punkt zwrotny: rośliny balkonowo-rabatowe

Nowi właściciele, Leen i Patrick przestawili się jednak 36 lat temu na rośliny balkonowo-rabatowe i od początku poszukiwali specjalnych, niepospolitych gatunków oraz odmian. Jednocześnie, jak podkreślają, wybierali i wciąż wybierają kolejne taksony pod kątem atrakcyjnego, niezawodnego i długotrwałego kwitnienia. Te ostatnie cechy są szczególnie ważne w przypadku kompozycji do dekoracji miast – tego typu realizacje, które wykonywane są na zlecenie samorządów i gmin, ale też organizatorów różnych imprez, odpowiadają za istotną część produkcji w firmie Fleurig. Wykonuje się również aranżacje dla klientów indywidualnych, kierowane do punktów detalicznych.

Większość roślin sprzedawana jest jednak hurtowo, z przeznaczeniem do handlu w centrach i innych sklepach ogrodniczych. W Belgii Fleurig – działając w grupie producentów – współpracuje z siecią Aveve, ale eksportuje też towar m.in. do Wielkiej Brytanii.

W ciągu roku sezon balkonowo-rabatowy poprzedza produkcja i sprzedaż fiołków rogatych i bratków oraz doniczkowych pierwiosnków, a także jaskrów. Z kolei w późniejszych terminach w ciągu roku Fleurig oferuje m.in. minicyklameny Magic Flame do uprawy na zewnątrz, a zimą – żywotniki (tuje) w pojemnikach, sprzedawane jako choinki (5-10 tys. szt. rocznie).

Obecnie P. Naudts i L. van den Bulcke dysponują łączną powierzchnią pod osłonami wynoszącą 25 000 m2 (dwie szerokonawowe szklarnie i 2 obiekty kryte folią), a także podobnym areałem na zewnątrz, który wykorzystywany jest głównie do gruntowej uprawy żywotników.

Rocznie produkują około 2 mln roślin. Materiały wyjściowe (rozsady i ukorzenione sadzonki) zamawiają w pobliskiej firmie Rudy Raes, z którą harmonijnie kooperują od lat.

Charakterystyczne produkty

W bieżącym roku Patrick Naudts zwracał szczególną uwagę między innymi na aksamitki, których produkcję zaczął systematycznie rozwijać około 5 lat temu, wybierając przede wszystkim odmiany o okazałych kwiatostanach. Twierdzi, że Tagetes znowu jest modny w Belgii – Fleurig oferuje rośliny przede wszystkim w większych doniczkach, ale też w „pakach”.

Z roślin rozmnażanych wegetatywnie warto wymienić petunie. Nowością w sezonie 2021/2022 była w tym gospodarstwie np. żółto kwitnąca odmiana Cepella Hello Yellow. Ogólnie w tej kategorii produktów Patrick wyróżnia grupę (serię) Supertunia Vista, którą określa jako „najodporniejszą petunię” i chętnie stosuje do miejskich kompozycji (odmiany ‘Fuchsia’, ‘Bubblegum’).

Jeśli chodzi o inne ciekawostki, Naudts zachwala np. nemezje z grupy Sunsatia, o otwartym pokroju, dobre do aranżacji; diascję Trinity Sunset, uczep (Bidens) Blazing Glory o dużych cynobrowych koszyczkach kwiatostanowych czy też kompaktowe kleome Senorita Carolina.

Nie brakuje u niego nietuzinkowych pelargonii – o ozdobnych liściach, wśród których najefektowniej prezentuje się Pelargonium zonale ‘Occold Shield’.

W szklarniach z „rabatówką” w gospodarstwie Fleurig rzucają się w oczy nie tylko rozmaite gatunki i odmiany, ale też różnokolorowe doniczki produkcyjne. Większość roślin jest bowiem uprawiana zgodnie z zasadą „ton sur ton” (pojemnik dopasowany pod względem barwy do kwiatów).

Delosperma – „produkt przyszłościowy”

Patrick Naudts rozwija produkcję delospermy Coopera (Delosperma cooperi, syn.  Mesembryanthemum cooperi). Jest to gatunek afrykański – sukulent o atrakcyjnych kolorystycznie kwiatostanach, który w łagodniejszym od naszego klimacie może przetrwać zimę. W produkcji ogrodniczej, zwłaszcza sezonowej, dominują obecnie odmiany hodowli Japończyka Koichiro Nishikawy, który prowadzi ją od 1996 r. (od 2006 r. – w Ekwadorze, gdzie sezon wegetacyjny trwa 12 miesięcy). Są to odmiany z grup (serii) Jewel of Desert, a także Wheels of Wonder (nowsza, wyróżnia się większymi rozmiarami, w tym okazalszymi kwiatostanami).

W gospodarstwie Fleurig wykorzystuje się kreacje z obu tych serii. Spore partie roślin uprawiane są w ceramicznych doniczkach „retro”, które stanowią wartość dodaną, gdyż nadają całości naturalny wygląd. Patrick nazywa delospermy „przyszłościowym produktem”, ponieważ rośliny są odporne na niedobór wody i niedostateczną pielęgnację u klienta finalnego oraz na upały, a ponadto efektownie i oryginalnie się prezentują podczas kwitnienia.

Kwiatowy napój

Od niedawna właściciele firmy Fleurig produkują też puszkowany napój pod nazwą Boer Bloem – kwiatowe, „farmerskie” piwo bezalkoholowe, wytworzone na bazie typowych składników (jęczmień, woda, chmiel) oraz ekstraktów z kwiatów czarnego bzu i hibiskusa, wprowadzających nuty owocowe i kwaskowy smak. Napój powstał we współpracy z bratem Patricka – właścicielem browaru w Lochristi. Napój dystrybuowany jest w Belgii, a także sprzedawany gdzieniegdzie w Holandii.

Przyszłość

Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość, właściciele gospodarstwa Fleurig określają ją jednym słowem: niepewność. Jednocześnie, na przełomie kwietnia i maja br. zakładali, że finalni klienci wciąż – podobnie jak w dwóch minionych, pandemicznych latach – będą spędzać dużo czasu w domach (choćby z powodu drożejących paliw, transportu, wyjazdów wakacyjnych itd.), co powinno sprzyjać zakupom roślin.

Gdy wziąć pod uwagę dłuższą perspektywę, małżonkowie nie mają następców do prowadzenia rodzinnego gospodarstwa, ale na razie wydają się osobami pełnymi energii, optymizmu, umiejącymi cieszyć się codziennością i realizować marzenia (dowodem na to jest wprowadzenie na rynek piwa Boer Bloem, które wymarzył sobie i wymyślił Patrick Naudts).

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Florensis_Dianthus
BIOCONT
Syngenta Poinsettia_33
HortiAdNet