Borówka z historycznym rekordem ilości konsumentów

PODosłonami.pl

DeRuiter_ToBRFVDeRuiter_ToBRFV

Borówka z historycznym rekordem ilości konsumentów

Rośnie liczba konsumentów owoców jagodowych. Jagoda kamczacka, agrest i czerwona porzeczka zakończyły sezon 2023 z najwyższą od lat ilością spożywających je Polaków. Malina i borówka jest dziś także na rekordowym poziomie. Już lipcu borówki jadło 15,5 mln Polaków, a jest to dla tego gatunku przystanek w drodze na sierpniowy szczyt sezonu. Lipcowe rekordy komentują plantatorzy borówki – Dominika Kozarzewska, Natalia Wasiak, Teresa Leśniewska, dr Katarzyna Król i Maksymilian Karpierz.

Czytaj dalej...

Badania deklaracji konsumpcji

Od 4 lat sektor ogrodniczy monitoruje konsumpcję. Badania dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dla owoców jagodowych te deklaracje rosną.
– Badania deklaracji konsumpcji są weryfikowane przez globalne dane sprzedażowe. W trakcie Szczytu International Blueberry Organization, który w lipcu odbył się w Lublinie, usłyszeliśmy od gości z zagranicy wiele opinii mówiącym o tym, że polski sposób na rozwijanie borówkowego rynku, czyli wzrost produkcji, ale z równoczesnym wzrostem konsumpcji krajowej, jest wart naśladowania. Wyniki badań konsumpcji w lipcu tylko potwierdzają ten pogląd. To fantastyczne, że wchodzimy w sezon z rekordową konsumpcją, sierpień to tradycyjne najbardziej „borówkowy” miesiąc w roku – komentuje Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”.
Borówki jadło w lipcu 15,5 mln Polaków (48%). Taka liczba konsumentów na początku sezonu to historyczny rekord.
– Fakt, że już co druga osoba w Polsce regularnie je borówki napawa nas dumą. Wiemy, jaką drogę przeszliśmy na przełomie ostatnich kilku lat, aby pokazać Polakom borówki i ich walory. Nie zamierzamy zwalniać. Chcemy kontynuować działania w zakresie promocji, głęboko wierzymy, że konsumentów w naszym kraju jest znacznie więcej. Mamy owoce wspaniałej jakości i chcemy, aby korzystali z nich nie tylko konsumenci zagraniczni, ale również lokalni – przekonuje Natalia Wasiak, Bluebetty, Gospodarstwo Rolno-Sadownicze, jedna z promotorek Borówkobrań.
Od wielu lat sprzedajemy borówkę prosto z naszej plantacji. W tym roku mamy dużo nowych klientów, często odwiedzają plantację z dziećmi. Widzimy, że rodzice starają się rozpieszczać swoje dzieci i robią to zdrowo, wybierając sezonowe owoce. Dzielimy się z nimi informacjami gdzie w okolicy można kupić maliny czy porzeczki, tak aby od początku lata do jesieni wybierali lokalne, smaczne a przede wszystkim sezonowe owoce – Teresa Leśniewska, Borówka Leśniewscy z Zakrocza niedaleko Rypina, jeden z najczęściej wskazanych przykładów promocji lokalnej.
Realizowane badania są reprezentatywne dla populacji dorosłych Polaków, czyli osób w wieku 15+. Liczba 15,5 mln nie uwzględnia zatem dzieci i młodzieży.

Rosną deklaracje konsumpcji borówki „lipiec do lipca”  

W lipcu 2020 r. wynosiły one 23 proc., w 2021 r. – 31 proc., w ubiegłym roku – 40 proc., a w lipcu br. – 48 proc.. W liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost liczby konsumentów borówki z 7,4 mln, przez 10 i 13, aż do 15,5 mln.
–  Przy stale rosnącej podaży, popyt na borówki wciąż rośnie, bijąc kolejne rekordy. To nie jest takie automatyczne. Cieszymy się, że borówka w Polsce jest tak popularnym i coraz chętniej wybieranym owocem. Jako gospodarstwo, które niemal 90% swoich owoców sprzedaje bezpośrednio do klientów, widzimy, że wzrost zainteresowania borówka z roku na rok jest większy. Ale te liczby robią naprawdę potężne wrażenie. Co jeszcze ważniejsze, nikt za nas nie spoczywa na laurach. Każdego dnia docieramy do nowych osób, z prostym przekazem: Wybierajmy borówki, cieszmy się zdrowiem i urodą – mówi Maksymilian Karpierz, Borówka Henrykowska.

Które jagodowe jedliśmy w lipcu najchętniej? – badania Kantar

Wśród najpopularniejszych superowoców lipca Kantar wymienia truskawki (68%), maliny (62%) i borówki (48%). Od lipca 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie malin, borówek i jagody kamczackiej. W przypadku tej ostatniej liczba konsumentów wzrosła o ponad połowę (55%).
W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku malin – 2,9 mln nowych konsumentów, borówki – 2,6 mln nowych konsumentów. Jagodzie kamczackiej przybyło 1,9 mln konsumentów. W przypadku czerwonej porzeczki oraz agrestu liczba konsumentów wzrosła o 1,6 mln.
Maliny w lipcu jadło 62% Polaków. Nie uwzględniając dzieci i młodzieży, liczba konsumentów malin przekroczyła 20,1 mln. To historyczny rekord ilości konsumentów tego gatunku. Czerwoną porzeczkę spożywała w lipcu blisko 1/3 badanych (31%), czyli 10 mln Polaków. To rekord ilości konsumentów w ostatnich latach.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet