Danziger Talks – o trendach w branży roślin ozdobnych

PODosłonami.pl

De Ruiter_TATEMARU MUCHO

Danziger Talks – o trendach w branży roślin ozdobnych

„ Danziger Talks ” to zapoczątkowane w grudniu 2021 r. webinaria izraelskiej firmy hodowlanej Danziger poświęcone prognozowaniu i tendencjom w branży roślin ozdobnych, ale odnoszące się też do ogólnych trendów konsumenckich. Informacje przekazane przez ekspertów podczas tych internetowych wydarzeń dotyczyły nie tylko najbliższej przyszłości, lecz sezonu 2023, a nawet odleglejszej perspektywy. Były kierowane do różnych przedstawicieli branży – producentów roślin, a także sprzedawców – jako inspiracje i sposób na pobudzenie handlu.

Czytaj dalej...
"Beekeeping", czyli rośliny i aranżacje sprzyjające pszczołom to jeden z trendów przedstawionych podczas webinarium z serii Danziger Talks

"Beekeeping", czyli rośliny i aranżacje sprzyjające pszczołom, to jeden z trendów przedstawionych podczas webinarium z serii Danziger Talks

Tendencje i wyzwania

Jak podkreślił Ori Danziger, zastępca dyrektora generalnego w firmie Danziger, śledzenie trendów konsumenckich oraz wiedza o tym, czego będą poszukiwać finalni klienci, może pomóc w wyborze roślin, wzmocnić zespół sprzedaży i przyczynić się do tworzenia ukierunkowanych kampanii promocyjnych w przedsiębiorstwach, które działają w sektorze ogrodniczym.

Przeznaczone głównie dla europejskich odbiorców webinarium z serii Danziger Talks, które odbyło się 8 grudnia 2021 r., poświęcone było m.in. wyzwaniom, jakie stoją przed detalicznym handlem w branży ogrodniczej oraz dostawcami produktów na rynek roślin ozdobnych.

Ożywienie na rynku roślin ozdobnych, młodzi „w natarciu”

Jednym z trzech prelegentów podczas tego webinarium był Francuz Manuel Rucar, inżynier ogrodnictwa, ale obecnie przede wszystkim analityk trendów i doradca marketingowy, który reprezentuje firmę Chlorosphere i działa w różnych krajach świata. W swoim wykładzie pt. „Gdy innowacje spotykają się z trendami” udzielił m.in. wskazówek na temat tego, jakich produktów oczekują współcześni, mocno się zmieniający konsumenci i jak na te potrzeby powinni reagować uczestnicy łańcucha marketingowego – od hodowców, poprzez producentów roślin, po sprzedawców.

Podkreślił, że w ciągu minionych dwóch lat sektor ogrodniczy wyraźnie się rozwinął, a statystyczny odbiorca produktów z tego rynku „odmłodniał”. I tak, konsumenci w wieku poniżej 40 lat, głównie milenialsi, stali się największą grupą konsumentów, stanowiącą 46% wszystkich finalnych klientów, którzy kupują rośliny ozdobne i inne towary związane z tym hobby (dla porównania: 40-60-latkowie stanowią 40%, a osoby po sześćdziesiątce – 14%). Zdaniem obserwatorów, nigdy wcześniej zainteresowanie młodych ludzi, nawet nastolatków, roślinami i ich uprawą nie było tak duże, jak w obecnych, pandemicznych czasach. Milenialsów określa się jako grupę: wyedukowaną, proekologiczną, postępową. Na ogół są też oni skłonniejsi do wydawania pieniędzy (na rośliny) niż starsi klienci.

Według innych danych przedstawionych przez Rucara, „pocovidowi” konsumenci deklarowali, że najważniejsza aktywność, która teraz jest ich celem, to spędzanie czasu w otoczeniu natury. Zapowiada się przy tym „exodus z miast do wsi” (przynajmniej w bogatych krajach – prelegent podał, że w 2021 roku 56% mieszkańców miast wyrażało chęć zmiany miejsca do życia).

Zdaniem wykładowcy, rosnące zainteresowanie ogrodnictwem to nie tylko chwilowa moda (spowodowana pandemią), lecz tendencja trwała. Jest to, jak powiedział, zjawisko demograficzne i kulturowe, wywołane świadomością ludzi, która dotyczy m.in. zmian klimatycznych oraz konieczności przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Rośliny znalazły się w centrum uwagi, co bardzo dobrze rokuje na przyszłość.

Megatrendy ogrodnicze, typy klientów, tendencje odmianowe

Podczas webinarium „ Danziger Talks ” Manuel Rucar wymienił 5 megatrendów, które według niego rzutują na kształtowanie się rynku ogrodniczego i powinny dawać do myślenia producentom oraz sprzedawcom roślin ozdobnych i innych.

  1. Konsumpcja – zderzenie dwóch modeli: młodzi realizują styl „bliżej natury”, starsi – tradycyjny (wygodny, ładny, uporządkowany ogród). Trzeba zatem mieć ofertę dla obu tych grup kupujących i stosować dwutorowe podejście do produkcji i handlu.
  2. Brak silnie zaznaczonej sezonowości (ze względu na zacieranie się wyraźnych kiedyś granic pomiędzy porami roku). Skutkuje to wydłużaniem się sezonu handlu ogrodniczego.
  3. Wzrost znaczenia urządzeń i sprzętów, które ułatwiają uprawę, pielęgnację roślin – pozwalają zautomatyzować przynajmniej niektóre czynności.
  4. Rosnąca świadomość ekologiczna, przejawiająca się w wyborze roślin oraz materiałów, które mają być przyjazne środowisku.
  5. Dominacja stylu naturalistycznego.

W badaniach konsumenckich dotyczących rynku wyodrębniono kilka typów klientów, z których cztery omówił M. Rucar, jako najbardziej charakterystyczne. Na przykład „Teo” (ten typ obejmuje 14% współczesnych konsumentów) to „sfrustrowany mieszkaniec miasta”, który aranżuje swój apartament w stylu nawiązującym do przyrody, natury (dużo roślin doniczkowych, rośliny na balkonie – „Teo” poszukuje przy tym „zwykłych” gatunków, takich jak facelia, koniczyna, krwawnik pospolity itp.). Ten rodzaj konsumenta generuje popyt na odmiany, które charakteryzują się naturalnym wyglądem, przypominają dzikie rośliny, mają pachnące kwiaty…

Z kolei „Philip” (5%) jest posiadaczem domu, który przekształca w taki sposób, by jego funkcjonowanie w jak najmniejszym stopniu obciążało środowisko (obniżenie tzw. śladu środowiskowego, w tym węglowego).

Dywagacje na temat kolorów

Manuel przedstawił też tendencje odnoszące się ogólnie do designu, a korespondujące z modną kolorystyką, które zestawił z charakterystycznymi roślinami.

Wśród barw, które mają duże znaczenie, wymienił np.: khaki, kolor pod nazwą „nowa terakota” (bardziej nasycona czerwienią niż tradycyjna), ciepły żółty. Ten ostatni dodaje energii i optymizmu oraz wiąże się z tendencją do sprzyjania pszczołom („Beekeeping”), która zwraca uwagę na wiele roślin o kwiatach przyjaznych owadom zapylającym – z bieżącej oferty firmy Danziger takie cechy mają m.in. kalibrachoje (Calibrachoa), jak choćby Lia Yellow Improved czy Colibri Yellow Canary, bądź portulaka (Portulaca) Mega Pezaz Gold.

2 komentarze do Danziger Talks – o trendach w branży roślin ozdobnych

  1. Andrzej Malek
    / Odpowiedź

    Super materiał gratuluje jako młody 73 plus energii i precyzji

    • Alicja Cecot
      / Odpowiedź

      Dziękuję! Pozdrawiam i życzę dobrego roku!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Florensis_Dianthus
BIOCONT
Syngenta Poinsettia_33
HortiAdNet