Międzynarodowy Dzień Owoców i uroczyste rozpoczęcie zbiorów borówki wysokiej

PODosłonami.pl

OSRAM - FLUENCE - czerwiec

Dzień Polskiej Borówki rozpoczął sezon zbiorów 2022

Za nami spotkanie sektora produkcji ogrodniczej, które przyciągnęło dziennikarzy, dietetyków, ludzi sportu i plantatorów. Tradycji stało się zadość, sezon otworzyła degustacja pierwszych owoców w wykonaniu najmłodszego z plantatorów – 1,5 rocznej Marceliny, córki Agnieszki i Kamila Kramarz z Janolina w gminie Rawa Mazowiecka. W roli gospodarzy Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynatorka prac Jagodowego Core Teamu, Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, i liderzy organizacji producentów. Podczas obchodów branża pokazały wyzwania i sukces integracji. Dzień 1 LIPCA staje się powoli świętem wszystkich, którzy chcą żyć zdrowo i promować walory owoców. Tego dnia obchodziliśmy także Międzynarodowy Dzień Owoców.

Czytaj dalej...

fot. polskiesuperowoce

Dzień Polskiej Borówki rozpoczął sezon zbiorów 2022

– Początek sezonu to okazja by przywoływać walory superowocu jakim jest borówka. Sięgając po nią od razu doceniamy jej walory smakowe. Pamiętajmy też o tym, że mówimy o jednym z najnowocześniejszych w całej Unii Europejskiej systemie produkcji, że producenci naprawdę bardzo dobrze wykorzystali zalety członkostwa – mówi Rafał Romanowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W Polsce rośnie konsumpcja wszystkich badanach gatunków owoców jagodowych. 8 mln Polaków je już ponad 1 kg borówki rocznie. Generalnie jednak niskie spożycie owoców ciągle jest jednym z większych błędów żywieniowych. Dlatego sektor integruje działania promocyjne i angażuje się w edukację żywieniową. Święto 1 LIPCA było okazją prezentacji podejmowanych działań oraz sukcesów producentów m.in. truskawek, jagody kamczackiej, malin, porzeczek i oczywiście samej borówki.
– Prowadzimy program dla szkół, czyli owoce i warzywa w szkole. Program przynosi efekty i co za tym idzie pozwala prędzej dojść do „połowy talerza”. Wspieramy patriotyzm konsumencki. Budujemy świadomość konsumentów, tak by zawsze wybierali polskie produkty, zawsze polskie owoce i warzywa, tak by rósł udział polskiej żywności w koszyku zakupowym. Chciałbym by nasze owoce zawsze wygrywały w decyzjach konsumenckich z egzotycznymi – mówił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.

– Edukację realizujemy m.in. poprzez promocję oznaczenia „Produkt polski”. Wielu z Państwa używa tego oznaczenia na swoich opakowaniach. Jeżeli ktoś tego nie robi, zachęcam, to pozwala zwiększać rozpoznawalność i wiarygodność oferowanych produktów. Co za tym idzie, zwiększa sprzedaż naszych rodzimych owoców i warzyw – mówił Marcin Wroński.

Zadania promocyjne coraz częściej wymagają nie tylko współpracy całego sektora, ale również wsparcia Ministerstwa czy KOWR. Podkreślali wszyscy zgromadzeni w Praskim Centrum Koneser.

Dzień Polskiej Borówki

Bardzo się cieszymy, że mogliśmy otwierać sezon. Życzymy wszystkim dużych planów i dobrej pogody, żeby szczęśliwie zebrać te wszystkie owoce. Mamy też apel do konsumentów, żeby kupowali polskie owoce i warzywa od polskich rolników, polskich sadowników, plantatorów. Sprawdzajmy w sklepie, skąd pochodzą owoce. Jeśli ktoś ma możliwość, to zapraszamy bezpośrednio do gospodarstw, do zakupów bezpośrednio z plantacji – Agnieszka Kramarz, plantatorka borówki wysokiej z Janolina, mama Marceliny, która symbolicznie otworzyła tegoroczny sezon.

– To już kolejny rok promocji borówki i kolejny Dzień Polskiej Borówki. Kreujemy to święto z określoną oprawą, tak by borówka była coraz lepiej widziana przez konsumentów. Całemu środowisku producentów jagodowych, a dzisiaj szczególnie borówki, trzeba złożyć serdeczne gratulacje. Życzę żeby ten sezon obfitował nie tylko w dużą ilość ton, ale w duże kwoty dochodu ze sprzedaży – mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Przypomnijmy, wg. badań Kantar konsumpcje borówki tuż przed rozpoczęciem sezonu deklaruje 12 mln konsumentów.

– Jak to się stało? Decyduje konsekwencja plantatorów, ich odpowiedzialność za to, jak wygląda rynek i ich przekonanie, że nie jesteśmy tylko pionkiem, przedmiotem, że możemy działać w taki sposób, żeby ten rynek kształtować. Pokazywać ludziom jak zdrowe, wspaniałe i pięknie są nasze owoce – przekonywała Dominika Kozarzewska, koordynatorka prac polskiego Jagodowego Core Teamu.

Plantatorom borówki życzę udanego sezonu i wspomnianej konsekwencji. Planujemy te działania rozwijać, nie tracić impetu i zapału, które w tej chwili mamy. Chcemy dalej pokazywać konsumentom, że polskie borówki są najlepsze na świecie –  dodaje Dominika Kozarzewska.

– Optymistyczna wiadomość jest taka, że chcemy spożywać produkty sezonowe i lokalne. Aspirujemy do produktów, które będą nasze, polskie. Wiemy, że to jest dla nas najlepsze, najzdrowsze i najsmaczniejsze. Rośnie chęć kupowania i konsumpcji produktów sezonowych i polskich. Teraz na początku lipca chętnie będziemy sięgać po borówki. W czerwcu gotowość spożycia borówki potwierdziło nam 12 mln Polaków. Te liczby w sezonie znacznie wzrosną, je bowiem borówkę już 80% Polaków, cały czas z tendencją wzrostową – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar Public.

 

Źródło: Czas na polskie Superowoce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Targi IPM Essen 2023 odbędą się w dniach 24-27 stycznia; krajem partnerskim będzie tym razem Wielka Brytania (fot. Messe Essen)

Wracają styczniowe targi roślin ozdobnych IPM Essen!

Zbliża się kolejna edycja międzynarodowych targów IPM Essen, które w ciągu prawie czterech dekad istnienia, zyskały opinię najważniejszego tego typu wydarzenia w branży roślin ozdobnych. Impreza wraca po dwóch latach przerwy, spowodowanej pandemią koronawirusa. Najbliższą [...]

Florensis_Dianthus
TSW 23
HortiAdNet