PODosłonami.pl

Brinkman 2Brinkman 2
Agrosimex - Maral baner nr 3Agrosimex - Maral baner nr 3

Gardenia 2023 – o XVII Międzynarodowych Targach Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu w Poznaniu

W dniach 23-25 listopada w trzech pawilonach Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyła się Gardenia 2023. W wydarzeniu tym wzięło udział prawie 300 wystawców oraz około 12 500 zwiedzających. Organizowanej od 2007 roku Gardenii, tym razem przyświecało hasło „Uniwersalny ogród”, które odnosiło się do różnych przestrzeni wzbogacanych w rośliny – od bardzo niewielkich prywatnych (balkony), po duże publiczne (nasadzenia miejskie). Tematyka szeroko rozumianej zieleni – i nie tylko – była obecna także na konferencjach i większych lub mniejszych seminariach towarzyszących targom i współtworzących ich atmosferę. Aspekt edukacyjny branżowego spotkania w Poznaniu zwracał w tym roku szczególną uwagę.

Czytaj dalej...
Targi Gardenia 2023 zgromadziły około trzystu wystawców (fot. A. Cecot)

Targi Gardenia 2023 zgromadziły około trzystu wystawców (fot. A. Cecot)

Siedemnaste targi Gardenia i ich relacja z branżą

Podczas oficjalnego otwarcia targów Gardenia wiceprezes Grupy MTP Filip Bittner przypomniał, iż zrodziły się one z inicjatywy przyszłych wystawców, głównie szkółkarzy. Dodał, że w ciągu kilkunastu lat ewoluowały, zmieniając się z quasi-kiermaszu w duże wydarzenie, które na dobre wpisało się w kalendarz profesjonalnych imprez branży ogrodniczej. Poinformował, że branża ta i związane z nią przedsięwzięcie pod nazwą Gardenia należy do najważniejszych projektów w portfolio Międzynarodowych Targów Poznańskich. Podkreślił, że sektor ogrodniczy angażuje się w zmianę otoczenia i poprawę stylu życia ludzi, zasłużenie zyskując pozytywny wizerunek i kreując dobre wzorce, które upowszechniane są m.in. podczas targów. Filip Bittner powiedział także, iż MTP dba o popularyzowanie Gardenii na rynkach zagranicznych, zapraszając na te targi kontrahentów spoza naszego kraju i organizując im przyjazd oraz pobyt (program Hosted Buyers).

W programie Hosted Buyers wzięło udział około 30 osób. Jak podali jego organizatorzy, starają się z roku na rok powiększać tę grupę potencjalnych kupców – osób decyzyjnych z przedsiębiorstw i zrzeszeń branżowych.

W podsumowaniach targów Gardenia 2023 wskazują na stabilizację branży, po kilku wyjątkowo dynamicznych latach, ale zarazem przypominają, że mija niełatwy dla ogrodnictwa rok – pod względem ekonomicznym, kadrowym, a także pogodowym. Nastroje wystawców Gardenii – wydarzenia, które symbolicznie zamyka sezon i przygotowuje uczestników sektora na otwarcie kolejnego, wiosennego – określone zostały jako „umiarkowany optymizm”. Jeszcze bez entuzjazmu, ale z nadzieją, że 2024 r. będzie cechowała większa przewidywalność i stabilność.

Medale i inne nagrody  

Podczas ceremonii otwarcia Gardenii 2023 tradycyjnie wręczono medale i inne statuetki. W konkursie o Złoty Medal Targów Gardenia  nagrodzone zostało 9 innowacji – dotyczą głównie oferty kierowanej do odbiorcy detalicznego. Wyróżniały się m.in. beztorfowe podłoża (produkcji firm Athena Eco Group oraz Wokas), które są wyrazem globalnego trendu.

Na uwagę zasługuje też pomidor Malinowy Bosman, wyhodowany przez przedsiębiorstwo PlantiCo – Hodowla i Nasiennictwo Ogrodnicze Zielonki Sp. z o.o., które poleca tę średnio wczesną odmianę do polowej produkcji wielkotowarowej (owoce nadają się do zbioru mechanicznego), a także do uprawy amatorskiej.

Wręczono ponadto statuetki Acanthus Aureus za ekspozycje wyróżniające się pod względem marketingowym (nagroda trafiła m.in. do firmy Lasland oraz do trzech następujących gospodarstw ogrodniczych, oferujących materiał szkółkarski: Szkółka Szmit, Sutkowscy – Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych oraz Gospodarstwo Ogrodnicze Global Plants – Dominik Goska).

Uhonorowano również biorące udział w targach Gardenia 2023 przedsiębiorstwa, które w br. obchodziły okrągłe jubileusze (m.in. Vilmorin – 280-lecie marki czy CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy Sp. z o.o. Sp. k. – 35 lat na rynku).

Wydawany przez Grupę MTP magazyn branżowy „Lider Biznesu” przyznał w 2023 r. tytuły „Lidera trendów” sześciu firmom za ich „innowacyjne produkty ogrodnicze”, co także zostało zamanifestowane na scenie głównej podczas ceremonii otwarcia targów.

Po raz kolejny ogłoszono wyniki – organizowanego przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów – konkursu „Zieleń w Mieście”, który kierowany jest do architektów krajobrazu i dotyczy konkretnego projektu zieleni (tym razem chodziło o skwer im. M. i L. Kaczyńskich w Poznaniu). W 2023 r. zwyciężył Greentec – Studio Wojciech Bobek z Krakowa (nagroda wynosi 15 tys. zł).

W trakcie trzydniowych targów rozstrzygnięto też inny konkurs OSTO „Inspiracje&Aranżacje”, odnoszący się do projektowania i urządzania ogrodów, w którym wzięli udział studenci i uczniowie. Cztery wyłonione realizacje (o powierzchni 13,5 m2 każda) pod hasłem „Chillout w ogrodzie” zaprezentowano w pawilonie 6. MTP. Zwycięzcą wg jury profesjonalistów został 3-osobowy zespół z Politechniki Krakowskiej.

Pawilony, wystawcy, zwiedzający     

Tegoroczna Gardenia gościła w pawilonach nr 5 i 6 oraz 10 (tam odbywała się dwudniowa konferencja Miejska Sztuka Ogrodowa).

Jak informują organizatorzy targów, ekspozycja zajęła w sumie powierzchnię porównywalną do tej z zeszłego roku – z lekkim wzrostem; do jej zwiększenia w dużej mierze przyczynił się liczniejszy niż w ub. r. udział szkółek oraz pojawienie się nowych firm, których było 66 (zarazem odnotować należy jednak nieobecność kilku bywalców, do których należał np. Adviser).

W Gardenii 2023 uczestniczyło 295 wystawców, co stanowi 9-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniej edycji – 240 polskich i 55 zagranicznych, z krajów takich jak: Belgia, Francja, Holandia, Indie, Łotwa, Niemcy oraz Chiny (18 podmiotów).

Targi, których 3. dzień był przeznaczony także dla szerokiej publiczności, cieszyły się podobną frekwencją zwiedzających, co w 2022 r., z niewielkim przyrostem. Zjawiło się 12 495 gości, również z zagranicy: Austrii, Białorusi, Czech, Chin, Niemiec, Estonii, Finlandii, Holandii, Łotwy, Litwy, Węgier, Mołdawii i Norwegii.



Szkółki, handel detaliczny, florystyka

Podczas Gardenii 2023 zwracał uwagę m.in. dział z materiałem szkółkarskim, którego podczas poprzednich dwóch listopadowych edycji tych targów (wcześniej odbywały się one późną zimą/wczesną wiosną) było niewiele. Mimo niesprzyjającej pory roku, powierzchnia „szkółkarska” była większa o ok. 20% w porównaniu z 2022 r. Organizatorzy z radością powitali powrót tych wystawców na targi Gardenia i podkreślili obecność debiutujących w Poznaniu firm z „zielonego” sektora produkcyjnego (np. Bruns z Niemiec). „Po kilku trudniejszych edycjach możemy już z czystym sumieniem powiedzieć, że szkółki wróciły na Gardenię. Zdajemy sobie sprawę, że jej termin jest dla nich niełatwy, jednak niezwykle doceniamy umiejętność doskonałej organizacji pracy tych gospodarstw i okazałych ekspozycji, jakie prezentują. Obecność szkółek roślin to dla nas powód do dumy i powrót to korzeni Gardenii, co daje niezwykłą motywację” – mówi Paulina Maniecka, dyrektor projektu GARDENIA.

W części pawilonu 5. z prezentacjami szkółek, wzrok przykuwały obficie kwitnące w listopadzie skalnice zarzyczkolistne (Saxifraga cortusifolia) ze stoiska gospodarstwa Zymon. Trzon produkcji tej firmy i znak rozpoznawczy wciąż stanowią magnolie, ale właściciele od lat dodają do podstawowego asortymentu kolejne ciekawostki – m.in. ciemierniki (mają w ofercie już 65 odmian tych bylin) czy wspomniane skalnice, które zadebiutowały podczas ubiegłorocznej Gardenii, by i tym razem „skraść show”. Są to odmiany S. cortusifolia z grupy Dancing Pixies (szkółka Zymon oferuje w sumie 14 kreacji), hodowli niemieckiej firmy Heuger Gartenbaubetriebe, u nas nie całkiem odporne na mróz, bo klasyfikowane do strefy 8 USDA. Jak informował właściciel szkółki Stanisław Zymon, rośliny kwitną nieprzerwanie od początku września do końca listopada (o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne).

Sektorem, który dominuje na Gardenii, pozostaje oferta dla centrów ogrodniczych i innych punktów sprzedaży detalicznej. Są to rośliny (taki asortyment, w tym poinsecje, które nawiązywały do pory roku, podobnie jak ciemierniki, pokazała np. firma GMF Group, która produkuje pędzone, kwitnące rośliny cebulowe w doniczkach, a także sprowadza z zagranicy i dystrybuuje różne inne towary, choćby coraz popularniejsze „egzoty”: cytrusy w doniczkach, palmy, oleandry itd.), a ponadto cebule i bulwy, nasiona, podłoża oraz narzędzia, sprzęty, akcesoria. Warto dodać, że ponownie w trakcie targów Gardenia, Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych zorganizowało w Poznaniu Walne Zgromadzenie Członków, a przedstawiciele PSCO uczestniczyli w programie wydarzeń 1. i 2. dnia targów.

Trzecim działem, który mocno się kojarzy z Gardenią, a który wyraźnie się rozwinął w ciągu ostatnich paru lat, jest florystyka – z ekspozycjami, pokazami, warsztatami, konkursami. Jest to zarazem miejsce, w którym królują kwiaty cięte (głównie z importu), prawie nieobecne w innych segmentach tych targów.

Nie zabrakło firm ze środkami produkcji dla ogrodnictwa, które prezentowały m.in. ofertę dotyczącą upraw pod osłonami (przedstawimy ją w osobnym artykule). Tych wystawców było jednak niewielu.

Gardenia 2023 – wątki edukacyjne

W tym roku położono duży nacisk na program szkoleniowy towarzyszący targom.

Najdłużej towarzyszące Gardenii, Forum Miejska Sztuka Ogrodowa, które dotyczy zieleni w przestrzeniach zurbanizowanych, odbyło się już po raz 17. „Uniwersum w zieleni – cztery żywioły w przestrzeni miejskiej” to lejtmotyw edycji 2023 tej konferencji. Nie pominięto zagadnień związanych z doborem roślin (róże na wymagające stanowiska, ozdobne trawy).

Inne przedsięwzięcie o charakterze edukacyjnym poświęcone zieleni, a także ogrodom, to Arena Krajobrazu – powołana do życia w 2020 r. Obejmuje szersze spektrum tematyczne i daje możliwość skorzystania z wiedzy m.in. zagranicznych prelegentów (tym razem zaproszono pięciu projektantów z Wielkiej Brytanii).

Niektóre tematy, np. ozdobne trawy, znalazły się w programie obu konferencji, ale zaprezentowano je w odmienny sposób.

Speakers’ Corner – strefa debat i prelekcji w pawilonie 5. – stanowił kameralne forum prezentacji różnorodnej wiedzy związanej z tematyką targów Gardenia 2023, między innymi marketingowej. Uwzględniono wykłady dla producentów roślin (Piotr Chmielowiec z przedsiębiorstwa ICL mówił nt. nawozów, a Ryszard Łukowicz z firmy Adviser – nt. nawadniania).

Prelekcji (m.in. o „łąkach kwietnych”) można było też wysłuchać na ekspozycji Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Twórców Ogrodów – w kąciku pod nazwą „Zielone Edukarium”.

Na swoim stoisku Uniwersytet Przyrodniczy z Poznania proponował zwiedzającym wykłady, warsztaty, poradnictwo projektowe i roślinne.

 

Źródło: materiały własne i Międzynarodowych Targów Poznańskich

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet