PODosłonami.pl

Hazera 2 ManistellaHazera 2 Manistella

IPM Essen 2024 – targi, które nadają rytm branży roślin ozdobnych

Międzynarodowe Targi Roślin IPM, które w ciągu czterech dni – od 23 do 26 stycznia – zwabiły do niemieckiego miasta Essen około 36 000 zwiedzających, odbyły się w tym roku po raz 40. Organizatorzy wydarzenia – Messe Essen GmbH – podkreślali wyjątkowe jego znaczenie, o którym świadczy też liczba wystawców: w 2024 r. zgromadziło się ich 1403 z 43 krajów i ponownie nie zabrakło Polski. Uczestnicy ci, którzy byli rozlokowani we wszystkich dziesięciu pawilonach Messe Essen, zajęli łączną powierzchnię około 100 000 m2. Okrągłe urodziny tej najważniejszej w światowej branży roślin ozdobnych imprezy wystawienniczej dla profesjonalistów, stały się powodem do podsumowań. Nie przesłoniły zarazem rozważań na temat obecnego stanu i przyszłości sektora w dynamicznych czasach, pełnych wyzwań i niepewności, której odzwierciedleniem w trakcie IPM Essen 2024 okazał się kilkudniowy strajk kolejarzy niemieckich, utrudniający dotarcie na targi czy powrót z nich.

Czytaj dalej...
Targi IPM Essen 2024 były szczególne, bo jubileuszowe i bardziej niż dotychczas zielone (tu: fragment ekspozycji rynku hurtowego Landgard), fot. A. Cecot

Targi IPM Essen 2024 były szczególne, bo jubileuszowe i bardziej niż dotychczas zielone (tu: fragment ekspozycji rynku hurtowego Landgard), fot. A. Cecot

Miejsce spotkań 

Omawiając tegoroczną odsłonę IPM, dyrektor generalny Messe Essen Oliver P. Kuhrt przypomniał, że targi te obejmują wszystkie segmenty branży roślin ozdobnych – od środków produkcji, po florystykę – i nie mają sobie równych. Wystawcy zgrupowani w czterech działach zaprezentowali przede wszystkim „Rośliny” – ekspozycje im poświęcone zajęły w 2024 roku 60% całości. Kolejne segmenty to: „Technika i technologie” (31%), „Akcesoria ogrodnicze” i „Florystyka” (w sumie 9%). Kuhrt podkreślił, że targi IPM stały się rzeczywiście międzynarodowe (66% wystawców przyjechało z zagranicy). Dodał, że stanowią bardzo ważną platformę spotkań dla światowego sektora ogrodniczego, pomocną zwłaszcza w planowaniu nadchodzącego sezonu ogrodniczego, ale także dalekosiężnych inwestycji. Potwierdza to odnotowany przez organizatorów wysoki, bo 71-procentowy udział zwiedzających z kompetencjami zakupowymi i zaopatrzeniowymi we własnych firmach (o 5% wyższy w 2024 roku niż w ub. r.). Wzrost dotyczył również ogólnej liczby wystawców (+ 5% w stosunku do 2023 r.), choć nie osiągnęła ona poziomu sprzed pandemii covidowej, czyli z 2020 r. Rzucał się jednocześnie w oczy brak co najmniej kilku firm – ważnych graczy na kwiaciarskim rynku, szczególnie tych, które nie wzięły udziału w targach IPM po raz pierwszy od wielu lat (np. Elsner PAC, PanAmerican Seed, Sakata, Volmary, Westhoff).

Dumą organizatorów IPM Essen pozostaje duża liczba grupowych, narodowych ekspozycji, których w bieżącym roku było 16 (z czterech kontynentów), m.in. dobrze widoczne: belgijska, brytyjska, chińska, duńska, francuska, hiszpańska, holenderska, turecka. Polskę, tradycyjnie już reprezentowało stoisko pod auspicjami Związku Szkółkarzy Polskich – z ośmioma uczestnikami; w sumie z naszego kraju przyjechało 34 wystawców, rozlokowanych w 10 pawilonach.

Jeśli chodzi o zwiedzających, zjawiło się ich o ok. 4000 mniej niż w zeszłym roku (i o 18 tys. mniej niż w 2020 r.), ale wziąwszy pod uwagę strajk na kolei i ogólne tendencje w dziedzinie marketingu, frekwencja w br. – 36 000 osób – okazała się i tak duża.

Czterdziesta odsłona IPM Essen

Fenomen i pozycja tej imprezy wystawienniczej numer 1 w branży roślin ozdobnych bierze się m.in. z trafnej lokalizacji oraz właściwej współpracy podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie. Otóż targi IPM Essen narodziły się – i wciąż są organizowane – w Nadrenii-Północnej Westfalii, najludniejszym i najbogatszym kraju związkowym RFN, zarazem kluczowym regionie niemieckiej produkcji kwiaciarskiej, oraz przy wsparciu tamtejszego, lokalnego związku ogrodniczego (wydarzeniu patronuje też krajowy związek ogrodniczy – ZVG oraz Stowarzyszenie Florystów Niemieckich – FDF). Stopniowo przyłączali się producenci, w tym liczni szkółkarze, z innych rejonów kraju, a także z zagranicy; pojawiali się też dostawcy środków produkcji, firmy hodowlane, handlowcy itd. Jednocześnie Niemcy, jako największy europejski rynek zbytu skutecznie przyciągały przez lata eksporterów, którzy stawali się wystawcami targów IPM Essen, gdzie z roku na rok znajdowali coraz szersze i różnorodniejsze grono odbiorców roślin ozdobnych.

Podczas oficjalnego otwarcia IPM Essen 2024 przypomniano historię targów, których pierwsza, 3-dniowa edycja w lutym 1983 roku skupiła 150 rodzimych wystawców – producentów roślin i 8600 zwiedzających.

Obecni na ceremonii otwarcia w br. byli VIP-owie z władz miejskich (z burmistrzem Essen Thomasem Kufenem na czele) i federalnych (z Silke Goriβen – ministrą ds. rolnictwa i ochrony konsumentów landu Nadrenia-Północna Westfalia), zabrakło jednak przedstawicieli rządu z Berlina, którym zdarzało się w przeszłości uczestniczyć w inauguracji targów.

Szczególnym gościem była, już po raz drugi na targach IPM, siostra b. królowej Danii Małgorzaty II, JKW Księżniczka Benedykta, która sporo czasu spędziła na duńskiej ekspozycji, gdzie – jak zwykle – dominowały rośliny doniczkowe.

Wyzwania

Prezes niemieckiego związku ogrodniczego, Zentralverband Gartenbau e. V. (ZVG) Jürgen Mertz wprowadził nuty mniej optymistyczne do jubileuszowego entuzjazmu. Swoje opinie opierał m.in. na danych za 2023 r., według których wartość niemieckiego rynku roślin ozdobnych zmniejszyła się – po latach „covidowej hossy” – o 4% i wynosiła 8,6 mln €. Zanotowano przy tym spadek (w porównaniu z 2022 r.) zakupów tzw. zielonych roślin doniczkowych, które wydawały się produktem coraz bardziej pożądanym przez współczesnych klientów i niezagrożonym, jeśli chodzi o koniunkturę.

Mertz nawiązał też do rolniczych protestów, które odbywały się w Niemczech od 8 stycznia i dotyczyły planów wycofywania (częściowo już cofniętych przez rząd – przyp. red.) państwowych ulg dla całego sektora rolnego, który obciążany jest, lub ma być, kolejnymi podatkami „klimatycznymi”. Na przykład od 2021 roku niemieccy ogrodnicy prowadzący uprawy w szklarniach lub tunelach ogrzewanych paliwami nieodnawialnymi muszą płacić tzw. podatek węglowy, który w 2025 r. ma wzrosnąć z początkowych 25 €/t do 50 €/t. Podobny podatek dotyczy środków transportu. Przy okazji IPM Essen 2024, prezes ZVG apelował do rodzimych polityków o rozwagę i zrozumienie niełatwej sytuacji ekonomicznej ogrodników.

„Nasze serce bije na zielono” – Our Heart Beats Green

Taki był temat przewodni targów IPM Essen 2024. Nawiązywał do jubileuszu i serdecznego stosunku organizatorów do wiernych wystawców, stałych zwiedzających oraz branży ogrodniczej, coraz częściej określanej jako „zielona”, w związku z potrzebami rynku. Slogan Our Heart Beats Green mógł być także rozumiany proekologicznie, gdyż „zielone” tendencje obecne w sektorze roślin ozdobnych wybijano na pierwszy plan.



I tak, zmiany klimatyczne, bioróżnorodność, zrównoważona (przyjazna środowisku) produkcja, a ponadto automatyzacja to zagadnienia, które wymieniano jako tematy przewodnie IPM Essen 2024. Za tymi słowami kryją się konkretne rośliny, które prezentowano (np. coraz szersza oferta oraz lepsze promowanie gatunków i odmian odpornych na suszę lub wysoką temperaturę i ostre słońce czy też sprzyjających owadom zapylającym) i trendy (m.in. podłoża uprawowe z ograniczoną albo zerową zawartością torfu, doniczki do/z recyklingu, oszczędność wody), a także urządzenia (coraz więcej robotów dotyczących produkcji ogrodniczej i logistyki bądź innych maszyn, które eliminują pracę rąk ludzkich). Bardziej obecny niż kiedykolwiek wcześniej na targach IPM Essen był ponadto termin „sztuczna inteligencja”, czyli AI, która nawet stała się tematem prezentacji konferencyjnej poświęconej projektowaniu terenów zieleni.

Tegoroczne targi IPM okazały się też bardziej zielone w sensie wizualnym – po części dlatego, że wycofało się kilka, kilkanaście firm prezentujących dotychczas kwitnące rośliny (balkonowo-rabatowe), a rozwinął się segment szkółkarski. Po drugie – z powodu tendencji dotyczącej urządzania stoisk wystawców, z których wielu chce być postrzegana jako proekologiczna lub zwyczajnie podąża za ogólnymi trendami w dekoratorstwie („bliżej natury”).

Mimo ogólnej dominacji zieleni, w przypadku roślin doniczkowych wciąż przybywa jednak modnych odmian o pstrych, niebanalnie zabarwionych liściach, co widoczne było w Essen.

Niezależnie od wszystkich trendów, można sądzić (choćby po reakcjach w mediach społecznościowych), że i tak show skradły ciemierniki ze stoiska niemieckiego przedsiębiorstwa Heuger, a zwłaszcza nowy, jeszcze nienazwany mieszaniec z kolekcji Helleborus Gold Collection® (HGC®) mający półpełne różowe kwiaty, który sąsiadował z siostrzaną odmianą HGC® Winter Ballet Double.

Konkursowe nowości IPM Essen 2024

Od 2008 roku podczas targów IPM Niemiecki Związek Ogrodniczy (ZVG) organizuje Konkurs Nowości. Wystawcy, głównie niemieccy i holenderscy, zgłosili tym razem do oceny 55 nowych roślin (odmian). Jury wyróżniło po jednej w ośmiu kategoriach.

W kategorii „Rośliny balkonowo-rabatowe” nagroda trafiła do firmy MNP/Suntory za rozmnażany wegetatywnie katarantus różowy, tzw. barwinek (Catharanthus roseus) Soirée® White.

Wasabia japońska (Eutrema japonicum) ‘Hana Utogi’ – zwarta odmiana o licznych jadalnych kwiatach, zgłoszona i rozmnażana przez irlandzką firmę FitzGerald Nurseries Lt (hodowca/selekcjoner – Yuma) okazała się zwyciężczynią z kategorii „Owoce/warzywa balkonowe” (tzw. chrzan japoński to roślina przyprawowa znana jako wasabi, której kłącza mają charakterystyczny ostry smak).

W przypadku „Roślin kwitnących wiosną” za najciekawszą nowość uznano doniczkową cynerarię – Pericallis cruentus Mandala® Plus Magic Purple o fluorescencyjnej barwie kwiatostanów (III-V), hodowli przedsiębiorstwa Dümmen Orange.

W kategorii „Kwitnące rośliny doniczkowe” nagrodą wyróżniono storczyk Zygopetalum ‘Oxygen Optimistic’ hodowli firmy Alpha Orchids Breeding.

Jeśli chodzi o „Zielone rośliny doniczkowe” najwyższą ocenę jurorów zyskał aloes zwyczajny (Aloe vera) – seria Medivera, zgłoszona do konkursu przez holenderską firmę Amigo Plant (hodowca – NovoAmi B.V.).

Za najlepszą bylinę (spośród tych konkursowych) uznano ciemiernik (Helleborus) FROSTKISS Vibey Velvet o oryginalnym, burgundowym kolorze kwiatów, zgłoszony do oceny przez holenderską firmę AllPlant, a wyhodowany przez spółkę Eternal Plant Boijl B.V.

W kategorii „Krzewy” wyróżniony został ognik szkarłatny (Pyracantha coccinea) ‘Orange Star’, zgłoszony przez holenderską szkółkę Hoogeveen Plants i nagrodzony już wcześniej podczas targów GrootGroenPlus 2023.

Nagrodę specjalną przyznano włoskiemu przedsiębiorstwu Cactusmania di Manera Bruno za bardzo oryginalny sukulent ×Mangave Mad about Mangave® ‘Praying Hands’ (hodowli firmy Walters Gardens Inc. z USA), który był jedną z najciekawszych nowości targów IPM Essen 2024.

Nagroda publiczności trafiła do firmy Bailey Nurseries International z USA za hortensję ogrodową (Hydrangea macrophylla) First Editions® Eclipse® – o efektownie zabarwionych, bordowych liściach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

IPM Essen 2025 – nowości nadchodzącego sezonu (cz. I)

Międzynarodowe targi IPM Essen 2025, które w branży roślin ozdobnych stanowią symboliczne otwarcie sezonu, były jak zwykle, areną prezentacji wielu nowości. To odbywające się w styczniu wydarzenie pozwala zwrócić szczególną uwagę na asortyment związany z [...]

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet