Konsumpcja warzyw w styczniu - Kantar - uprawa, rozsada, nawożenie pomidorów, ogórków, papryki i innych warzyw - Pod Osłonami

PODosłonami.pl

Brinkman 2Brinkman 2
Agrosimex - Maral baner nr 3Agrosimex - Maral baner nr 3

Konsumpcja warzyw w styczniu – Kantar

Wśród najpopularniejszych gatunków stycznia Kantar Polska wymienia ziemniaki, cebulę i pomidory. W porównaniu do stycznia 2024 roku najbardziej wzrosło spożycie cukinii i kalafiora. W liczbach bezwzględnych zyskały one ponad 1 mln nowych konsumentów. Cukinie w styczniu jadło już blisko 10 mln Polaków.

Czytaj dalej...
Podczas Śniadania Prasowego pod koniec stycznia omówiono obecne wyniki konsumpcji warzyw

Podczas Śniadania Prasowego pod koniec stycznia omówiono obecne wyniki konsumpcji warzyw (fot. mat. prasowe)

Najpopularniejsze warzywa stycznia

Najpopularniejszymi warzywami spożywanymi w styczniu były ziemniaki, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje aż 96% Polek i Polaków. Za nimi plasują się cebula pomidory – 87%.  Na czwartym miejscu znalazła się marchew, którą jadło 85% badanych. Na kolejnych miejscach swoistego rankingu popularności znajdują się: ogórki (79%), kapusta papryka (po 65%), pieczarki (54%) oraz buraki ćwikłowe (50%). Niespełna połowa Polaków, deklarowała spożywanie kalafiora (42%), a część z nich spożycie brokułów (35%) i cukinii (31%). Spożycie boczniaków deklarowało 13% badanych.
Najpopularniejsze warzywa stycznia 2025

Najpopularniejsze warzywa stycznia 2025

Porównując do poprzedniego pomiaru (z listopada 2024), warto zwrócić uwagę na spadek spożycia ogórka (o 7 pp.), oraz kalafiora (o 5 pp.). Nie zanotowano znaczących różnic w spożyciu pozostałych gatunków warzyw monitorowanych w styczniu (różnice nie większe niż +/- 5 pp). Porównując do poprzedniego roku – stycznia 2024, warto zwrócić uwagę na spadek spożycia rok do roku pieczarek (spadek o 5 pp). Pozostałe gatunki warzyw zachowały pozycję z ur. (różnice nie większe niż +/- 5 pp).

Wzrost liczby konsumentów warzyw „styczeń do stycznia”

W porównaniu do stycznia ur. wzrosła liczba konsumentów cukiniikalafiora kapusty. Ilość spożywających w styczniu cukinie wzrosła w perspektywie rocznej o 7% (31% vs 29%; +2 pp.), kalafiora o 5% (42% vs 40%; +2 pp.) a kapusty o 2% (65% vs. 64%).
W liczbach bezwzględnych cukinia zyskała 0,5 mln nowych konsumentów. W styczniu br. cukinie jadło 9,9 mln Polaków. Kalafior zyskał 0,6 mln konsumentów. W sumie kalafiora w styczniu jadło 13,6 mln osób.

W skali trzech lat 2022-2025 największym wzrostem mogą pochwalić się kalafior, ogórek i papryka.

Wzrost liczby konsumentów warzyw 2022 vs 2025

Wzrost liczby konsumentów warzyw 2022 vs 2025

Ilość spożywających w styczniu kalafiora wzrosła wciągu 3 lat o 17% (42% vs 36%; +6 pp.), ogórka o 13% (79% vs 70%; +9 pp.) a papryki o 8% (65% vs. 60%; +5 pp). Trzy gatunki zyskały 6,4 mln nowych konsumentów.
8% wzrost ilości konsumentów papryki oznacza 1,6 mln nowych konsumentów. Przypomnijmy paprykę w styczniu jadło 21 mln Polaków.

Wyniki badań konsumpcji 2020-2025

Badania dostarczają wiedzy o konsumentach i pretekstów do regularnej promocji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Jej potrzeby ocenia się jako duże. Polacy postrzegają warzywa i owoce jako zdrowe, ale nie więcej jak 1/5 je ich wystarczająco dużo. Według zaleceń dietetyków i lekarzy, powinny stanowić połowę tego co jemy w każdym posiłku.

Częstotliwość spożywania wybranych warzyw w styczniu 2025

Częstotliwość spożywania wybranych warzyw w styczniu 2025

Badanie zrealizował Kantar Polska w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”. Projekt jest realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.
#Fundusze Promocji 
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”. Zadanie jest realizowane pod Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet