PODosłonami.pl
„Międzynarodowy Ogrodnik Roku”, IGOTY 2024 – z polskimi akcentami
Tegoroczny finał konkursu o nagrodę Międzynarodowego Ogrodnika Roku – International Grower of the Year (IGOTY 2024) odbył się w pierwszym dniu targów IPM Essen, czyli 23 stycznia. Konkurs, organizowany od 15 lat przez AIPH – Międzynarodowe Stowarzyszenie Ogrodników – dotyczy produkcji roślin ozdobnych i firm zgłoszonych do oceny, której dokonuje kilkuosobowe jury. Główne trofeum – Złota Róża – trafiło tym razem do brytyjskiej szkółki Greenwood Plants. Po raz drugi rozstrzygnięto też siostrzaną konkurencję – przyznano tytuł Młodego Międzynarodowego Ogrodnika Roku (Young International Grower of the Year, YIGOTY 2024) – w której jednym z finalistów był Polak.
Czytaj dalej...Od piętnastu lat
Nagroda IGOTY, ustanowiona w 2009 roku przez AIPH (organizację, w której nasz kraj reprezentowany jest przez Związek Szkółkarzy Polskich) honorować ma wzorowe praktyki i wyróżniać „najlepszych z najlepszych” w produkcji roślin ozdobnych na świecie.
Nagrody w konkursie o tytuł Międzynarodowego Ogrodnika Roku przyznawane są w czterech kategoriach: „Młode rośliny” (materiały wyjściowe), „Kwiaty cięte i cebule kwiatowe”, „Gotowe rośliny i drzewa (materiał szkółkarski)” oraz „Zrównoważony rozwój” (rozwiązania przyjazne środowisku).
IGOTY 2024
Finałową galę IGOTY 2024, która odbyła się na terenie Messe Essen, czyli w bliskim sąsiedztwie targów IPM i we współpracy z nimi, poprowadzili: popularny ogrodniczy influencer Michael Perry, znany jako Mr Plant Geek, oraz Sirekit Mol – szefowa działu handlowego i marketingu przedsiębiorstwa Beekenkamp Plants BV.
Tradycyjne już, podczas ceremonii najpierw ogłoszono zwycięzców w poszczególnych, wyżej wymienionych kategoriach konkursowych (odpowiednio: Sjaak van Schie z Holandii, Beyond Chrysant – z Holandii i dwukrotnie Greenwood Plants – z Wielkiej Brytanii).
Następnie jedna spośród tych wyróżnionych firm – okazała się nią angielska szkółka Greenwood Plants – otrzymała tytuł AIPH International Grower of the Year 2024 i otrzymała statuetkę Gold Rose (Złotą Różę).
Greenwood Plants to szkółka drzew, krzewów i bylin, która zaopatruje głównie wykonawców terenów zieleni. Funkcjonuje od ponad 30 lat. Produkuje ok. 6 mln roślin rocznie na łącznej powierzchni ponad 40 ha (która obejmuje spory areał pod osłonami), w sześciu lokalizacjach w południowej i północno-zachodniej Anglii. Ma także oddział w Niderlandach – Greenwood Holland – na potrzeby importu. Kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju i poszanowania środowiska. Od listopada 2023 r. uprawy prowadzi w podłożach całkowicie pozbawionych torfu. Wdraża także inne zasady „zielonego” podejścia do produkcji ogrodniczej, logistyki i dystrybucji towaru. Szefostwo firmy podkreśla kluczowe znaczenie ponad 120-osobowej załogi (G Team) dla funkcjonowania przedsiębiorstwa i wyników, jakie ono osiąga. Warto podkreślić, że w kierowniczych kadrach szkółki Greenwood Plants znajduje się liczna grupa pracowników o polskich nazwiskach, m.in. na tak ważnych stanowiskach, jak: koordynator ds. zakupów i dystrybucji, szef produkcji, menedżer działu dystrybucji, menedżer działu transportu, administrator ds. zakupów i ceł, dyrektor ds. wyposażenia i obiektów, szef działu kadr i BHP, specjalista ds. planowania produkcji, kierownik działu roślinnej „młodzieży”.
W finałowej stawce konkursu IGOTY 2024 było w sumie 9 przedsiębiorstw, z dwóch kontynentów – Europy (reprezentowały one, oprócz Holandii i Wlk. Brytanii, także Belgię oraz Hiszpanię) i Azji (3 podmioty z Chin). Kandydatów oceniała 7-osobowa grupa jurorów z siedmiu krajów (Belgia, Holandia, Japonia, Kanada, Kenia, USA, Wielka Brytania).
Przypomnijmy, że w historii nagrody IGOTY w finale znalazły się dwa polskie gospodarstwa – CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy (2019) oraz Fructoplant Sp. z o. o. (2022). Pierwsze z nich zwyciężyło w kategorii „Gotowe rośliny i drzewa” (Finished Plants and Trees).
Młody Międzynarodowy Ogrodnik Roku 2024
AIPH po raz drugi, we współpracy z Jungle Talks, przyznało również nagrodę „Młody Międzynarodowy Ogrodnik Roku” – Young International Grower of the Year (YIGOTY). Kandydowali do niej uczestnicy (w wieku 25-40 lat) dwutygodniowego kursu dla profesjonalnych ogrodników Jungle Talks Pro Manager Mastercourse, prowadzonego w Holandii. Mieli oni szansę przedstawić swoje pomysły i opinie trzem jurorom, którzy spośród ok. 15 osób z różnych krajów i kontynentów najpierw wybrali trójkę finalistów, a następnie – zwycięzcę.
Okazał się nim Colin Fernandes pracujący w Kenii, w firmie Marginpar (z siedzibą w Aalsmeer w Holandii) jako koordynator działu testów. Jego rola polega na wprowadzaniu nowych lub ulepszonych odmian roślin (m.in. Sanguisorba ‘Red Dream’ – kwiaty cięte) na rynek komercyjny. Zarządza zespołem 25 osób w placówkach w Kenii, a także Etiopii, i podkreśla kluczowe znaczenie pracy zespołowej dla osiągania sukcesów.
Wśród trójki finalistów znalazł się nasz rodak – Tomasz Dźwigoń. Ma prawie 15-letnie doświadczenie w branży ogrodniczej – zdobywane zarówno w Holandii, jak i w Polsce. Od 2021 roku jest zatrudniony w firmie JMP Flowers w Stężycy, obecnie na stanowisku menedżera pionu operacyjnego (COO) odpowiadającego za całą produkcję: doniczkowych storczyków i roślin o ozdobnych liściach, ciętych kwiatów róż i anturium oraz za działy HR i Supply Chain. Za osiągnięcie zawodowe uznaje miejsce, w którym pracuje, z doświadczeniem, które posiada, oraz z ludźmi, którzy go otaczają. Podkreśla, że firma JMP Flowers daje mu szanse rozwoju (w tym umożliwiła wzięcie udziału w bardzo wartościowym szkoleniu Jungle Talks Pro Manager Mastercourse, które doprowadziło T. Dźwigonia do finału konkursu YIGOTY 2024).
W kontekście tego konkursu pan Tomasz tłumaczy, że najważniejsze dla niego jest połączenie dobrej pracy całego zespołu z odpowiednim modelem operacyjnym przedsiębiorstwa. Chodzi m.in. o docenienie pracowników, pozostawienie im dużej swobody, zwiększanie ich decyzyjności i sprawczości oraz zapewnienie ustrukturyzowanego systemu operacyjnego, który bazuje na wartości firmy. W takich warunkach ludzie – a wraz z nimi cała firma – potrafią szybko się rozwijać. – Myślę, że to podejście oraz jasność celu, do którego dążymy jako firma, pozwoliły mi przekonać jury, że jestem odpowiednim kandydatem do finału. W tegorocznej edycji YIGOTY koledzy i koleżanki, z którymi uczestniczyłem w kursie, a tym samym kandydowałem do tytułu „Młody Międzynarodowy Ogrodnik Roku 2024”, reprezentowali najwyższy poziom światowy. Znalezienie się w finale to była przyjemność i wielki zaszczyt dla mnie – podsumowuje T. Dźwigoń.
Porcja wiedzy, dyskusje podczas finału IGOTY 2024
Finałowym emocjom związanym z konkursem o nagrodę ogrodników roku, towarzyszyła też porcja wiedzy i dyskusje na temat obecnego stanu branży ogrodniczej i zarządzania przedsiębiorstwami. Otóż 23 stycznia odbyła się też konferencja, z prelekcją holenderskiego eksperta biznesowego (i „obywatela świata”) Ynzo van Zantena, który zdobył bogate doświadczenie w pracy z popularnymi markami. Mówił o wyzwaniu, z jakim mierzą się przedsiębiorcy, aby pogodzić dążenie do sukcesu finansowego z aspektem społecznym działalności (m.in. podejściem do pracowników czy wytwórców najniższego szczebla), który jego zdaniem jest niezwykle ważny i niedoceniany.
W programie przewidziano też sesję panelową pt. Seeds of Success („Źródła sukcesu”), którą poprowadzili Ed Smit i Renee Snijders z Jungle Talks. Wzięło w niej udział paru poprzednich laureatów konkursu IGOTY, którzy mówili m.in. o swoim postrzeganiu sektora roślin ozdobnych i jego problemów. Można więc było na przykład usłyszeć wypowiedź, która odwoływała się do końca lat 90. XX w., kiedy w Holandii, według badań rynkowych kwiaty były uważane za najlepszy, najbardziej uniwersalny prezent (o takiej pozycji kwiatów obecnie już można tylko pomarzyć). Pojawiła się również opinia, że uczestnicy branży – producenci za bardzo skoncentrowali się na technice i technologii, tracąc zainteresowanie samym produktem, który jest szczególny, rodzi pozytywne skojarzenia i powinien zachęcać dostawcę do kreowania wyłącznie pozytywnych treści. – Nie jesteśmy wystarczająco dumni z naszej działalności i naszych produktów oraz tego, że dostarczamy ludziom radość i piękno; mamy poczucie, że jesteśmy po prostu farmerami – tak można streścić ten wątek dyskusji.
Michael Perry, który jako influencer łączy sektor producencki z konsumenckim, skomentował że finalni odbiorcy roślin ozdobnych lubią oglądać (choćby w mediach społecznościowych), jak są one produkowane i że nowoczesne zaplecze techniczne, komputery i metody hi-tech robią na nich duże i dobre wrażenie.
W podsumowaniach sesji Seeds of Success i w nawiązaniu do konkursu YIGOTY zgodzono się jednocześnie z faktem, że młodzi przedstawiciele sektora stawiają sobie zupełnie inne cele w prowadzeniu biznesu niż ich poprzednicy, mocno zakorzenieni w tradycyjnym ogrodnictwie oraz klasycznych sposobach promocji i dystrybucji produktów.
Byliny, krzewinki, krzewy do uprawy w doniczkach. Zieleń to Życie 2024 (cz. II)
Tegoroczne, wrześniowe targi ZIELEŃ TO ŻYCIE w Warszawie, organizowane przez Związek Szkółkarzy Polskich i Agencję Promocji Zieleni przyniosły wiele nowości. Wśród tych premier znalazły się rośliny przeznaczone do uprawy w doniczkach pod osłonami (przynajmniej okresowo). [...]