Pelargonie w centrum uwagi: jak zachęcić klientów do kupowania więcej?

PODosłonami.pl

De Ruiter_TATEMARU MUCHO

Pelargonie w centrum uwagi: jak zachęcić klientów do kupowania więcej?

Wciąż trwa sezon sprzedaży roślin balkonowo-rabatowych. Jak zawsze, królują pelargonie, które – na poziomie ogólnoeuropejskim – od kilku lat wspólnie promuje grupa hodowców i utworzona przez nich inicjatywa marketingowa Pelargonium for Europe (PfE). Współfinansują oni kampanię, która dodatkowo – w sześciu krajach (w tym Polsce) – dotowana jest przez UE. Między innymi eksperci ds. marketingu z PfE udzielają uczestnikom rynku wskazówek, jak wyróżniać się na tle konkurencji. Przedstawiamy fragmenty tekstu na ten temat.

Czytaj dalej...
Pelargonie - różnorodność odmian (fot. Pelargonium for Europe)

Pelargonie - różnorodność odmian (fot. Pelargonium for Europe)

Darmowy produkt lepszy od rabatu

Zachęcanie klientów do kupowania paru roślin, zamiast jednej przekłada się na wzrost sprzedaży, przy czym metoda realizowania tej promocji, ma wpływ na powodzenie akcji.

Według badania opublikowanego w 2020 roku w Journal of Business Research, oferty typu „KUPUJESZ JEDEN, DRUGI MASZ ZA DARMO” (BOGOF = Buy One Get One Free) przyciągają uwagę bardziej niż rabaty cenowe. Badanie wykazało, że klienci zdecydowanie wolą promocje BOGOF od obniżek cen i wybierają te pierwsze nawet wtedy, gdy wartość obu jest identyczna1.

W praktyce oznacza to, że promocja „kup jedną pelargonię, a drugą otrzymasz gratis” jest postrzegana jako atrakcyjniejsza od akcji pod hasłem „kup dwie pelargonie, a otrzymasz 50% zniżki”.

Nieparzyste górą

Lepiej eksponować rośliny, także pelargonie, w liczbie nieparzystej. Właściciele kwiaciarni i projektanci ogrodów od dawna znają zalety tej techniki, często dobierając po 3, 5 czy 7 sztuk kwiatów bądź roślin. Liczby nieparzyste sprawiają bowiem, że uwaga jest rozproszona – wzrok dłużej zatrzymuje się na konkretnej grupie przedmiotów. Dla kontrastu: liczby parzyste tworzą symetrię, która uspokaja i ogniskuje (zatrzymuje na krótko) wzrok.

Pelargonie: klasyka w nowoczesnej odsłonie

Zbyt może pobudzić łączenie różnych odmian, o kontrastujących wysokościach, liściach, barwach kwiatostanów itp. Pelargonie są dostępne w wielu kolorach i rozmiarach, dlatego łatwo stworzyć efektowną, niepospolitą ekspozycję z tych popularnych roślin, by uświadomić ich różnorodność. Jest to naprawdę uniwersalny sposób na sprzedaż wielu roślin naraz.

Mimo że pelargonie są nadal bardzo popularne w wersji tradycyjnej (każdy ma przed oczami skrzynkę balkonową z roślinami w jednym kolorze), udaje się przyciągnąć, zwłaszcza młodszych klientów nowocześniejszą aranżacją, typu ombré. Polega ona na obsadzeniu skrzynki pelargoniami z zastosowaniem przejść tonalnych. Na przykład głęboka czerwień kwiatów może przechodzić w jasną czerwień, następnie róż, blady róż aż po biel, natomiast pomarańczowy kolor, kolejno w morelowy, łososiowy do białego. Ten styl sprawdza się także w innych pojemnikach i na rabatach, dlatego dobrze jest zaprezentować klientom rozmaite propozycje (podpowiedzi).

Zgodnie z modą

Warto śledzić modę w zakresie barw, np. zwracać uwagę na doniesienia o „Kolorze roku”, by tworzyć z roślin aranżacje „na czasie”.

Promocje wykorzystujące aktualne trendy są skuteczne, ponieważ konsumenci lubią mieć wrażenie, że są na bieżąco z nowinkami. Podążanie za modą przyczyni się do przyciągnięcia nowej grupy klientów, którzy będą wracać do danego miejsca sprzedaży po świeże pomysły, m.in. dotyczące pelargonii.

Pelargonium for Europe – Pelargonie dla Europy

Pelargonium for Europe (PfE) to inicjatywa marketingowa wykreowana przez europejskich hodowców pelargonii – firmy Dümmen Orange, Elsner PAC, Florensis / P. van der Haak Handelskwekerij, Geranien Endisch, Selecta One oraz Syngenta Flowers. Powstała w 2016 roku w celu promowania pelargonii i wspierania ich długofalowej sprzedaży w Europie (podobnie jak – dotycząca poinsecji – inicjatywa Stars for Europe , również wdrożona przez przedsiębiorstwa hodowlane).

Obecnie kampania PfE prowadzona jest w 22 krajach. Działania marketingowe w Austrii, Francji, Niderlandach, Niemczech, Polsce i we Włoszech są wspierane ze środków Unii Europejskiej jako część kampanii „Europe in Bloom”, realizowanej w latach 2020-2022.

W działaniach PfE chodzi m.in. o utrwalenie pozycji pelargonii jako łatwych w pielęgnacji, długo kwitnących, wytrzymałych roślin, które sprawią przyjemność przez całe lato i jesień. Zarazem hodowcy (i sprzedawcy sadzonek) tych roślin starają się o odświeżyć wizerunek „królowej balkonów”, wskazując nowe możliwości jej użycia, modne kolory kwiatów, nieoczywiste zestawienia.

1 Gordon-Hecker, T., Pitarello, A., Shalvi, S. & Roskes, M. (2020) Buy-one-get-one-free deals attract more attention than percentage deals, Journal of Business Research 111 (2020) 128-134

 

Źródło: Pelargonium for Europe (www.pelargoniumforeurope.com)

Oprac. AC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Florensis_Dianthus
BIOCONT
Syngenta Poinsettia_33
HortiAdNet