PODosłonami.pl

DeRuiter_ToBRFVDeRuiter_ToBRFV

Piękna przeszłość, dynamiczna teraźniejszość i ciekawa przyszłość. ZIELEŃ TO  ŻYCIE 2023

W dniach od 31 sierpnia do 2 września odbyły się w Warszawie Międzynarodowe Targi Roślin, Technologii Ogrodniczej i Architektury Krajobrazu ZIELEŃ TO ŻYCIE, których początki sięgają 1993 r. Organizatorzy – Związek Szkółkarzy Polskich i Agencja Promocji Zieleni – mieli więc okazję do świętowania okrągłych, trzydziestych urodzin tego ważnego branżowego wydarzenia, które przypadły w okresie dynamicznych zmian o zasięgu regionalnym i globalnym. Wykorzystano więc jubileusz, by pochylić się nie tylko nad przeszłością, tradycją i dotychczasowym dorobkiem, lecz również, jeszcze dokładniej niż na co dzień zastanowić się nad przyszłością zielonego sektora. Targi przebiegały pod hasłem „Nowe czasy, nowe wyzwania”, z którym korespondowała tematyka bogatego programu wydarzeń towarzyszących wystawie.

Czytaj dalej...
W tym roku przypadły 30. urodziny targów ZIELEŃ TO ŻYCIE (fot. A. Cecot)

W tym roku przypadły 30. urodziny targów ZIELEŃ TO ŻYCIE (fot. A. Cecot)

Zieleń to Życie – trzydzieści lat minęło

Podczas ceremonii otwarcia targów ich dyrektor Joanna Filipczak dziękowała uczestnikom zielonej branży za trzy dekady zaufania i owocnej współpracy. Podkreśliła, że urodziły się jako inicjatywa społeczna zaledwie paru osób z pasją, a rozwinęły się w międzynarodowe, powszechnie rozpoznawalne duże wydarzenie.

Prezes ZSzP Wiesław Szydło przypomniał, że 30 lat temu wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE zgromadziła 25 wystawców, ale szybko z roku na rok się rozwijała. Wymienił jej obecne mocne strony, do których zaliczył stabilność (wiadomo, że się odbędzie, w stałym miejscu – w Centrum Expo XXI, o niezmiennej porze), a także piękno, jakie dają atrakcyjnie pokazane rośliny w okresie bujnej wegetacji.

Sekretarz stanu (wiceminister) z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Lech A. Kołakowski nazwał ZtŻ wielkim wydarzeniem. JM Rektor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego prof. dr hab. Michał Zasada określił z kolei targi jako platformę łączącą ludzi i instytucje, przyczyniającą się do współpracy między nimi.

Współpracę Związku Szkółkarzy Polskich z ważnymi osobami z branży, w tym z naukowcami, unaocznia m.in. Honorowy Laur ZSzP, który przyznawany jest od 2003 roku podczas otwarcia targów ZtŻ – w dowód uznania za propagowanie i upowszechnianie wiedzy o roślinach, popularyzowanie ich, prowadzenie działalności edukacyjnej na najwyższym poziomie merytorycznym, przyczynianie się do rozwoju polskiej branży szkółkarskiej. Tym razem wyróżnienie to odebrał Piotr Banaszczak, szef Arboretum SGGW w Rogowie.

Wystawcy – z jedenastu krajów

W targach wzięło udział 159 wystawców z 11 krajów: Polski, a także Belgii, Danii, Ekwadoru, Francji, Holandii, Indii, Litwy, Niemiec, Węgier i Włoch.

Jak zwykle, rośliny do ogrodów i na tereny zieleni stanowiły trzon wystawy – pokazało je 66% uczestników. Kolejnymi działami, które wyróżniały się pod względem zajmowanej powierzchni, były „Technika, technologie i wsparcie sprzedaży” oraz „Wyposażenie, materiały i dekoracje”.

Utrwaliła się współpraca grup wystawców, której efektem są wspólne ekspozycje – m.in. reprezentujące region produkcji lub/i zapowiadające hurtowe targi materiału szkółkarskiego, które mają się odbyć jesienią 2023 r. Niektórzy dostawcy zaistnieli na stoiskach firm, z którymi współpracują, tworząc różnorodny „wystawowy klaster”.

Za najatrakcyjniejsze i najlepsze pod względem marketingowym ekspozycje przyznano tradycyjne nagrody (wawrzyny) – w dwóch kategoriach. Laureatami najcenniejszych, Złotych Wawrzynów zostały Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy „Bronisze” („Rośliny”) oraz firma Parkanex („Inne produkty”).

Ogród pokazowy „Przenikanie przestrzeni”

Powrócono w tym roku do dobrej tradycji urządzania ogrodu pokazowego przed obiektem targowym Centrum Expo XXI, w którym od swej dziesiątej edycji gości ZIELEŃ TO ŻYCIE. Ogród cieszył się wielką popularnością, spełniając cele dekoracyjne, ale przede wszystkim prezentował konkretne rozwiązania stosowane w architekturze krajobrazu, z czego mogli skorzystać zarówno profesjonaliści, jak i hobbyści.

Twórcą ogrodu była Gardenphilia.com Sp. z o.o., która stworzyła spójną przestrzeń. Myśl przewodnią aranżacji stanowiło wyzwanie w postaci zmieniającego się klimatu. Obszar podzielono na dwie funkcjonalne strefy – przydomową i miejską. Starannie dobrane materiały, faktury i kolory utworzyły harmonijną całość, o którą zadbali autorzy projektu oraz współpracujący z nimi partnerzy.

Zwiedzający – z różnych stron

Targi odwiedziło około 9600 osób, z czego 5324 stanowili goście branżowi (wzrost o 8% w porównaniu z zeszłym rokiem). Przyjechali oni z 30 krajów, wśród których wyróżniały się m.in. Litwa i Białoruś. Jest to wynik frekwencyjny sprzed pandemii. Charakterystyczną grupą w br. byli zwiedzający z Azji – Korei Południowej. Daleki Wschód reprezentował też oficjalny gość targów, który uczestniczył w uroczystości ich otwarcia – Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce H.E. Sun Linjiang.

Jeśli chodzi o profil zawodowy, najliczniejszą grupę wśród zwiedzających-profesjonalistów stworzyły osoby związane z architekturą krajobrazu, urządzaniem terenów zieleni, budownictwem i małą architekturą (30,5%), a kolejne miejsca zajęły następujące kategorie: producenci roślin (29,6%); handel detaliczny – centrum ogrodnicze, sklep, market (12,6%); administracja państwowa, urzędy, zarządzanie nieruchomościami (6,4%); florystyka, kwiaciarnie, kwiaty cięte i rośliny doniczkowe (6%).

Zainteresowanie wystawą ze strony profesjonalistów generowały także wydarzenia jej towarzyszące, takie jak: seminarium „Wiedza dla Handlu i Producentów” (odbyła się w 1. dniu) – wzięły w nim udział 264 osoby, konferencja Mocno Zielone Miasto (w 2. dniu – 489 uczestników) czy pokazy florystyczne zorganizowane przez WR-SRH „Bronisze” (ten największy prowadziła na głównej scenie mistrzyni Iza Tkaczyk).

Zieleń, rośliny, nowości

 Z perspektywy 30 lat, ZIELEŃ TO ŻYCIE cechuje coraz bardziej (bio)różnorodny asortyment prezentowanych roślin. Przede wszystkim pojawiło się wiele gatunków i odmian bylin, kiedyś prawie nieobecnych na wystawie. Wciąż modne są przy tym wieloletnie ozdobne trawy, które i tym razem nie dały o sobie zapomnieć.

Współcześnie na targach dominują jednak krzewy liściaste. Tendencją ostatnich lat jest prezentowanie przez szkółkarzy taksonów o niedostatecznej odporności na mróz (np. Abelia, Choisya, Lagerstroemia), co niejako idzie w parze z ocieplaniem się klimatu i potrzebami klientów.



Zgodnie z trendami rynkowymi, ubywa na targach krzewów iglastych, choć Polska jest wciąż dużym producentem, konsumentem i eksporterem tego typu, „zielonego” materiału szkółkarskiego, którego i tym razem nie zabrakło na stoiskach.

Iglaki zaznaczyły też wyraźnie swoją obecność w KONKURSIE ROŚLINNYCH NOWOŚCI, który organizowany jest od 2004 r. Stanowiły prawie 1/3 zgłoszeń (krzewy z rodzajów Pinus, Taxus, Thuja), których w sumie było 21.

W tym roku w konkursie przyznano dwa złote medale. Odebrały je Szkółka Roślin Ozdobnych Daglezja Artur Maj – za miskant chiński (Miscanthus sinensis) ‘Silver Charm’ PBR oraz Szkółka Szmit – za klon ściętolistny (Acer truncatum) ‘Volcano’ PBR. Srebrne medale powędrowały do dwóch wystawców: Szkółek Kurowscy – za tawułę japońską (Spiraea japonica) DOUBLE PLAY DOOZIE i pęcherznicę kalinolistną (Physocarpus opulifolius) PANTHER, a także do Szkółki Nowaczyk – za żywotnik olbrzymi (Thuja plicata) ‘Golden Whipcord’. Brązowy medal trafił do firmy Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o. za zawilec (Anemone) ‘Garden Breeze Pink Touch’. Ponadto jury Konkursu Roślinnych Nowości 2023 przyznało dwa wyróżnienia – za hortensję ogrodową (Hydrangea macrophylla) PINKY BINDER® (zgłoszoną przez firmę Minier Professional Solutions) i kocimiętkę (Nepeta) ‘Cats Pajamas’ PBR (z Gospodarstwa Specjalistycznego PANEK Dariusz Panek).

Wyróżnienie dziennikarzy – z krajowych i zagranicznych redakcji mediów branżowych, którzy głosowali mailowo (na podstawie zdjęć roślin i opisów) przypadło miskantowi chińskiemu (Miscanthus sinensis) ‘Silver Charm’ PBR.

Zwycięzcą internetowego plebiscytu, przeprowadzonego wśród szerokiego grona odbiorców został floks wiechowaty (Phlox paniculata) ‘Skubianka’ PBR, zgłoszony do konkursu przez firmę OGRODY O ZIELONYCH PROGACH Przemysław Godlewski – Szkółka bylin.

Czas przełomów, który rodzi wyzwania

Hasło „Nowe czasy – nowe wyzwania” kojarzy się z ciągiem zdarzeń z ostatnich niestabilnych lat, od pandemii koronawirusa począwszy, poprzez wojnę w Ukrainie i zawirowania geopolityczne, po trudności gospodarcze. Dla dużej grupy polskich szkółkarzy wciąż aktualnym priorytetowym zadaniem jest szukanie alternatywnych (wobec wschodnioeuropejskich) rynków zbytu, które stanowiły ważne źródło przychodów. Targi, takie jak ZIELEŃ TO ŻYCIE, to miejsce spotkań z potencjalnymi nowymi klientami, którzy pozwalają na dywersyfikację kierunków eksportu.

Rosnące koszty pracy i niedobór siły roboczej również stały się bolączką przedsiębiorców, do których należą producenci roślin. Tego zagadnienia dotyczył interesujący wykład pt. „Technika i technologia w odpowiedzi na braki kadrowe w produkcji”, który – podczas seminarium WIEDZA DLA HANDLU I PRODUCENTÓW – przedstawił Peter Morrenhof z holenderskiej firmy Delphy. Prelegent zaprezentował m.in.: roboty działające w oparciu o nawigację GPS czy pracę kamer, służące np. do odchwaszczania; technologie, które wykorzystują drony do monitoringu upraw pod osłonami; rozwiązania oszczędzające wodę w procesie nawadniania roślin. Część z omówionych maszyn uczestnicy seminarium mieli okazję poznać i sprawdzić na stoiskach wystawców, takich jak firma HariTech, która zaprezentowała roboty wykorzystywane w produkcji roślin.

Współczesne wyzwania związane są też ze zmianami klimatu, a co za tym idzie – koniecznością coraz większej dbałości o bioróżnorodność. Ta tematyka była więc osią konferencji MOCNO ZIELONE MIASTO, która – jak zawsze – wyszła naprzeciw aktualnym problemom i potrzebom branży, dostarczając rozwiązań „pro natura”. Dużo do myślenia dał uczestnikom konferencji brytyjski projektant Noel Kingsbury, który zaprezentował „Tereny zieleni przyszłości”. W tak zatytułowanej prelekcji skupił się na nowym trendzie – rabatach (bioróżnorodnych, głównie bylinowych), które zakłada się w miastach na mineralnych, ubogich podłożach piaszczystych lub żwirowych, w celu zmniejszenia dalekosiężnych nakładów na utrzymanie i pielęgnację nasadzeń. Takie założenia krajobrazowe determinują jednocześnie dobór gatunkowy roślin, odmienny od obecnie przeważającego. Nie zabrakło debaty i dyskusji dotyczących największych wyzwań, jakie stoją przed architektami krajobrazu, firmami urządzającymi tereny zieleni, dostawcami materiału szkółkarskiego.

– Będziemy w dalszym ciągu i jeszcze skuteczniej dążyć do działania interdyscyplinarnego – podkreśla Joanna Filipczak, podsumowując tegoroczne targi i konferencję MZM. – W nasze przedsięwzięcia skupione wokół marki „Zieleń to Życie” włączamy prywatnych i publicznych deweloperów oraz sektor budownictwa, aby nie tylko dla zielonej branży było oczywiste, że „nie ma inwestycji bez zieleni”, jeśli chce się iść z duchem czasu i uwzględniać zmiany klimatyczne. Poza tym kompetencje wymienionych grup często się zazębiają, stąd zacieśnienie współpracy wydaje się jedynym logicznym kierunkiem działania – mówi z przekonaniem J. Filipczak. Bo zieleń to życie!

Źródło: APZ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet