PODosłonami.pl
Stambuł – „tam, gdzie kwitnie biznes”
Szósta edycja międzynarodowych targów roślin ozdobnych Flower Show Turkey/ Eurasia Plant Fair odbyła się w dniach 27-30 listopada 2014 r., jak zwykle w Stambule. W 3 halach Istanbul Expo Center zgromadziła ona 332 wystawców z 21 krajów. Jak podkreślił Hakan Yüksel, prezes CYF Trade Fairs Inc. (CYF Fuarcılık A.Ş.) – firmy organizującej te targi, wystawców było o 16% więcej niż w poprzednim roku. Odzwierciedla to rozwój biznesu roślin ozdobnych w Turcji i idzie w parze z zacytowanym w tytule sloganem, jaki organizatorzy Flower Show Turkey ukuli, by promować imprezę.
Czytaj dalej...
Międzynarodowe targi Flower Show Turkey/Eurasia Plant Show 2014 zgromadziły 332 wystawców z 21 krajów, fot. A. Cecot
Eksport, import
Na powierzchni 24 000 m2 swoją ofertę zaprezentowali przede wszystkim wystawcy tureccy. Byli wśród nich producenci goździków czy tulipanów – roślin będących symbolami ogrodnictwa Turcji (czyt. też //www.podoslonami.pl/kwiaciarska-turcja-na-plusie/). Największą powierzchnię targów zajmowały jednak stoiska poświęcone roślinom oraz innym produktom i usługom dotyczącym urządzania terenów zieleni – branży, która przeżywa w tym kraju prawdziwy boom.
- Hakan Yuksel – prezes CYF Trade Fairs podczas uroczystości otwarcia targów Flower Show Turkey 2014
- Otwarcie targów w Stambule
- Selahattin Altun, prezes tureckiego Związku Producentów Roślin Ozdobnych (SÜSBİR) – z lewej oraz Osman Bağdatlıoğlu, szef tureckiego Stowarzyszenia Eksporterów Roślin Ozdobnych podczas konferencji prasowej, fot. 1-3 A. Cecot
Według informacji Osmana Bağdatlıoğlu, szefa tureckiego Stowarzyszenia Eksporterów Roślin Ozdobnych, które działa pod auspicjami tureckiej Centralnej Unii Eksporterów (OAIB), eksport roślin ozdobnych rodzimej produkcji się rozwija i powinien co roku wzrastać, by do 2023 r. jego wartość osiągnęła 500 mln USD (O. Bağdatlıoğlu przewidywał, że w 2014 r. wyniesie ona ok. 100 mln USD i będzie większa niż rok wcześniej o prawie 23 mln USD).
Jednocześnie dynamicznie rośnie turecki import roślin ozdobnych; w 2013 roku wzrósł o ponad 25% w stosunku do 2012 r., a prognozy O. Bağdatlıoğlu mówią, że kolejne lata przyniosą znaczną zwyżkę w tej dziedzinie.
Według informacji tureckiego Związku Producentów Roślin Ozdobnych (SÜSBİR) – organizacji, która jest współorganizatorem targów Flower Show Turkey/ Eurasia Plant Fair – najintensywniej rozwijającym się rynkiem wewnętrznym w sektorze ogrodnictwa roślin ozdobnych są tereny zieleni.
Miało to odzwierciedlenie na targach. Swój wyraz znalazły też proeksportowe działania głównych europejskich graczy: Holandii, Niemiec, Włoch. Kraje te urządziły duże, narodowe ekspozycje. Pojedyncze stoiska mieli m.in. przedstawiciele Francji (hodowca kosaćców) czy Serbii (róże – materiał szkółkarski).
- Goździki produkowane pod osłonami to najważniejsze kwiaty cięte w Turcji (tu: ze stoiska firmy Flash)
- Cebule tulipana w opakowaniach tureckiej produkcji – marketingowe koncepcje detalicznej sprzedaży prezentowane przez firmę Asya Lale
- Tereny zieleni to najdynamiczniej rozwijający się w Turcji dział branży roślin ozodbnych (tu: stoisko Buyuk Camlica Fidanligi)
- Wertykalne ogrody to modny trend (tu: ściana z bratków ze stoiska firmy Aktasplant)
- Przedsiębiorstwo Aktasplant z Izmiru pokazało też „zielone ściany” z bylin
- Jedną z narodowych, grupowych ekspozycji zorganizowali Holendrzy…
- Wśród holenderskich wystawców była firma Rijnplant, ktorej anturium doniczkowe o farbowanych pochwach kwiatostanowych przykuwało uwagę zwiedzających
- Niemcy (tu: firma Poppelman) także wzięli udział w targach, przygotowując narodowe stoisko
- Fragment narodowej ekspozycji Włochów
- W targach w Stambule wziął też udział francuski hodowca kosaćców (tu: odmiana ‚Marie Pause’) Richard Cayeux, fot. 1-10 A. Cecot
Od kultur tkankowych po byliny
W Turcji powstają nowe laboratoria kultur in vitro. W tegorocznych targach w Stambule wzięła udział firma BioCampus, która została założona w 2013 r. i współpracuje z zachodnioeuropejskimi przedsiębiorstwami hodowlanymi.
Kwiaty cięte tureckiej produkcji, kierowane na eksport trafiają m.in. do supermarketów w Wielkiej Brytanii, także w postaci gotowych bukietów lub kompozycji (taki towar eksportuje np. firma Flash Tarım Ürünlerı Ltd. Ştı. z Antalii).
- Duygu Esen Ozel z nowej tureckiej firmy Bio Campus, która zajmuje się rozmnażaniem roślin ozdobnych w kulturach in vitro
- Bilgesu Candir z tureckiej firmy Flash Tarim, która oferuje kwiaty i zieleń cietą,…
- …a także gotowe bukiety i kompozycje (na eksport), fot. 1-3 A. Cecot
Rośliny doniczkowe (wśród których na targach zwracały uwagę cyklameny z ekspozycji firmy Gaye z rejonu Yalova), jeśli są wysyłane za granicę, to głównie do krajów południowozachodniej i środkowej Azji, takich jak Turkmenistan, Azerbejdżan, Uzbekistan, czy Bliskiego Wschodu (np. Irak, Iran).
Produkcja róż gruntowych przeżywa w Turcji rozkwit – o takich tendencjach mówił właściciel firmy Ekerleroses. Współpracuje ona z niemieckim przedsiębiorstwem Kordes i odnotowuje stały wzrost sprzedaży krzewów róż okrywowych – odmian tego hodowcy – które sadzone są na miejskich terenach zieleni.
Na tereny zieleni trafiają również byliny, a wśród nich trawy i turzyce (modne również w Turcji), które zaprezentowała m.in. firma Doga z rejonu Yalova. Oprócz prowadzenia szkółki bylin zajmuje się architekturą krajobrazu i zakładaniem ogrodów, z wykorzystaniem roślin własnej produkcji. Eksportuje też rośliny – do Gruzji i Rumunii, Azerbejdżanu i Turkmenistanu.
- Wysokiej jakości cyklameny (odmiana z grupy Latinia) z ekspozycji gospodarstwa Gaye Sus Bitkileri
- Fahri Ileri (z lewej) oraz Ahmet Eker na stoisku firmy Ekerleroses, która dynamicznie rozwija produkcję róż na miejskie tereny zieleni
- Sila Durukan na stoisku tureckiej firmy Doga, produkującej byliny (prezentuje Carex ‚Evergold’), fot. 1-3 A. Cecot

Regeneracja gleby pozwala zwiększyć efektywność nawożenia
Codzienność ogrodnika prowadzącego uprawy pod osłonami to wyścig z czasem i zmieniającymi się warunkami. Temperatura i wilgotność w tunelach foliowych ulegają dynamicznym wahaniom, a gleba, intensywnie eksploatowana, nie ma czasu na regenerację. Z biegiem lat [...]






2 komentarze do Stambuł – „tam, gdzie kwitnie biznes”
Pingback: Tulipany w Stambule – raj nad Bosforem