PODosłonami.pl

Hazera 2 ManistellaHazera 2 Manistella

Targi ogrodnicze Gardenia 2024 – zielono, edukacyjnie, florystycznie

W dniach 16-18 października 2024 r. w Poznaniu odbyły się XVIII Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA. Zostały przeniesione na wcześniejszy o miesiąc termin w porównaniu z ubiegłorocznym i, tym razem współistniały z dwoma innymi wydarzeniami organizowanymi przez Grupę MTP: Europejskim Forum Samorządowym Local Trends oraz Targami POLECO. W Gardenii, która zajęła 5 pawilonów Międzynarodowych Targów Poznańskich, uczestniczyło 247 wystawców oraz prawie 8500 zwiedzających z kraju i zagranicy. Organizatorzy zaproponowali różnorodny program edukacyjny: konferencje, prelekcje, debaty – w dużej mierze o tematyce związanej z architekturą krajobrazu i terenami zieleni. Ponownie jednym z wyróżniających się działów Gardenii była też florystyka.

Czytaj dalej...
Gardenia 2024_fot. / Fotobueno

fot. FOTOBUENO

Zmiany

Gardenia 2024 uległa dwóm zasadniczym zmianom w porównaniu z ubiegłoroczną. Po pierwsze: zlokalizowana została w innych pawilonach MTP – 7, 7A, 8, 8A i 6. Łącząca cztery pierwsze z tych hal przestrzeń Alei Lipowej – zadaszona, jasna, wygodna, estetyczna – korzystnie wpłynęła na wizualną stronę Gardenii oraz komfort zwiedzających i wystawców.

Przeniesiono również termin targów – nie tylko kalendarzowo, ale też w obrębie tygodnia: w całości odbyły się w trakcie dni roboczych, co miało na celu zwiększenie udziału profesjonalnej publiczności.

Organizatorzy Gardenii tłumaczyli przesunięcie jej terminu z listopada (w którym to miesiącu odbywała się ona w latach 2021-2023) na październik potrzebami wystawców. – Nowy termin jest zgodny z życzeniem branży i wybrany na jej sugestię, ulokowany możliwie wczesną jesienną porą – uzasadniała w br. Grupa MTP. Można zakładać, że odwołano się do głosu większości wystawców Gardenii, zwłaszcza oferujących produkty dla sektora handlu detalicznego (m.in. centrom ogrodniczym), w którego przypadku zamówienia na kolejny sezon składane są wcześniej niż w przeszłości, m.in. podczas rozmaitych wydarzeń „zatowarowaniowych” czy „giełd szkółkarskich”, konkurujących z typowymi, „dużymi” targami ogrodniczymi. Połowa października nie jest jednak zbyt korzystna dla florystów, z których wielu prowadzi kwiaciarnie lub w inny sposób obsługuje klientów zamawiających wiązanki i inne kompozycje na 1 listopada – jeden z najważniejszych dni w polskim „kwiatowym” kalendarzu. Mimo wszystko, florystyka na Gardenii 2024 mocno zaistniała, choć nieobecność lub ograniczoną obecność niektórych przedstawicieli tej dziedziny tłumaczono właśnie „gorącym okresem przed Dniem Wszystkich Świętych”.

Wystawcy, zwiedzający – także z zagranicy

Ekspozycja zajęła powierzchnię porównywalną z ubiegłoroczną. W gronie wystawców znalazło się 247 przedsiębiorstw z Polski, innych krajów Europy oraz Azji.

Przedstawiciele różnych firm sektora ogrodniczego oraz reprezentacje wyższych uczelni stanowili większość wśród prawie 8500 zwiedzających, wśród których znalazło się istotne grono gości z zagranicy – z takich krajów, jak: Belgia, Czechy, Niemcy, Estonia, Francja, Gruzja, Holandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Maroko, Nigeria, Norwegia, Austria, Palestyna, Portugalia, Mołdawia, Rumunia, Rosja, Arabia Saudyjska, Słowacja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Uzbekistan czy Ukraina. – Obecność zagranicznych zwiedzających jest naszym priorytetem i choć zapewnienie jej jest zadaniem trudnym, żmudnym i pełnym niespodzianek do samego dnia otwarcia targów, to nie rezygnujemy. Tegoroczna edycja pokazała, że wysiłek przekłada się na efekt, gdyż baza potencjalnych zwiedzających z zagraniczny została niemal podwojona – mówi Paulina Maniecka, dyrektor projektu Gardenia. – Zagranica stanowi duży potencjał, który staramy się z roku na rok powiększać. Działania te są ukierunkowane na odwiedziny wysokiej jakości, zwłaszcza osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach i zrzeszeniach branżowych – dodaje.

„Zielona przyszłość”

Założeniem organizatorów Gardenii było skupienie się na „dniu jutrzejszym” sektora, zgodnie z motywem przewodnim tegorocznej edycji tych targów – „Zielona przyszłość. Branża ogrodnicza nowej ery”. W odniesieniu do zieleni, przyszłość – o której była mowa na konferencjach towarzyszących targom i do której nawiązywały prezentacje wystawców – charakteryzują następujące cechy: skoncentrowana na bioróżnorodności, zmianach klimatu, rozsądnym gospodarowaniu zasobami wody, ochronie lokalnych gatunków, wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ochronie drzew w przestrzeni miasta i prowadzonych inwestycji.

Dział Gardenii z roślinami współgrał z jej zielonym przesłaniem, gdyż był zdominowany przez materiał szkółkarski – drzewa, krzewy, ale także byliny. W obrębie tego sektora targów rozlokowano część firm z ofertą środków produkcji – m.in. przeznaczonych dla ogrodników, którzy prowadzą uprawy pod osłonami.

Osiemnastka

18. odsłona Gardenii skłoniła do refleksji na temat „pełnoletności” imprezy. Podczas oficjalnego otwarcia tegorocznych targów Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy MTP powiedział, iż podczas pierwszej edycji gościły one zaledwie kilkunastu wystawców – szkółkarzy, a do 2024 r. niesamowicie się rozwinęły, podobnie jak cała zielona branża i polska gospodarka. Podkreślił, że dla organizatorów Gardenii liczy się zwrócenie uwagi kontrahentów zagranicznych na fakt, że Polska jest dobrym producentem i oferuje dobre produkty; tym samym chodzi o to, by stymulować sprzedaż naszych rodzimych towarów do innych krajów. Dodał, że w 2024 r., dzięki staraniom Grupy MTP na Targi Gardenia przyjechało ponad siedmiuset gości z zagranicy.

Medale, nagrody, statuetki

Podczas ceremonii otwarcia Gardenii laureaci Złotego Medalu MTP odebrali statuetki z rąk Filipa Bittnera oraz przewodniczącego sądu konkursowego, prof. Grzegorza Skrzypczaka. Nagrodzono 5 nowych produktów, przy czym najwięcej  laurów trafiło do firmy Tamark (marka Target). Oprócz Złotego Medalu za dwa innowacyjne rozwiązania – Effect 24h 680 EC na chwasty i mech (nieselektywny, biodegradowalny herbicyd pochodzenia naturalnego, który zawiera kwas nonanowy, zwalczający chwasty i mech poprzez działanie kontaktowe, prowadząc do dehydratacji roślin i ich usychania) oraz Preparat na szkodniki Emulpar (na bazie oleju roślinnego) – zdobyła dodatkowo Złoty Medal Wybór Konsumentów, honorujący pierwszy z ww. produktów.



Wśród laureatów Złotego Medalu MTP znalazła się też firma PlantiCo – Hodowla i Nasiennictwo Ogrodnicze Zielonki Sp. z o.o. – nagrodzono jej sałatę Juleczka. Jest to odmiana głowiasta krucha o jasnozielonych, prawie gładkich liściach, z brzegiem ładnie powcinanym. Ma duże, zwarte, dobrze uformowane, zamknięte główki, o masie powyżej 1000 g, które po ścięciu długo utrzymują dojrzałość konsumpcyjną. Wyróżnia się późnym terminem wytwarzania pędów kwiatostanowych. Polecana jest do całorocznej uprawy: wczesnowiosennej – w nieogrzewanych tunelach oraz wiosennej, letniej i jesiennej – w polu.

Wręczono ponadto statuetki pod nazwą Acanthus Aureus za ekspozycje wyróżniające się pod względem marketingowym (nagroda trafiła m.in. do firmy ICL

Uhonorowano również biorące udział w targach Gardenia 2024 przedsiębiorstwa, które w br. obchodziły jubileusze (m.in. firma FARMER CO. Łukasz Kłósek świętująca w 2024 roku swoje 25-lecie).

Rozstrzygnięta też została 15. edycja – organizowanego przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów – konkursu „Zieleń w Mieście”, który kierowany jest do architektów krajobrazu i dotyczy konkretnego projektu zieleni (tym razem chodziło o rekreacyjne zagospodarowanie terenu przy ul. Pachońskiego 12 w Krakowie). W 2024 r. I nagrodę, w wysokości 10 tys. zł przyznano studentom Politechniki Krakowskiej Angelice Dudzie i Tomaszowi Jarogowi.

Po raz kolejny odbył się również konkurs dla młodych architektów krajobrazu „Inspiracje-Aranżacje”, także organizowany przez OSTO. Zadanie dotyczyło tym razem miejskich balkonów. W drodze głosowania publiczności wybrano podczas Gardenii 2024 najlepszą propozycję z kilku zaprezentowanych w pawilonie 6. – zwycięzcami zostali studenci Politechniki Krakowskiej (Katedra Architektury Krajobrazu).

Edukacja, wiedza, debaty, pokazy

Targi Gardenia, jak zwykle zaoferowały swoim gościom nie tylko nowości i innowacje na stoiskach wystawców, ale również stworzyły wiele okazji do zaczerpnięcia wiedzy ekspertów branżowych.

W pawilonie 6 odbyły się dwie konferencje. Pierwszą z nich było – premierowe podczas Gardenii – certyfikowane szkolenie Federacji Arborystów Polskich, dotyczące ochrony drzew w procesie inwestycyjnym, które cieszyło się ogromnym zainteresowaniem.

Drugim spotkaniem, dwudniowym, była 18. już edycja – wpisanego na stałe w „krajobraz” Gardenii – Forum Miejska Sztuka Ogrodowa. Poruszono ważkie tematy, aktualne dla decydentów oraz wykonawców zieleni miejskiej, takie jak: retencja, „betonoza”, gatunki rodzime i inwazyjne, gospodarowanie odpadami czy zmiany klimatu. Całość zwieńczona została debatą o zielonej przyszłości miast.

Speaker’s Corner w pawilonie 7 stanowiła scena prelekcyjno-dyskusyjna, gdzie słuchacze-rozmówcy spotkali się ze specjalistami ds. marketingu w ogrodniczym biznesie. Ta przestrzeń edukacyjna oddana została w ręce wyspecjalizowanej agencji Greendea, prowadzonej przez dwie marketerki – Katarzynę Nowacką i Martę Tysowecką. Skupiono się na różnych aspektach działalności branżowej, m.in. na centrach ogrodniczych czy e-handlu. Gościem specjalnym był Laurens Doesborgh, właściciel holenderskiej agencji LookINsight.

Pod szyldem „Zielone Edukarium” działało z kolei Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów (które podczas Gardenii obchodziło jubileusz 25-lecia). Wystąpienia – pod wspólnym tytułem „Zmiany na świecie i ich wpływ na projektowanie i tworzenie ogrodów” – skupione były na trendach, dobrych praktykach i najważniejszych aspektach profesjonalnej architektury krajobrazu. Ważnym punktem programu okazała się debata z udziałem m.in. Mai Popielarskiej i Agnieszki Hubeny-Żukowskiej oraz prelekcja Joanny Rayss dotycząca ogrodów deszczowych.

Sceną główną Targów Gardenia ponownie „rządzili floryści” – adepci, w tym mistrzowie fachu układania bukietów, kompozycji, instalacji. Te pokazy także miały charakter w dużej mierze edukacyjny, gdyż demonstrowały i promowały dobre wzorce, nowe rozwiązania i produkty. Florystyka (której poświęcę osobną relację z Gardenii 2024) wniosła zarazem kwiaty cięte do wystawowego asortymentu targów, na których nie pojawiły się stoiska producentów-kwiaciarzy.

Źródło: informacje prasowe Targów Gardenia i materiały własne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet