Verhelle – zrównoważona produkcja ozdobnych roślin sezonowych

PODosłonami.pl

Seminis Britanos 2

Verhelle – zrównoważona produkcja ozdobnych roślin sezonowych

Belgijska firma Verhelle BV z siedzibą w miejscowości Pittem, która położona jest we Flandrii Zachodniej, specjalizuje się w sezonowych roślinach ozdobnych, takich jak pierwiosnki (Primula) dwuletnie gatunki (Viola, Bellis, Myosotis), dzwonki (Campanula), papryka (Capsicum), aster (Aster), argyrantema (Argyranthemum) i chryzantemy. Jak podkreślają młodzi właściciele tego rodzinnego gospodarstwa, starają się oni, by ich produkcja była jak najbardziej przyjazna środowisku, co wynika między innymi z wymogów importerów, którzy zamawiają rośliny.

Czytaj dalej...
Steven, Julie i Simon Verhelle - włąściciele belgijskiego gospodarstwa z przyjazną środowisku produkcją ozdobnych roślin sezonowych (fot. Ivan De Clercq)

Steven, Julie i Simon Verhelle - właściciele belgijskiego gospodarstwa z przyjazną środowisku produkcją ozdobnych roślin sezonowych (fot. Ivan De Clercq)

O gospodarstwie rodziny Verhelle

Przedsiębiorstwo powstało z połączenia dwóch firm: Verna BVBA, która należała do Stevena Verhellego, oraz zakładu jego brata Simona i bratowej Julie. Obecnie Steven jest dyrektorem handlowym całości, Simon odpowiada za produkcję, a Julie zajmuje się administracją. Właściciele co roku zatrudniają sześciu pracowników sezonowych.

Gospodarują w trzech zakładach, które łącznie zajmują około 9,5 ha. Z tej powierzchni 5,5 ha przypada na szklarnie, a 4 ha na uprawy zewnętrzne.

Firma Verhelle BV jest częścią spółdzielni The Green Community, zrzeszającej producentów, których misją – zapisaną w statucie – jest tzw. zrównoważona uprawa, przyjazna środowisku. Przejawia się tu ona głównie w ograniczaniu zużycia jednorazowego plastiku oraz środków chemicznych.

Rośliny długo kwitnące

– Koncentrujemy się na roślinach (gatunkach i odmianach), które długo kwitną, a tym samym zapewniają konsumentom satysfakcję przez długi czas – podkreśla Steven. Wyróżniającym się produktem są drobnokwiatowe chryzantemy – sprzedawane jesienią. Część roślin oferowana jest w formie piennej.

Do podstawowego asortymentu wprowadzono dodatkowo argyrantemy, które również kwitną przez długi czas.

System podlewania

W szklarniach uprawa chryzantem i innych roślin odbywa się na zagonach zalewowych, przy czym woda (pożywka) krąży w obiegu zamkniętym. Ciecz dezynfekowana jest nadtlenkiem wodoru. Właściciele są wielkimi zwolennikami zalewowego systemu nawadniania, który według ich obserwacji, sprzyja zdrowotności roślin.

Niedawno zainstalowali duży zbiornik na wodę deszczową, o pojemności 15 mln l, który zapewnia gospodarstwu samowystarczalność (nie musi ono korzystać z wody wodociągowej).

Stymulatory wzrostu i rozwoju roślin oraz ochrona biologiczna

Ograniczane jest stosowanie chemicznych środków ochrony roślin na rzecz biologicznych, a także stymulatorów – w produkcji argyrantemy używa się m.in. preparatu Nectar Magnesium Duo (z podwyższonym poziomem magnezu).

Tam gdzie to możliwe, retarduje się rośliny uprawiając je „na sucho” – tę metodę praktykuje się np. w przypadku ozdobnej papryki doniczkowej. Papryka chroniona jest biologicznie przed wciornastkami – wykorzystywany jest drapieżny roztocz Amblyseius swirskii. W gospodarstwie Verhelle szkodniki te zwalczane są również za pomocą dziubałeczka wielożernego (Orius laevigatus).

Doniczki – recykling

Plastikowe doniczki są nadal normą w ogrodnictwie, ale już kilka lat temu w firmie Verhelle zrezygnowano z czarnych pojemników, ponieważ nie nadają się do recyklingu. Takie podejście do plastiku wynika m.in. z faktu, że 60% produkowanych w Pittem roślin przeznaczone jest na eksport, który trafia przede wszystkim do Holandii, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Wśród odbiorców jest zaś wielu takich, którzy podnieśli wymagania dotyczące recyklingu produktów (doniczek, opakowań, etykiet).

Firma Verhelle wprowadza też biodegradowalne doniczki, z którymi rośliny mogą być sadzone w podłożu w miejscu docelowym u klienta. Wiosną ub. r., w ramach narodowej belgijskiej kampanii Think Pink, na rzecz walki z rakiem piersi firma ta wyprodukowała partię ozdobnych słoneczników w doniczkach ulegających biologicznemu rozkładowi. Oprócz gospodarstwa Verhelle oraz dostawcy celulozowych doniczek, także  inni uczestnicy łańcucha marketingowego – jak producent rozsad słonecznika czy nawozów organicznych – połączyli siły, by zaoferować ekologiczne rośliny, które były elementem kampanii.

Współpraca z klientami

Eksport generuje w firmie Verhelle 75% obrotu, przy czym największy udział ma w tej liczbie Holandia (45%), następnie Niemcy (15%) i Francja (8%).

Steven mocno wierzy w harmonijną, bliską współpracę z kupcami. Od 60% do 70% upraw jest wcześniej przez nich kontraktowane. Wspólnie ocenia się też z klientami, dlaczego coś się sprzedało lepiej lub gorzej. Czy powodem była np. doniczka albo termin, w którym produkt został skierowany do handlu. – To zupełnie inny sposób działania niż wówczas, gdy najważniejszym kryterium jest tylko cena. My koniecznie chcemy unikać sytuacji, w których kieruje się na rynek towar po dumpingowych cenach, byle tylko się go pozbyć – podsumowuje Steven Verhelle.

 

Autor: Ivan De Clercq (AVBS), na zlecenie VLAM

Tłumaczenie i opracowanie: Alicja Cecot

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Florensis_Dianthus
BIOCONT
Syngenta Poinsettia_33
HortiAdNet