PODosłonami.pl
Współpraca, nowości, współczesne trendy oraz wyzwania. ZIELEŃ TO ŻYCIE 2024
31. odsłona trzydniowych Międzynarodowych Targów Roślin, Technologii Ogrodniczej i Architektury Krajobrazu ZIELEŃ TO ŻYCIE zakończyła się 7 września. Odbywające się w Warszawie wydarzenie, organizowane przez Związek Szkółkarzy Polskich i Agencję Promocji Zieleni, miało w tym roku szczególny wymiar i zasięg – towarzyszył mu 76. kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Ogrodniczych (AIPH), w którym wzięli udział przedstawiciele branży z pięciu kontynentów. Jeszcze mocniej niż dotychczas, na targach ZtŻ była obecna tematyka dotycząca zmian klimatu oraz ich wpływu na sektor ogrodniczy, a także działań, które są niezbędne w obecnych warunkach. Wagę tych zagadnień dobitnie uświadamiała wystawcom i zwiedzającym wyjątkowo upalna, sucha, przedłużająca się pogoda na początku września, dotąd w Polsce niespotykana o tej porze roku. Wypatrując deszczu, uczestnicy targów nie mogli przypuszczać, że tydzień później część południa kraju dotknie tragedia powodzi, również o nienotowanej wcześniej skali.
Czytaj dalej...Zieleń to Życie – rośliny i wiedza w centrum Europy
Podczas ceremonii otwarcia targów ich dyrektor Joanna Filipczak przypomniała, że są one „najbardziej zielonym wydarzeniem w kraju”. Podkreśliła, że zyskało ono rekomendację AIPH, którą stowarzyszenie to przyznaje wyróżniającym się międzynarodowym targom ogrodniczym. Nawiązała do motywu przewodniego, jaki charakteryzował ZIELEŃ TO ŻYCIE 2024 („Poznaj siłę synergii”), i wyraziła satysfakcję z synergicznego połączenia sił polskich organizatorów oraz AIPH przy tworzeniu merytorycznego programu wydarzeń dla gości branżowych. Konferencje i seminaria, jak zwykle towarzyszyły wystawie roślin, środków produkcji i akcesoriów, gwarantując profesjonalną wiedzę od prelegentów z kraju i zagranicy.
Leonardo Capitanio, prezes AIPH oświadczył, że Polska, reprezentowana przez ZSzP, jest od paru lat aktywnym członkiem tego międzynarodowego stowarzyszenia, które z chęcią przyjęło zaproszenie do Warszawy. Jako szef globalnej struktury dodał, że świat potrzebuje działalności zielonego sektora bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
Sekretarz generalny AIPH Tim Briercliffe powiedział, że kongres dał uczestnikom z całego świata wyjątkową okazję do zapoznania się z polską branżą ogrodniczą i wymiany doświadczeń z producentami roślin „w tym dynamicznie się rozwijającym regionie Europy”.
Do hasła targów i szerokiej współpracy międzynarodowej, która daje nowe możliwości, nawiązała też Nina Dobrzyńska – dyrektor Departamentu Hodowli i Ochrony Roślin Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – która reprezentowała szefa resortu, Czesława Siekierskiego.
Prezes ZSzP Andrzej Kujawa odniósł się nie tylko do wspólnych działań, które przekraczają granice i rozszerzają oddziaływanie targów Zieleń to Życie, ale także do szybko zmieniającego się rynku ogrodniczego. Zwrócił uwagę, że następuje nowy etap postrzegania produktów szkółkarskich przez ich użytkowników, którzy zwracają baczną uwagę na takie kryteria wyboru roślin, jak oczyszczanie powietrza czy gleby, tworzenie mikroklimatu, wpływ na ludzką psychikę.
Wzrost liczby wystawców
W targach wzięło udział 172 wystawców z 7 krajów: Polski, a także Belgii, Francji, Holandii, Niemiec, Węgier i Włoch.
Po pandemicznym przestoju i okresie przejściowym nastąpił wzrost liczby wystawców w stosunku do poprzedniego roku – o 8%.
Jak zwykle, rośliny do ogrodów i na tereny zieleni stanowiły trzon wystawy – pokazało je około 58% uczestników. Kolejnymi działami, które wyróżniały się pod względem zajmowanej powierzchni, były „Technika, technologie i wsparcie sprzedaży” oraz „Wyposażenie, materiały
i dekoracje”.
Zwiedzający z 42 krajów
Targi odwiedziło blisko 9600 osób, z czego 5616 stanowili goście branżowi (wzrost o 5,5% w porównaniu z 2023 r.). Przybyli oni z 42 krajów, wśród których wyróżniały się Litwa, Ukraina i Łotwa. Najliczniejszą grupę wśród profesjonalistów stworzyły osoby związane z produkcją roślin (prawie 30% ogółu).
Charakterystyczny dla tegorocznej edycji targów Zieleń to Życie był udział zwiedzających spoza Europy – uczestników kongresu AIPH z: USA, Kanady, Kataru, Rwandy, Południowej Afryki, Australii, Sri Lanki, Tajlandii, Bhutanu, Chin, Korei Południowej, Indonezji, Japonii.
Zainteresowanie targami generowały prezentacje wystawców, ale także wydarzenia towarzyszące – edukacyjne (w pierwszym i drugim dniu dla profesjonalistów, a w trzecim – dla hobbystów) czy o innym charakterze. Warto tu wymienić między innymi pokaz florystyczny „Ja lubię…”, zorganizowany przez WR-SRH „Bronisze”. Poprowadzili go na stoisku tego rynku hurtowego mistrzowie Sylwia Bednarek i Zbigniew Dziewulski, z wykorzystaniem kwiatów ciętych m.in. polskiej produkcji (gerber, hortensji, cynii, anturium, eustomy i in.), które jednak nie dominowały nad importowanymi.
Współdziałanie, klimat, działania przyjazne środowisku, marketing
Jednym ze stałych punktów programu targów Zieleń to Zycie jest Seminarium WIEDZA DLA HANDLU I PRODUCENTÓW. W bieżącym roku było ono zarazem częścią 76. Kongresu AIPH i zostało zaplanowane wspólnie z tym stowarzyszeniem, zyskując kilku wskazanych przez nie prelegentów z zagranicy. W seminarium wzięło udział ponad 390 osób.
Dominowała tematyka zrównoważonego rozwoju, czyli działań przyjaznych środowisku, a także marketingu. Praktyczne rozwiązania, wymuszone przez rynek i coraz bardziej świadomych klientów przedstawiła m.in. prelegentka z Francji – Catherine Muller z branżowej organizacji Val’hor omówiła sposoby znakowania i certyfikacji produktów oraz firm, zagospodarowywania plastikowych doniczek, a także kampanię komunikacyjną dotyczącą oszczędzania wody. – Wiadomo, że takie kroki będą konieczne również w Polsce. Nie musimy się już zastanawiać „czy”, ale „kiedy i jak” – podsumowuje J. Filipczak, która uważa, że tego typu informacje dostarczone podczas seminarium były bardzo na czasie dla naszych uczestników sektora ogrodniczego.
O pożytecznych mikroorganizmach i bionawozach mówiła z kolei prof. dr hab. Lidia Sas-Paszt z Instytutu Ogrodnictwa – PIB w Skierniewicach, nawiązując do prowadzonych tam badań naukowych.
Tajniki handlu w sieci odkrywała Karolina Kałdońska, redaktor naczelna „Biznesu Ogrodniczego”, a rolę mediów społecznościowych w zielonej branży przedstawiła Brenda Swinkels z holenderskiej szkółki Smits Nurseries, posiadaczka tytułu Greenfluencer 2021. Specyficzny, ale błyskawicznie się rozwijający w Chinach sposób sprzedaży roślin ozdobnych w streamingu na żywo unaoczniła natomiast prezentacja Ding Wanga z Kraju Środka.
Nowości odmianowe, ozdobne trawy górą
Tegoroczna odsłona targów ZIELEŃ TO ŻYCIE unaoczniła dalszy rozwój rynku bylin, w tym hodowli i produkcji ozdobnych traw w Polsce.
W tym kontekście zwracają uwagę przede wszystkim odmiany nagrodzone w KONKURSIE ROŚLINNYCH NOWOŚCI, który jest kolejnym wyróżnikiem warszawskich targów. W 2024 roku konkursowe jury przyznało 6 medali i 3 wyróżnienia (wyniki można znaleźć TUTAJ). Najcenniejsze „złoto” powędrowało do Szkółki Krzewów Ozdobnych ZYMON za dereń kousa (Cornus kousa) FLOWER TOWER oraz do Szkółki SŁOWIŃSCY za miskant chiński (Miscanthus sinensis) ‘Lady in Red’PBR. Miskant ten, hodowli Krzysztofa Słowińskiego okazał się bezapelacyjnym zwycięzcą dwu innych głosowań w obrębie Konkursu Roślinnych Nowości 2024: przypadło mu Wyróżnienie Dziennikarzy – z krajowych i zagranicznych redakcji mediów branżowych oraz laur Internetowego Plebiscytu, przeprowadzonego w mediach społecznościowych wśród szerokiego grona odbiorców.
Jak powiedział hodowca zwycięskiej odmiany Krzysztof Słowiński, krzyżowanie, w którego wyniku powstała ‘Lady in Red’, wykonał 14 lat temu. Dodał, że charakterystyczna cecha ujawniła się dość szybko – pierwsza selekcja czerwonych form odbyła się po 3, 4 sezonach, a ta celowa trwała przez 8 lat. Okazy zaprezentowane na targach Zieleń to Życie 2024 nie miały jednak tak intensywnie czerwonych liści, jak pokazano na zdjęciu opisującym nowość i stanowiącym jeden z elementów stoiska wystawowego. Hodowca tłumaczył, że fotografia ilustruje autentyczny wygląd trawy z października 2023 r., ale tegoroczne warunki pogodowe, z ekstremalnie wysoką temperaturą spowodowały słabsze wybarwienie się liści. Niezależnie od efektu wizualnego z br., cała tegoroczna produkcja miskantu chińskiego ‘Lady in Red’ Szkółki Słowińscy (13 tys. szt. roślin) sprzedała się na pniu, jak informował Dawid Słowiński, który w rodzinnej firnie zajmuje się marketingiem.
Drugą medalistką Konkursu Roślinnych Nowości z grupy „traw” (w rozumieniu rynkowym) była turzyca pospolita (Carex nigra) BALAYAGE, którą jury uhonorowało jednym z trzech „sreber”. Odmiana ta wyróżnia się dwukolorowymi liśćmi, które są długie, wąskie i się przewieszają. Rośliny dorastają do wysokości 1 m. Jak podkreślił hodowca tej odmiany Przemysław Godlewski, właściciel szkółki bylin Ogrody o Zielonych Progach, jego nową kreację charakteryzuje też pełna odporność na mróz, która jest cechą gatunku C. nigra. Turzyca BALAYAGE nadaje się więc w naszych warunkach klimatycznych na tereny zieleni miejskiej, ale w miejscach wilgotniejszych. Jej zaletą jest wczesny efekt dekoracyjny – już od kwietnia, rzadki u ozdobnych traw (roślin klasyfikowanych pod względem użytkowym do tej kategorii). Przemysław Godlewski mocno rekomendował swoją nowość również do uprawy w pojemnikach na balkonach i tarasach.
Źródło: APZ i materiały własne
Byliny, krzewinki, krzewy do uprawy w doniczkach. Zieleń to Życie 2024 (cz. II)
Tegoroczne, wrześniowe targi ZIELEŃ TO ŻYCIE w Warszawie, organizowane przez Związek Szkółkarzy Polskich i Agencję Promocji Zieleni przyniosły wiele nowości. Wśród tych premier znalazły się rośliny przeznaczone do uprawy w doniczkach pod osłonami (przynajmniej okresowo). [...]