Wydatki na kwiaty i inne rośliny ozdobne – tendencje według badań rynkowych BBH

PODosłonami.pl

Wydatki na kwiaty i inne rośliny ozdobne – tendencje według badań rynkowych BBH

Z badań rynkowych przeprowadzonych w końcu października br. we Francji, w Niderlandach, Niemczech, Wielkiej Brytanii na zlecenie Biura Kwiatowego Holandia (Bloemenbureau Holland) wynika, że istotna grupa finalnych klientów zamierza ograniczyć zakupy roślin ozdobnych. BBH przeprowadziło te badania, by sprawdzić wpływ inflacji na zachowania konsumenckie dotyczące tego sektora. Okazało się, że wydatki na kwiaty może ograniczyć w najbliższych kilku miesiącach ok. 30% konsumentów z wymienionych krajów.

Czytaj dalej...
Według badań BBH, ok. 30% konsumentów w 4 krajach zachodniej Europy zapowiada, że zmniejszy wydatki na kwiaty (fot. Bloemenbureau Holland)

Według badań BBH, ok. 30% konsumentów w 4 krajach zachodniej Europy zapowiada, że zmniejszy wydatki na kwiaty (fot. Bloemenbureau Holland)

Inflacja a wydatki na kwiaty

W ostatnim tygodniu października ankiety wśród reprezentatywnej próby konsumentów przeprowadziła online agencja badań rynkowych Motivaction, na zlecenie Flower Council of Holland (Bloemenbureau Holland = BBH), czyli instytucji, która ma na celu promocję holenderskich produktów kwiaciarskich.

Sprawdzano wpływ wysokiej stopy inflacji na siłę nabywczą konsumentów w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii (gdzie inflacja od maja do października 2022 r. wzrosła z około 9% do 14,3%; w tym okresie zwiększyła się ona również w innych krajach). W badaniach wzięło udział w sumie 1666 osób.

Jedna trzecia zapowiada cięcia wydatków

Około 1/3 konsumentów wyraziło opinię, że w ciągu kolejnych sześciu miesięcy zetnie wydatki na kwiaty i rośliny ozdobne. W porównaniu z wynikami podobnego badania BBH przeprowadzonego w maju br., osoby kupujące produkty kwiaciarskie okazały się na ogół bardziej pesymistycznie nastawione do swojej sytuacji finansowej, do której zamierzały dostosować swoje wybory zakupowe.

I tak 34% respondentów uważało, że ich sytuacja pogorszyła się w ciągu mijających sześciu miesięcy (V-X 2022 r.), a podobnie duża grupa badanych spodziewała się, że kurczenie się domowego budżetu nastąpi w ciągu nadchodzącego półrocza. Spadek nastroju pojawił się przy tym w gronie osób dotychczas ze swej natury często kupujących kwiaty i rośliny doniczkowe (określanych jako Aesthetic Explorers), którzy zadeklarowali, że zmniejszą skalę „ozdobnych” zakupów.

Nadzieja w milenialsach

W badaniach BBH odsetek respondentów, którzy wyrazili zamiar kupowania większej niż dotychczas liczby kwiatów, był w październiku mniej więcej taki sam, jak w maju: 12% (na własne potrzeby) i 13% (dla innych). Jednak średnio mniej kwiatów ma być kupowanych jako podarunki.



Gdy wziąć pod uwagę grupy wiekowe, milenialsi (czyli urodzeni między 1980 a 1995 rokiem) zakładali w październiku, że w ciągu kolejnych 6 miesięcy będą dawać więcej kwiatów w prezencie oraz kupować więcej roślin pokojowych, balkonowych i ogrodowych dla siebie lub innych osób.

Tendencje spadkowe a kampanie promocyjne

Pomimo spadkowych tendencji na rynku, według przedstawicieli agencji badań rynkowych Motivaction należy kontynuować kampanie promocyjne, które popularyzują produkty kwiaciarskie. Stwierdzono, że np. po tegorocznej edycji kampanii Thanks Plants! (w Polsce nosiła nazwę „Dzięki, rośliny!” i została rozpoczęta później niż w czterech wymienionych krajach zachodniej Europy) respondenci, których ankietowano, byli bardziej pozytywnie nastawieni do swoich przyszłych wydatków na kwiaty i rośliny.

Motivaction podaje ponadto, że produkty kwiaciarskie nie znajdują się na szczycie listy personalnych wydatków, których dotyczą obecnie największe ograniczenia, w przeciwieństwie do energii, jedzenia „na mieście” i weekendowych wycieczek.

 

oprac. AC

Źródło: Bloemenbureau Holland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tulipany w Chrzypsku Wielkim w firmie Królik

Tulipany i inne ozdobne rośliny cebulowe w Chrzypsku Wielkim

Firma Królik organizuje kolejną, piętnastą już edycję Międzynarodowych Targów Tulipanów. Jest to wydarzenie, które od 2009 r. – z wyłączeniem pandemicznych lat 2000 i 2001 – odbywa się w Chrzypsku Wielkim w Wielkopolsce w trakcie [...]

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet