Rozpoczął się sezon na polskie superowoce
Wraz z pierwszymi zbiorami truskawek rozpoczął się sezon polskich owoców jagodowych. Jego początek można zaliczyć do udanych. Jest duży popyt na krajowe truskawki, a w mediach ukazują się publikacje na temat walorów odżywczych tych owoców. Plantatorzy i przetwórcy owoców jagodowych wspólnie angażują się w plany promocji kolejnych polskich superowoców – jagody kamczackiej, maliny, agrestu, borówki, porzeczki, jeżyny, aronii i minikiwi – zapraszając na zbiory oraz pierwsze degustacje.
Czytaj dalej...Producenci superowoców jeszcze przed rozpoczęciem sezonu połączyli siły w walce z koronawirusem, przekazując ponad 2500 kg przetworów z owoców jagodowych (soków, konfitur, dżemów) do najbardziej potrzebujących wsparcia szpitali Mazowsza, Lombardii i Piemontu. Akcja odbiła się szerokim echem w mediach społecznościowych i wykroczyła zasięgiem daleko poza Polskę i Włochy.
Truskawki na start
Jagodową sztafetę rozpoczęły truskawki. To ulubiony i najbardziej wyczekiwany przez Polaków owoc sezonowy, co potwierdzają wyniki „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez firmę Kantar. W ubiegłym roku spożycie truskawek rosło najbardziej dynamicznie spośród wszystkich owoców i warzyw. Konsumpcję tych owoców deklarowało 98% Polaków. To imponujący wynik, zachęcający do produkcji deserowych truskawek.
W kwietniu na rynku pojawiły się truskawki szklarniowe, a na początku maja rozpoczął się zbiór odmian uprawianych w tunelach. Wspólnym celem środowiska plantatorów tych owoców jest budowa nawyku codziennej konsumpcji truskawek i innych owoców jagodowych w sezonie ich zbiorów. Plantatorzy promują wysoką jakość polskich truskawek i zapraszają na zbiory.
Oferta pracy przy zbiorach owoców wydaje się atrakcyjna i może być dobrą alternatywą dla osób, które straciły pracę z powodu pandemii koronawirusa. Maj to czas zbiorów truskawek w tunelach, a czerwiec truskawek polowych i owoców jagody kamczackiej. To czy plantatorzy pozyskają pracowników będzie miało wpływ na ceny owoców w bieżącym sezonie oraz na kondycję branży przez najbliższe lata. Jak podkreślają plantatorzy, praca przy zbiorach owoców nie jest łatwa, ale jest dobrze płatna i bezpieczna – na powietrzu, w dużej odległości od współpracowników. – Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby podjąć pracę na plantacjach truskawki, borówki i innych roślin jagodowych. Oferujemy zakwaterowanie, artykuły higieniczne i pełne świadczenia opieki socjalnej – mówił Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
Weekend z jagodą kamczacką
Producenci jagody kamczackiej zaprezentują swoje plantacje, walory owoców i przetworów. Przez trzy tygodnie zbiorów jagoda kamczacka będzie promowana we wszystkich mediach społecznościowych kampanii „Czas na polskie superowoce!” Każdego dnia inna plantacja otrzyma przywilej reprezentowania całego sektora w social mediach. Natomiast w dniach 13-14 czerwca odbędzie się „Weekend na plantacjach jagody kamczackiej”. W tych dniach konsumenci będą mogli przyjechać, poznać plantatorów i zebrać oraz kupić świeże owoce. Na potrzeby tego wydarzenia powstanie specjalna mapa plantacji jagody kamczackiej, która będzie prezentowana na stronie www.polskiesuperowoce.pl i promowana.
Współpraca plantatorów jagody kamczackiej dynamicznie się rozwija. – Jesteśmy miłośnikami i propagatorami jagody kamczackiej. Będziemy zapraszać na plantacje całe rodziny, tak by wszyscy mogli sami zbierać owoce. Przy okazji będą mogli spróbować konfitur, soków, liofilizatów, ciasta i pierogów. Razem pokażemy kulinarną atrakcyjność jagody kamczackiej – mówiła Anna Litwin z firmy Blue Haskap. – Na naszej plantacji konsumenci będą mogli usłyszeć o walorach jagody i spróbować przetworów – dżemów, soków, ciasta, pierogów. Pokażemy, że to idealny dodatek do mięsa, wędliny czy pasztetu. Będziemy zapraszać do zakupów świeżych owoców i przetworów – powiedział Mariusz Pelc, plantator i przetwórca z Godziszowa na Lubelszczyźnie.
Kolejne owoce sezonowe
– Ciesząc się pełnią sezonu truskawkowego wypatrujemy pierwszych polskich malin. Są to owoce związane z polską tradycją. Od pokoleń pijemy sok malinowy przy przeziębieniu. Latem, zamiast soku malinowego, będziemy promować świeże maliny – mówił Paweł Krawiec, ekspert i plantator z firmy Horti Team. – Ofertę polskich superowoców poszerzamy o deserową porzeczkę czarną i czerwoną. Zapraszamy na zbiory. Owoce porzeczki wymagają dużo pracy, są selekcjonowane, aby do sprzedaży trafiły bez uszkodzeń mechanicznych – poinformował Mateusz Jurak, plantator owoców jagodowych. W tym roku do promowanych wcześniej gatunków dołączają dwa nowe: agrest i jeżyna. – Serdecznie zapraszamy producentów tych gatunków do współpracy, tak by wspólnie pokazać walory owoców, swoje gospodarstwa i pasje – mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Na przełomie maja i czerwca borówkowa branża wybierze najmłodszego z plantatorów, który 1 lipca podczas Dnia Polskiej Borówki dokona pierwszej degustacji owoców, oficjalnie rozpoczynając w tej sposób sezon zbiorów krajowych borówek. Degustacja w wykonaniu najmłodszego dziecka w borówkowej branży ma już kilkuletnią tradycję. Po raz pierwszy w ten sposób zainaugurowano sezon zbiorów borówki w 2017 r. – W ciągu trzech lat w tej zabawie udział wzięło 12 rodzin. Ich historie wzbogaciły wizerunek branży. Opowiedziały o ludziach, którzy produkują te wspaniałe owoce, o wartościach, pasjach, szacunku dla przyrody. W tym roku zobaczymy jak miewają się zwycięzcy i uczestnicy dotychczasowych edycji – poinformowała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, prezes Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
W sierpniu promowana będzie aronia. Polska aronia ma dobra passę. Jak wynika z „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”, realizowanych przez firmę Kantar, w marcu 11% Polaków piło soki aroniowe lub jadło przetwory z tych owoców. Już na początku pandemii koronawirusa koncentrat aronii był praktycznie niedostępny, a całe zapasy zostały sprzedane do Korei, Japonii i Chin. – Aronia jest bogatym źródłem antocyjanów, które są silnymi antyoksydantami. W naszym klimacie, w tych owocach jest ich najwięcej. Będziemy o tym przypominać naszym rodakom w sierpniu – zapowiedział Piotr Nowak, plantator i przetwórca aronii z Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii „Aronia Polska”.
Jagodowe przez cały rok
Obok zachęcania do konsumpcji świeżych owoców w sezonie ich zbiorów, równolegle prowadzona jest promocja soków, dżemów czy konfitur. W ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!” będzie organizowane szkolenie dla przetwórców owoców jagodowych, z zakresu budowy i prezentacji własnej marki. – Chcemy by polskie superowoce znajdowały się na talerzach Polaków przez cały rok. Zachęcamy przetwórców, szczególnie producentów owoców, którzy zajmują się przetwórstwem, a także małe firmy przetwórcze, do współpracy – mówił W. Boguta.
Sektor owoców jagodowych zaczął jednoczyć siły. Plantatorzy i przetwórcy chcą pokazać konsumentom, że żyjemy w jagodowym trendzie. Produkcja owoców jagodowych jest charakterystyczna dla naszego klimatu, a ich sprzedaż wzrasta na całym świecie. – Już w ubiegłym roku pokazaliśmy, że wspólnie jesteśmy w stanie zrobić dużo dobrego dla naszych konsumentów. To nie udałoby się żadnemu z nas w pojedynkę. Celem jagodowej sztafety jest świadomość, że polskie owoce są dostępne od wiosny do późnej jesieni, a w formie przetworów, soków, nektarów, możemy je spożywać przez cały rok. To dlatego polecamy filiżankę polskich superowoców. Codziennie! – podsumował dr Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.
Na podstawie materiałów opracowanych w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Kampania realizowana przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Odmiany z kraju tulipanów. Tulip Trade Event 2024 (część II)
W wydarzeniu pod nazwą Tulip Trade Event, które po raz szósty odbyło się w Holandii, wzięło udział 12 tamtejszych firm zajmujących się eksportem cebul kwiatowych. W formule dni otwartych, które trwały od 13 do 15 [...]