PODosłonami.pl

Agro-Sorb 2020
Yara od 11 01 2019

Stambuł – międzykontynentalne miasto, miejsce targów Flower Show Istanbul

W tym roku po raz 11. odbyły się w Stambule – wielomilionowej tureckiej metropolii, która leży na styku Europy i Azji – trzydniowe targi roślin ozdobnych Flower Show Istanbul / Eurasia Plant Fair. W połowie listopada w nowoczesnym centrum targowo-konferencyjnym Tüyap zgromadziły ok. 125 wystawców z dziewięciu krajów.

Międzynarodowe targi Flower Show Istanbul / Eurasia Plant Fair odbyły się po raz 11. w Stambule

Międzynarodowe targi Flower Show Istanbul / Eurasia Plant Fair odbyły się po raz 11. w Stambule, fot. A. Cecot

Lokalna branża roślin ozdobnych – młoda i innowacyjna

Uczestników było więc mniej niż w ub. r. Jak się wydaje, w dużej mierze spowodowała to, panująca ostatnio w Turcji ekonomiczna dekoniunktura, której towarzyszy spadek wartości krajowej waluty – liry.

Niemniej jednak organizatorzy – firma Tarsus Turkey, należąca do międzynarodowej grupy Tarsus (z siedzibą w Londynie) – podkreślają, że branża roślin ozdobnych jest wciąż obiecującym, młodym sektorem krajowej gospodarki (rozwija się on od około 25 lat), na który warto stawiać.

Między innymi ze względu na jego innowacyjność oraz postępy, jakie się w nim dokonują, targi Flower Show Istanbul / Eurasia Plant Fair pozostaną strategicznym przedsięwzięciem firmy Tarsus, o czym zapewniła Lucy Hotston, dyrektor do spraw marketingu. Dodała, że ważną wartością projektu jest też umiejscowienie FSI / EPF – na styku dwóch kontynentów – sprzyjające nawiązywaniu globalnych kontaktów biznesowych pomiędzy wystawcami i zwiedzającymi. Warto podkreślić, że targi te organizowane są we współpracy z tamtejszym Związkiem Producentów Roślin Ozdobnych (SÜSBİR), który zrzesza prawie 700 członków.

Eksport i nowa marka

İsmail Yilmaz, prezes innej aktywnej organizacji branżowej, która również patronuje targom  – Stowarzyszenia Eksporterów Roślin Ozdobnych (Orta Andalou Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği) – poinformował, że ubiegłoroczna (i tegoroczna) sprzedaż rodzimych produktów kwiaciarskich oraz szkółkarskich za granicę jest rekordowa. Otóż w 2018 r. wartość tego eksportu wzrosła o 17% w porównaniu z 2017 r. i wyniosła 99,3 mln $. Niewątpliwie przyczynił się do tego stanu rzeczy niski kurs tureckiej liry wobec dolara (i euro), która mocno się osłabiła w ub. r. i niewiele się do tej pory wzmocniła, sprzyjając zakupom, szczególnie ze strefy euro. Jedna trzecia importu roślin ozdobnych z Turcji trafia do Holandii, ale wśród odbiorców jest ponadto 76 innych państw, głównie Europy i Azji (Polska znajduje się na 19. miejscu pod względem wartości tego handlu – po Włoszech, a przed Federacją Rosyjską).

W opinii organizatorów targów w Stambule oraz ww. branżowych stowarzyszeń, tegoroczna edycja tej imprezy wystawienniczej stanowiła dodatkowe narzędzie do pobudzania eksportu roślin ozdobnych oraz pokrewnych produktów (jak np. doniczki) made in Turkey. Eksport jest strategicznym celem kraju, gdyż – zdaniem ekonomistów – gospodarka turecka jest w dużym stopniu uzależniona od kapitału zagranicznego. Nic dziwnego, że targi Flower Show Istanbul / Eurasia Plant Fair odbywały się przy wsparciu Ministerstwa ds. Handlu Republiki Turcji i zawierały program Hosted Buyers.

Promowano nie tylko rodzime produkty, z których część pokazywali wystawcy, ale też nową markę – Turkish Flowers, która ma się kojarzyć z dobrym towarem oferowanym zagranicznym kontrahentom. Celem branży jest zwiększenie wartości eksportu roślin ozdobnych w ciągu najbliższych 3 lat do 500 mln $ (tym ambitnym planom nie sprzyjają nowe przepisy UE dotyczące zdrowia roślin, ograniczające od 14 grudnia br. listę gatunków, które można sprowadzać do Unii spoza jej obszaru, na co uskarżało się paru tureckich wystawców).

Jak podała Gülşen Bay z oddziału „Rośliny Ozdobne” OAiB (nadrzędnej tureckiej organizacji eksporterów, w ramach której funkcjonuje m.in. Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği), łączny areał produkcji roślin ozdobnych w Turcji wynosi 5008 ha i ma tendencje wzrostowe.

Flower Show Istanbul / Eurasia Plant Fair – rośliny, zieleń, ogrody  

W dwóch pawilonach kompleksu Tüyap Fair Convention and Congress Center pokazały swoją ofertę przede wszystkim tureckie firmy związane z urządzaniem terenów zieleni i ogrodów, zwykle prowadzące też własną produkcję szkółkarską, w większości zlokalizowane w okolicy Stambułu czy nieodległych od niego ośrodkach. Sporo powierzchni zajmowały przedsiębiorstwa związane z zamówieniami publicznymi, co odzwierciedlało fakt podawany przez ekonomistów, iż turecka gospodarka jest w dużej części stymulowana poprzez wydatki rządowe.

Nietrudno było wyłowić ekspozycje z roślinami doniczkowymi – ozdobnymi z liści (np. firma Maki Plants przedstawiła ciekawe formy figowca beniamińskiego) oraz z kwiatów (w tym przypadku jednym z najważniejszych rodzajów w Turcji jest cyklamen, który zaprezentowało m.in. gospodarstwo Gaye Süs Bitkileri).

Kwiaty  

Zabrakło ogrodniczych przedsiębiorstw z położonych na drugim krańcu kraju „śródziemnomorskich” regionach – Izmiru, Adany, a zwłaszcza Antalii – z którymi kojarzy się największe w Turcji uprawy kwiaciarskie (oraz warzywnicze pod osłonami), na czele z goździkami, które wg İsmaila Yilmaza, prezesa stowarzyszenia eksporterów r.o., zajmują 600 ha. Zdaniem Abdulhamita Başkurta z zarządu  tej organizacji, który w rejonie Antalii produkuje głównie kwiaty cięte jaskrów, czynnikiem ograniczającym tam rozwój sektora ogrodniczego jest niedostatek ziemi, przeznaczanej przede wszystkim na cele przeżywającej boom turystyki.

Jedynym wystawcą targów Flower Show Istanbul, który zaprezentował kwiaty cięte (róże z Ameryki Płd.), była niemiecka firma Blütenpracht Frischblumen GmbH, zajmująca się handlem hurtowym. Jej przedstawicielka Wiebke Leuchten stwierdziła, że podczas FSI przeprowadziła wiele obiecujących rozmów z potencjalnymi klientami.

Młode rośliny – materiały wyjściowe

Ukorzenione sadzonki oraz rozsady – m.in. begonii i bratków – pokazało gospodarstwo Yalova Fide, które produkuje 120 mln młodych roślin rocznie (15% stanowią rozsady warzyw). Europejskim partnerem tej firmy jest Dümmen Orange.

Nie zabrakło tureckiego producenta roślin mnożonych in vitro – na stoisku firmy Garden Plant dominowały sukulenty do uprawy doniczkowej, których sprzedaje ona 4 mln szt. rocznie (w multiplatach).

Doniczki, pojemniki

Firma Akyüz Plastic ze Stambułu, której podstawowym produktem są plastikowe pudełka do przechowywania żywności itp., zademonstrowała ozdobne osłonki w nowym oryginalnym designie i pastelowych kolorach (towar głównie eksportowy).

Jedną z wyróżniających się ekspozycji była aranżacja firmy Verticalle, która buduje modułowe dekoracje roślinne – np. zielone ściany czy przestrzenne instalacje z kwitnącymi roślinami w specjalnych pojemnikach (pokazano łuki z chryzantemami). Korzysta z różnych modułów z tworzyw sztucznych, m.in. polskiej produkcji

Truskawki z Gospodarstwa Rolnego Maruszewski wyróżniają się pięknym wyglądem i doskonałym smakiem

Truskawki w tunelach

Producenci z Gospodarstwa Rolnego Maruszewski z Lubelszczyzny uprawiają truskawki na powierzchni 4 ha. Ponad 1 ha stanowią uprawy wczesne, prowadzone w tunelach foliowych firmy Haygrove. Produkowane truskawki wyróżniają się wysoką, powtarzalną jakością oraz wyjątkowym smakiem. [...]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

HortiAdNet