PODosłonami.pl
Fruit Logistica 2023 – podsumowania, nagrody, galerie zdjęć
Tegoroczne, trzydzieste już targi Fruit Logistica odbyły się pod hasłem „All in One”, czyli wszystko w jednym. Zaprezentowano najnowsze trendy i innowacje w światowym handlu świeżymi owocami i warzywami. Od 8 do 10 lutego targi w kompleksie Messe Berlin odwiedziło 63 470 gości z ponad 140 krajów, przy czym czterech na pięciu branżowych gości przyjechało z zagranicy. Zwiedzający mieli okazję poznać ofertę 2 610 wystawców z 92 krajów, zgromadzoną w 27 halach targowych, nie zabrakło także wystawców z Polski. Według informacji przekazanych przez biuro prasowe targów tegoroczna edycja tego ważnego wydarzenia w światowym handlu owocami i warzywami miała bardziej międzynarodowy charakter niż jakakolwiek z poprzednich. Zorganizowano 40 pawilonów krajowych, wśród nich Hiszpania podkreśliła swoją pozycję wiodącego eksportera owoców i warzyw z większą liczbą firm niż w ubiegłych latach – 279 hiszpańskich wystawców zajęło ponad 11 000 metrów kwadratowych w czterech halach.
Czytaj dalej...
Fruit Logistica 2023, Messe Berlin
Powolny powrót do wyników sprzed pandemii
Jak ocenił kierownik projektu Fruit Logistica Kai Mangelberger liczba wystawców i odwiedzających ponownie zbliża się do poziomów sprzed pandemii. – Szczególnie w trudnych ekonomicznie czasach, gdy branża boryka się z wysokimi cenami energii, problemami z łańcuchem dostaw i inflacją na całym świecie, pokazuje nam to, że potrzebujemy bezpośrednich spotkań. Fruit Logistica scala branżę i ułatwia dialog, nawiązywanie kontaktów i poznawanie nowości rynkowych – stwierdził.
- Na polskim narodowym stoisku widoczna była przede wszystkim oferta gospodarstw sadowniczych
- Ofertę pomidorów malinowych i żółtych pochodzących z doświetlanej produkcji zaprezentowała firma Citronex
- Oferta pomidorów malinowych, żółtych i bananów z firmy Citronexabanów zaprezentowała firma Citronex
- Stoisko francuskie z Wieżą Eiffle’a z warzyw
- Stoisko Kostaryki zwracało uwagę dzięki m.in modelce w stroju ludowym
- Belgijska grupa BelOrta
- Grupa producentów Azura z bogatą ofertą pomidorów
- Stoisko Flandrii
Fruit Logistica pozytywnie oceniana przez uczestników
Według wstępnych wyników ankiety przeprowadzonej wśród wystawców i odwiedzających targi, ponad 40 procent ankietowanych wystawców zawarło już umowy handlowe podczas imprezy. Ponadto dziewięciu na dziesięciu respondentów spodziewało się, że dalsze działania będą „zadowalające” lub „bardzo dobre”. Około 90 procent poleciłoby targi Fruit Logistica innym osobom w swoim kręgu biznesowym, a taki sam procent planował wziąć udział w kolejnej edycji. Wśród branżowych zwiedzających ponad 80% pozyskało nowe kontakty biznesowe, a około jedna trzecia była w stanie zawrzeć umowę już podczas targów. W tej grupie 9 na 10 respondentów stwierdziło, że ich ogólne wrażenie było dobre, poleciłoby to wydarzenie współpracownikom lub partnerom biznesowym i planuje wziąć udział w kolejnej Fruit Logistice. Program targów ponad 90 proc. respondentów oceniło jako „dobry” lub „bardzo dobry” – wystawie towarzyszyły wykłady i dyskusje w blokach tematycznych Fresh Produce Forum, Future Lab, Logistics Hub, Tech Stage oraz Start-up Stage. Omawiano m.in. kluczowe tematy, takie jak inflacja i wzrost kosztów produkcji, etyczny handel, marnowanie żywności, zmiana klimatu i nowe technologie.
Fruit Logistica Innovation Award – FLIA 2023
W tym roku zwiedzający targi mogli głosować 9 produktów nominowanych przez jury do tej nagrody. Głosami zwiedzających pierwsze miejsce i złoto zdobyła papryka marki Tatayoyo z ofery firmy Rijk Zwaan. Pomarańczowe, średniej wielkości owoce tej papryki mają wyraźny i mocny smak, który pochodzi od dzikiej formy tego warzywa. Średni rozmiar owoców sprawia, że jest to dobra propozycja jako warzywna przekąska. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po raz trzeci zdobyliśmy nagrodę Fruit Logistica Innovation Award. Od samego początku naszym celem w przypadku Tatayoyo było wyhodowanie papryki, która jest nie tylko słodka, ale także smakuje pikantnie i aromatycznie — oceniła Heleen van Rijn-Wassenaar, specjalistka ds. marketingu i rozwoju biznesu w firmie Rijk Zwaan. Hodowca Bianca van Haperen stwierdziła, że po 10 latach hodowli smak, kolor i rozmiar owoców papryki spełniły oczekiwania specjalistów z firmy Rijk Zwaan, okazuje się, że papryka Tatayoyo przekonała także głosujących w konkursie FLIA – oddano na nią ponad 25% wszystkich głosów.

Tatayoyo – ta papryka z hodowli firmy Rijk Zwaan zdobyła główną nagrdodę w konkursie FLIA 2023 (Fruit Logostica Innovation Award)
Drugie miejsce i srebro FLIA trafiło do firmy Syngenta, Głosujący pozytywnie ocenili koncepcję IDEAL Melons. Melony tej marki w odróżnieniu od większości odmian dojrzewając zmieniają lekko wygląd skórki, dzięki temu wiadomo kiedy można je zbierać, wysłać, przechowywać na półkach i kiedy nadają się do spożycia, co w przypadku tego warzywa nie jest łatwe.
Brąz FLIA powędrował do firmy S.Coop.And. z Hiszpanii za produkt pod oryginalną nazwą Brocomole ¿Y si? de Bouquet. Jest to nowy rodzaj dipu dla miłośników pasty guacamole, wzbogacony brokułami. Te dodatek według informacji podanej przez firmę pozwala zmniejszyć tzw. ślad węglowy produktu o ponad 50 procent, ponieważ uprawa brokułów wymaga mniej wody. Brocomole składa się w 97% ze świeżych brokułów i awokado i zawiera błonnik, witaminę C i potas.
Zapraszamy do zobaczenia galerii zdjęć z Fruit Logistyki 2023
Kolejne targi Fruit Logistica odbędą się w dniach 5-9 lutego 2024 w Berlinie. Czy warto się tam wybrać – może przekonają Państwa nasze galerie zdjęć warzyw, owoców i kilku rozwiązań technicznych. Mały fragment spośród tego, co udało nam się zobaczyć podczas tegorocznych targów.
- Maciej Król reprezentujący markę Philips
- Roślinny biostymulator Agro ECA Protect z oferty firmy Agro Smart Lab miał swój zagraniczny debiut na targach Fruit Logistyka – informacji na ten temat udzielał Mirosław Maziarka
- Ivan Casteels z firmy Roam Technology polecał m.in. rozwiązania do dezynfekcji (Huwa-San TR-50) oraz biostymulatory
- Wśród nowości firmy Bogaerts uwagę zwracało automatyczne urządzenie Qii Drive Shift UV do ochrony truskawek przed mączniakiem prawdziwym, ochrona polega na naświetlaniu roślin promieniami UV
- Tunele foliowe, zblokowane i pojedyncze, były m.in. w ofercie włoskiej firmy Europrogress
- Firma Haygrove proponowała duży wybór tuneli do uprawy roślin jagodowych lub warzyw
- Grzegorz Fic z firmy Bayer polecał m.in. odmiany pomidora malinowego marki De Ruiter
- Nowości odmianowe marki De Ruiter
- Pomidor typu marmande o brązowozielonej barwie (De Ruiter)
- Asortyment odmian marki De Ruiter
- Nowa odamiana ogórka (Seminis)
- Pomidor koktajlowy (De Ruiter)
- Gabriel Chojnacki z firmy Syngenta udzielał informacji nt. odmian pomidorów
- Ekspozycja odmian pomidrów z Syngenty
- Gronowe i koktajlowe nowości z Syngenty
- Nowy pomidor śliwkowy z Syngenty – Romantico
- Propozycja zapakowania owoców papryki (Syngenta)
- Asortyment odmian papryki z oferty Syngenty
- Papryki z Syngenty z przekąskowymi odmianami marki Angello
- Stoisko firmy Syngenta
- Odmiany cukinii i melonów z Syngenty
- Tatayoyo – nagrodzona papryka z firmy Rijk Zwaan
- Ekspozycja firmy Rijk Zwaan na Fruit Logistyce
- Rózne sposoby zapakowania warzyw typu snack – stoisko firmy Rijk Zwaan
- Katarzyna Kaczmarek na stoisku firmy Axia
- Axia zapowiadała podczas Fruit Logistyki wprowadzeniw na rynek w niedługim czasie odmian pomidorów odpormych na ToBRFV
- Nowa odmiana gronowa z Axii
- Pomidory gronowe z Axii
- Nowość z firmy Axia – małe grono
- Numerowa nowość z firmy Axia
- Pomidory specjalne z oferty firmy Axia
- W taki sposób odmiany pomidorów prezentował włoski hodowca – firma Biogya Seeds
- Propozycje odmian z hodowli Biogya Seeds

Ogórki z doświetlaniem asymilacyjnym
Uprawa ogórków z doświetlaniem asymilacyjnym od wielu lat rozwija się w Europie Zachodniej, w krajach skandynawskich, również w Rosji i Białorusi. Również z Polsce ma już dobrych kilka lat swojej historii, chociaż skala tej produkcji [...]



