PODosłonami.pl

HAZERA 2
Agro-Sorb
Yara od 11 01 2019

Trendy w sektorze świeżych warzyw i owoców – Fruit Logistica 2019

Targi Fruit Logistica w Berlinie odbywają się corocznie od 1993 roku. W tym roku między 6 a 8 lutego odwiedziło je ponad 78,000 osób z 135 krajów świata, a oferty zaprezentowało ponad 3200 wystawców z więcej niż 90 państw. W 33 halach wystawienniczych oferty firm podzielono tematycznie, a także ze względu na region pochodzenia. Jak co roku nie zabrakło polskiego stoiska, w którego otwarciu w pierwszym dniu targów wziął udział Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.

Polskie stoisko podczas targów Fruit Logistyka w Berlinie

Polskie stoisko podczas targów Fruit Logistyka w Berlinie

W tym roku organizatorzy targów zwracali uwagę na m.in. na rolę i udział kobiet w branży świeżych warzyw i owoców – 8 lutego zorganizowano po raz pierwszy specjalnie dla nich – Global Women’s Network. Tego samego dnia odbyło się również wydarzenie dla start-up’ów. Zwracano uwagę na to, jak wielką rolę odgrywa w dzisiejszej produkcji digitalizacja i jaki potencjał, ale i wyzwania są z tym związane.

Zachowania konsumentów – raport

Już po raz trzeci przy okazji targów wydano raport konsumencki Fruit Logistica Trend Report 2019, zatytułowany „Niespodzianki w sklepie” („Suprises in store”), na potrzeby którego przeprowadzono ankiety z 6,850 konsumentami z 14 krajów Europy (w tym Polski) oraz Ameryki Północnej. Z roku na rok oczekiwania klientów rosną – chcą oni widzieć dobrej jakość warzywa i owoce w każdym sklepie czy markecie. Dla przedsiębiorców jest to jednoznacznie szansa, aby dobrej jakości produktami z sektora świeżej żywności FP (fresh produce – ang. świeże produkty), zdobywać lojalnych klientów.

Świeżość i wysoka jakość

Okazuje się, że coraz więcej konsumentów wymaga konkretnych informacji o pochodzeniu, sposobie produkcji oraz dokładnej świeżości produktów. Dla 59% ankietowanych najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze sklepu czy marketu, w którym zaopatrują się w świeże produkty, jest ich jakość. Kolejnym ważnym punktem dla dzisiejszego, zapracowanego konsumenta, jest łatwość zdobycia i przyrządzenia produktu oraz jego wartość zdrowotna. Wyniki badań wskazują również, że klienci zadowoleni z działu świeżych produktów w danym sklepie lub markecie o 7% częściej będą robić w nim zakupy, a ich koszyki będą średnio o 24% „większe”.

A co zadowala klientów w działach świeżych produktów sklepów i marketów? Wysoka jakość! Dla 33% ankietowanych ma ona najważniejsze znaczenie. Dla rodzin dobrze zarabiających, jakość produktów z tego sektora ma jeszcze większe znaczenie. W 2012 roku badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, iż 68% ankietowanych widziało znaczne różnice w jakości produktów z sektora FP oferowanych przez różne sklepy, dziś natomiast tę różnicę zauważa już tylko 31% pytanych o to konsumentów. Jak piszą twórcy raportu wskazuje to, iż na dzisiejszym rynku nie ma miejsca dla przedsiębiorców oferujących niższej jakości produkty – są oni wypierani z branży, która staje się coraz bardziej konkurencyjna.

Ważne dla konsumenta cechy świeżych owoców i warzyw

Wewnątrz sektora FP jakość świeżych owoców i warzyw (SOW) ma dla klientów największe znaczenie – aż 28% ankietowanych udzieliło tej odpowiedzi, na drugim miejscu znalazły się mięso i wędliny, na trzecim zaś dział serów.

Jak donoszą twórcy raportu, niespodzianką jest natomiast jak zmienia się rozumienie jakości przez dzisiejszego konsumenta. Dla 32% ankietowanych wygląd SOW miał największe znaczenie, po nim smak – dla 23 %, a następnie rozmiar i kształt – były one istotne dla 12%.

Dla przedstawicieli grup lepiej zarabiających nie bez znaczenia pozostają również kwestie takie, jak zróżnicowanie asortymentu czy wrażenia z zakupów – podchodzenie do zakupów jako do swego rodzaju przeżycia (shopping experience), mogącego dostarczyć pozytywnych emocji.

Jak wskazują wyniki badań, im więcej tych pozytywnych emocji wywoła w kupującym wrażenie z pobytu w danym markecie, tym większe szanse, iż do niego powróci.

Szybkie, zdrowe, markowe

Az 45% ankietowanych Niemców nie ma czasu na gotowanie, jednak przygotowywanie posiłków w domu, dla całej rodziny, jest wciąż dla nich ważne. Coraz więcej klientów wybiera więc zatem produkty już obrane czy pokrojone. Ma być łatwo, szybko i zdrowo! Dotychczasowe gotowe posiłki nie spełniają już wymagań dzisiejszych konsumentów – jak nigdy wcześniej ukierunkowanych na zdrowe odżywianie.

Ogromne znaczenie ma również promocja, co obrazują twórcy raportu na podstawie danych o wzroście sprzedaży tzw. super foods. Promocja ta musi jednak być promocją inną niż zwykła reklama. Ma dawać konkretne informacje, np. o tym, jak dany produkt przyrządzić.

Stworzenie marki, oferującej niezmienną jakość produktu buduje natomiast zaufanie, kolejny swego rodzaju czynnik emocjonalny, sprawiający, iż klient zawsze sięgnie po produkt znany i sprawdzony. Jeśli jeszcze na dodatek sposób prezentacji produktu wprowadzi klienta w zachwyt, a pracowni sklepu w miły nastrój, na lojalność takiego klienta będzie można liczyć, co w wiadomy sposób przekłada się na zyski.

Aspekty środowiskowe

Dla aż 43% ankietowanych z Wielkiej Brytanii znaczenie w wyborze marketu ma przekonanie o jego dbałości o środowisko naturalne, procent ten jest jeszcze wyższy wśród osób dobrze zarabiających. Coraz ważniejsze stają się kwestie etyczne – zrównoważona produkcja, czy przyjazne środowisku opakowania.

Jedzenie coraz bardziej powiązane jest z tożsamością konsumentów, a świadomość wpływu na środowisko naturalne sprawia, że coraz więcej osób szuka produktów regionalnych i sezonowych. W innym badaniu, wspomnianym w raporcie, a przeprowadzonym przez ośrodek Splendid Research w kwietniu 2018, aż 87% respondentów wyraziło swoje obawy związane ze wpływem plastiku na środowisko naturalne, a 73% chciałoby zredukować jego używanie.

Niestety, jak wskazuje raport, ograniczenie stosowania plastikowych opakowań dla świeżych produktów możne przyczyniać się do wzrostu odpadów z tego sektora, ponieważ takie opakowania często chronią produkty przed uszkodzeniami i wydłużają trwałość na półce sklepowej.

Dla niektórych produktów, takich jak np. warzywa korzeniowe, wyeliminowanie plastikowych opakowań nie wpływa znacznie na straty, dla innych, takich jak np. brokuły, ma już większe znaczenie.

Podsumowanie raportu

Trendami, decydującymi o decyzjach konsumenckich dzisiejszych klientów sklepów i marketów jest ich wyższa świadomość wpływu żywności na zdrowie, czy procesu produkcji na środowisko. Brak czasu dzisiejszych konsumentów sprawia, że zarządzający marketami coraz mądrzej powinni dobierać swój asortyment, by klient nie musiał przemierzać kilometrów alejek, w celu znalezienia interesującego go produktu.

Aby sprostać nowym wymaganiom klientów, jak podaje raport, przedsiębiorcy będą musieli zacieśniać swoje więzi z producentami, tak, aby móc dostarczać nie więcej towaru, ale lepszej jakości i o lepszym smaku. Twórcy raportu prognozują wzrost znaczenia firm zajmujących się np. produkcją opakowań z surowców wtórnych, czy projektami farm miejskich.

Trendy te można było zaobserwować w ofertach niektórych firm obecnych na targach. Dla przykładu, firmy zajmujące się niegdyś głównie produkcją nasion i promocją konkretnych odmian, jak np. Rijk Zwaan, czy Enza Zaden, dziś proponują bardziej kompleksowe rozwiązania. Nie sam produkt się liczy, ale jego obecność rynkowa, strategia marketingowa, czy opakowanie.

Nagrody targów Fruit Logistica

Jak ważny jest smak oferowanego produktu odzwierciedlać może wybór Oriental Red® – (bardzo słodkiej i delikatnej, czerwonej odmiany kiwi) zdobywcą pierwszego miejsca Fruit Logistica Innovation Award. Nagroda przyznawana jest na podstawie głosów oddawanych przez odwiedzających targi, a owocu oczywiście można było próbować na stoisku firmy, która go proponowała – Jingold z Włoch. Drugie miejsce w konkursie zajął system Softripe® Ripening Technology, stosowany do uzyskiwania konkretnego poziomu dojrzałości owoców, tak, aby docierały do klienta w szycie swojej jakości. Miejsce trzecie natomiast przyznano za pudełko na truskawki, którego podstawa wyprodukowana jest pulpy drzewnej, pochodzącej z odzysku i w pełni kompostowalnej.

Pokazy kulinarne

By wywrzeć emocjonalne wrażenia na odwiedzających targi, niektóre firmy zaprosiły na swoje stoiska kucharzy-celebrytów, którzy przygotowywali dania z produktów przez nie oferowanych. Organoleptyczne doznania pozostawiają silniejsze wrażenia niż reklamy, którymi jesteśmy w dzisiejszych czasach przesyceni.

***

Targi Fruit Logistyka zorganizowano w centrum Messe Berlin, kolejne edycja odbędzie się w dniach 5-7 lutego 2020 r.

Targi Fruit Logistyka zorganizowano w centrum Messe Berlin, kolejne edycja odbędzie się w dniach 5-7 lutego 2020 r.

Kolejne targi Fruit Logistica odbędą się Berlinie już za rok, natomiast chińska odsłona wydarzenia już 29-31 maja w Szanghaju.

https://www.fruitlogistica.com/media/fl/fl_dl_all/fl_dl_all_fachbesucher/Fruit_Logistica_Trend_Report_2019.pdf

Chryzantemy_fot. A-Cecot

Konferencja na temat chryzantem – w 2020 roku w Bydgoszczy!

Pracownicy naukowi Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy planują zorganizowanie konferencji pod tytułem „Najnowsze osiągnięcia w uprawie oraz hodowli chryzantem i innych roślin ozdobnych” – w dniach 5-6 listopada 2020 r. Już [...]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

TSW 2020 Baner 10
HortiAdNet