Poinsecje – „magiczne gwiazdy”

PODosłonami.pl

Poinsecje – „magiczne gwiazdy”

W gospodarstwie Jenflor w Świbiu 17 listopada odbyły się Dni Otwarte poświęcone poinsecji, czyli tzw. gwieździe betlejemskiej. Stanowiły one jeden z etapów ogólnoeuropejskiego projektu niemieckiej firmy Selecta one® noszącego nazwę Magic Stars i urządzanego w krajach, w których rynek „gwiazdy” ma ważne znaczenie dla tego hodowcy. Impreza z serii Magic Stars, skierowana przede wszystkim do ogrodników, po raz pierwszy zagościła w Polsce. Zaprezentowano – obecne i przyszłe – odmiany poinsecji z przedsiębiorstwa Selecta, którego polski przedstawiciel, firma Benjy-Flora, był głównym organizatorem Dni Otwartych. W szczycie sezonu sprzedaży detalicznej przypominamy relację z tego spotkania i prezentujemy materiał filmowy.

Czytaj dalej...

Dni Otwarte w Świbiu były okazją do obejrzenia kolekcji odmian poinsecji z asortymentu firmy Selecta, fot. A. Cecot

Odmiany – hity i ciekawostki

Pokazano 3 grupy (tzw. serie) odmian. Jak informował szef działu sprzedaży firmy Selecta, Thorsten Köhn, ogólnie dla europejskiego rynku najważniejszą z nich jest Christmas Feelings, o 7,5-tygodniowej reakcji fotoperiodycznej, wyraźnie V-kształtnej budowie roślin, które nadają się do masowej produkcji. Zademonstrowano 6 odmian z tej grupy, o podstawowych barwach przykwiatków.

Zaprezentowano też nowszą, obiecującą grupę Christmas Beauty, także 7,5-tygodniową, o nieco bardziej kopulastym, zwartym pokroju. Spośród 5 przedstawionych odmian, oprócz czerwonej ‘Beauty’ , wyróżniała się dwubarwna, „marmurkowata” ‘Beauty Marble’ o wyraźnym różowo-kremowym wzorze na przykwiatkach. Beniamin Pudełko, właściciel firmy Benjy-Flora stwierdził, że kreacje z grupy Christmas Beauty – również ‘Beauty Lime’ i ‘Beauty Queen’ – mogą stanowić dobre uzupełnienie kolorystyczne zasadniczego asortymentu, jaki zamawiają polscy ogrodnicy. A ten dotyczy w zdecydowanej większości odmian czerwonych – w przypadku oferty Selecty jest to w Polsce ‘Noel’ (okazalsze rośliny o dużych, intensywnie wybarwionych przykwiatkach) i ‘Christmas Glory’ (bardziej zwarte). Obie te odmiany można też było oglądać w warunkach produkcyjnych, w szklarniach firmy Jenflor, która uprawia poinsecje na zamówienie sieci supermarketów.

Poinsecje z grupy Christmas Glory reprezentowane były na pokazach w Świbiu w sumie przez 3 odmiany – oprócz czerwonej, znalazła się w kolekcji także różowa  (‘Pink’) i biała (‘White).

Poza odmianą ‘Noel’ przedstawiono kilka innych pojedynczych odmian, wśród których wyróżniała się ‘Merry White ‘14’ o najintensywniejszej bieli przykwiatków w obrębie zaprezentowanego asortymentu.



Zademonstrowano biało-czerwono-różowe „miksy” 3 odmian – rośliny posadzone w 25-centymetrowych wiszących pojemnikach – złożone z następujących kreacji: ‘Christmas Feelings Pearl’, ‘Noel’, ‘Christmas Glory Pink’.

Poinsecje – niełatwa uprawa i sprzedaż

W Dniach Otwartych w Świbiu uczestniczyło około 100 osób. Mogły one nie tylko porozmawiać z gospodarzami spotkania, doradcami z firm Benjy-Flora oraz Selecta, lecz także wysłuchać 2 wykładów, które pozwalały pogłębić wiedzę na temat poinsecji. Pierwsza prelekcja, którą wygłosił Piotr Karpeta (Benjy-Flora), dotyczyła oferowanego asortymentu. Natomiast prof. dr hab. Leszek Orlikowski z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach szczegółowo omówił istniejące i grożące poinsecji choroby oraz ich zwalczanie.

Właściciel Jenfloru Piotr Jendrysik oraz jego syn Mario oprowadzali gości po gospodarstwie, odpowiadając na liczne pytania, które dotyczyły nie tylko uprawy poinsecji, ale też zagadnień ogólnych i technologii. Między innymi można się było zapoznać z nowoczesną, zautomatyzowaną linią służącą do przesadzania sadzonek do doniczek. Linia taka, o wydajności 70 tys. roślin dziennie, stała się koniecznością w gospodarstwie, którego główną specjalnością jest produkcja ukorzenionych sadzonek (pelargonii, wrzosów, poinsecji).

Jak zwykle przy takich okazjach, ogrodnicy wymieniali też uwagi między sobą, zapewne zastanawiając się, jak w tym roku przebiegnie sezon sprzedaży gwiazdy betlejemskiej, który w Polsce jest bardzo krótki i w dużej mierze zależy od pogody. Cóż, poinsecje to na naszym rynku typowy produkt bożonarodzeniowy – traktowany bardziej jako świąteczny „gadżet” niż pokojowa roślina doniczkowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

OTTE_19
HortiAdNetHortiAdNet