PODosłonami.pl
Berry Innovation Conference 2024
To cykliczne spotkanie odbyło się w tym roku 22 października w Pałacu Mała Wieś. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli nauki i biznesu. Miało na celu wymianę informacji na temat możliwości zwiększenia dochodowości produkcji przez uzyskiwanie wysokiej marży za oferowane owoce, wprowadzanie innowacji produktowych i zwiększenie dzięki temu zakresu działalności.
Czytaj dalej...
Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
Kreatywna promocja
Podczas Berry Innovation Conference 2024 Kuba Antoszewski z Kantar Polska informował, że ciągłe zmiany dokonujące się w naszym otoczeniu, łącznie z kryzysami dotykającymi ostatnio świat, mają decydujący wpływ na emocje konsumentów. Kluczowym elementem prowadzenia firmy jest znajomość trendów, emocji, zaspokajania potrzeb kupujących. Dobrym pomysłem jest zachęcanie do chwili oderwania się, wsparcie społeczne, w celu poprawienia samopoczucia konsumentów. Można to zrobić poprzez kreatywne zaoferowanie wartości, odzyskanie i unowocześnienie tradycji, wzmocnienie poczucia prywatności. Te wszystkie działania są zalecane obecnie do kształtowania własnych businessów.
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
Zmiany post-covid
Wystąpienie dr. Mirosława Korzeniowskiego dotyczyło sytuacji na rynku w Chinach. W wyniku pandemii zmieniono tam całościowe podejście do rynku. Pojawiła się potrzeba „zdrowy, aktywny obywatel”, w wyniku której wprowadzono narodową kampanię edukacyjną „Berry Town”, podkreślając prozdrowotną rolę owoców jagodowych w żywieniu, zwiększono nacisk na edukację, zaangażowano naukę, wprowadzono promocję nasadzeń i przetwórstwa oraz zapewniono ułatwienia we wdrożeniach. Miało to na celu pobudzenie konsumpcji owoców jagodowych i przetworów z nich w celu poprawy odporności społeczeństwa na zagrożenia zdrowotne, np. COVID-19. Strategia działania objęła cały segment rynku, od producenta do konsumenta. Ważne jest zachowanie jakości premium, co stanowi fundament, marketing jest pomocny w osiągnięciu celu i marży. Strategia działania jest impulsem do rozwoju inwestycji, polega m.in. na oferowaniu świeżych owoców i zaawansowanych produktów prozdrowotnych, wprowadzaniu własnych programów hodowlanych. Wprowadza się także agrofotowoltaikę, gospodarkę obiegu zamkniętego, np. biomasa odpadowa jako pasza prozdrowotna w produkcji zwierzęcej, oraz rozwiązania z zakresu logistyki.
Produkty jagodowe premium
W dalszej części spotkania wystąpiło kilka firm, które zaprezentowały swoje innowacyjne przykłady działań mające na celu przyciągnięcie klienta i zwiększenie marży. Prezentacja Wiktora Gowina z Winnicy Dwórzno pod tytułem „Hello wine” była przykładem strategii, która spowodowała wzrost zainteresowania produktem oferowanym przez gospodarstwo. Dołączenie do możliwości zakupu produktu dodatkowych elementów przyciągających klientów (np. muzyka, piękna przyroda, aktywności (np. morsowania), innego sposobu spędzania czasu, sprawiło poprawę sprzedaży i zbudowało lepszą pozycję winnicy na rynku.
- Kuba Antoszewski z firmy Kantar (fot. mat. prasowe)
- Mirosław Korzeniowski ze Stowarzyszenia Agroekoton (fot. mat. prasowe)
- Wiktor Gowin z Winnicy Dwórzno (fot. mat. prasowe)
- Paweł Eggert z firmy Aronia Eggert (fot. mat. prasowe)
- Przedstawicielki firmy BioHaskap (fot. mat. prasowe)
- Mateusz Maruszewski z Farmy Mój Owoce (fot, mat. prasowe)
Paweł Eggert z firmy Aronia Eggert w swoim wystąpieniu podkreślił rolę tradycji, wartości rodzinnej firmy oraz budowania nowych relacji, tworzenie innowacyjnych rozwiązań/produktów w wielu kategoriach – od sadzonki po produkty z aronii, podkreślając jej wartość prozdrowotną. Farma Mój Owoc oraz Lody z Farmy współtworzona przez Mateusza Maruszewskiego zawdzięcza swój sukces działalności w mediach (instagram, tiktok, facebook), wprowadzeniu innowacji (m.in. produkcja lodów rzemieślniczych), szukaniu inspiracji, możliwości zbytu owoców, korzystaniu z doradztwa oraz szkoleń. Joanna Jaszyk z Firmy Biohaskap opowiedziała o swoim pomyśle na wykorzystanie owoców jagody kamczackiej. Niekonwencjonalne podejście oraz poszukiwanie wyższej marży doprowadziło do uzyskania wysokiej jakości kosmetyku z jagody kamczackiej Biohaskap Peeling Mask. Działalności tych firm dowodzi, że mimo złej koniunktury na dany rodzaj produktu świeże owoce m.in. aronii, jagody kamczackiej czy truskawki, a także szerokie spojrzenie na potrzeby konsumenta może pomóc uzyskać dobry zbyt i lepszych zarobków.
Fundusze na rozwój branży ogrodniczej i przetwórstwa
Oprócz przedstawicieli firm wystąpiły również osoby reprezentujące panel doradczy i wspomagający działania właścicieli firm, czy gospodarstw. Aleksander Boberski, krajowy broker innowacji w Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie przedstawił temat „Success story”, pokazując możliwości zdobywania funduszy unijnych na wprowadzanie innowacji do własnych gospodarstw, przy udziale programu „Współpraca”. Założeniem jest wprowadzenie innowacyjnego produktu na rynek przy zaangażowaniu wielu ogniw łańcucha dostaw. Najważniejszymi cechami programu Interwencji 13.5 „Współpraca Grup Operacyjnych EPI”, mającego na celu opracowanie i wdrożenie innowacji technologicznych, organizacyjnych i produktowych są: 1. Zakończenie operacji do 30.06.2029 r; 2. Możliwość uzyskania finansowania wyprzedzającego; 3. Wprowadzenie Centralnego Systemu Obsługi Beneficjenta z elektronicznym obiegiem dokumentów – eWniosekPlus/Generator Wniosków. Ponadto istnieją dwa komponenty wsparcia: 1. Wsparcie przygotowawcze (fakultatywne), nabór dla podmiotów planujących utworzenie Grupy Operacyjnej. Beneficjenci mogą wnioskować o płatność ryczałtową do 50 tys. zł w oparciu o planowany projekt złożony przez wnioskodawcę (termin naboru I kwartał 2025 r). 2. Realizacja operacji – nabór na realizację operacji dla utworzonej Grupy Operacyjnej w formie ryczałtu do 350 tys. zł. W formie refundacji do 2 500 000 zł (terminy naborów: I kwartał 2025 i I kwartał 2026 r). Wsparcie można uzyskać na koszty inwestycyjne (65%), koszty badań (100%), koszty bieżące (100%), koszty ogólne (100%).
W ramach ww. działań realizowano w konsorcjum z liderem grupy Agro Wiosna projekt pt. „Innowacyjna technologia produkcji owoców na przykładzie maliny o podwyższonej zawartości związków bioaktywnych oraz zwiększonej wartości handlowej”. Projekt miał na celu wprowadzenie innowacji produktowej: urządzenie do ozonowania roślin pod osłonami w celu zabezpieczenia przed chorobami grzybowymi oraz sprawdzenie nowych podłoży na bazie włókna kokosowego.
- Aleksander Bomberski, Krajowy Broker Innowacji (fot. mat. prasowe)
- Judyta Sobczak z SGGW (fot. mat. prasowe)
- Uczestnicy Berry Innovation Conference 2024 (fot. mat. prasowe)
O wyzwaniach na styku nauki i rolnictwa mówiła dr Judyta Sobczak, dyrektor operacyjny w spółce celowej SGGW-Innotech4Life/SGGW. Firma realizuje ekspertyzy i badania laboratoryjne na potrzeby rolnictwa. Jej celem jest również komercjalizacja wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz prowadzenie działań z zakresu transferu technologii i promocji nauki.
Autorka – dr Katarzyna Król-Dyrek

International Soft Fruit Conference 2025 już za kilka dni!
International Soft Fruit Conference, czyli Międzynarodowa Konferencja dotycząca technologii dla Owoców Jagodowych, to największe międzynarodowe wydarzenie w tej branży. Najbliższa edycja odbędzie się już w przyszłym tygodniu, 9 stycznia 2025 r., w centrum konferencyjnym „1931 [...]



