Rozpoczął się sezon na polskie superowoce. Truskawki otworzyły sezon zbiorów owoców jagodowych.

PODosłonami.pl

De Ruiter_TATEMARU MUCHO

Rozpoczął się sezon na polskie superowoce

Wraz z pierwszymi zbiorami truskawek rozpoczął się sezon polskich owoców jagodowych. Jego początek można zaliczyć do udanych. Jest duży popyt na krajowe truskawki, a w mediach ukazują się publikacje na temat walorów odżywczych tych owoców. Plantatorzy i przetwórcy owoców jagodowych wspólnie angażują się w plany promocji kolejnych polskich superowoców – jagody kamczackiej, maliny, agrestu, borówki, porzeczki, jeżyny, aronii i minikiwi – zapraszając na zbiory oraz pierwsze degustacje.

Czytaj dalej...
Zbiory truskawek rozpoczęły sezon na polskie owoce jagodowe

Zbiory truskawek rozpoczęły sezon na polskie owoce jagodowe

Producenci superowoców jeszcze przed rozpoczęciem sezonu połączyli siły w walce z koronawirusem, przekazując ponad 2500 kg przetworów z owoców jagodowych (soków, konfitur, dżemów) do najbardziej potrzebujących wsparcia szpitali Mazowsza, Lombardii i Piemontu. Akcja odbiła się szerokim echem w mediach społecznościowych i wykroczyła zasięgiem daleko poza Polskę i Włochy.

Truskawki na start

Jagodową sztafetę rozpoczęły truskawki. To ulubiony i najbardziej wyczekiwany przez Polaków owoc sezonowy, co potwierdzają wyniki „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez firmę Kantar. W ubiegłym roku spożycie truskawek rosło najbardziej dynamicznie  spośród wszystkich owoców i warzyw. Konsumpcję tych owoców deklarowało 98% Polaków. To imponujący wynik, zachęcający do produkcji deserowych truskawek.

W kwietniu na rynku pojawiły się truskawki szklarniowe, a na początku maja rozpoczął się zbiór odmian uprawianych w tunelach. Wspólnym celem środowiska plantatorów tych owoców jest budowa nawyku codziennej konsumpcji truskawek i innych owoców jagodowych w sezonie ich zbiorów. Plantatorzy promują wysoką jakość polskich truskawek i zapraszają na zbiory.

Oferta pracy przy zbiorach owoców wydaje się atrakcyjna i może być dobrą alternatywą dla osób, które straciły pracę z powodu pandemii koronawirusa. Maj to czas zbiorów truskawek w tunelach, a czerwiec truskawek polowych i owoców jagody kamczackiej. To czy plantatorzy pozyskają pracowników będzie miało wpływ na ceny owoców w bieżącym sezonie oraz na kondycję branży przez najbliższe lata. Jak podkreślają plantatorzy, praca przy zbiorach owoców nie jest łatwa, ale jest dobrze płatna i bezpieczna – na powietrzu, w dużej odległości od współpracowników. – Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby podjąć pracę na plantacjach truskawki, borówki i innych roślin jagodowych. Oferujemy zakwaterowanie, artykuły higieniczne i pełne świadczenia opieki socjalnej – mówił Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.

Weekend z jagodą kamczacką

Producenci jagody kamczackiej zaprezentują swoje plantacje, walory owoców i przetworów. Przez trzy tygodnie zbiorów jagoda kamczacka będzie promowana we wszystkich mediach społecznościowych kampanii „Czas na polskie superowoce!” Każdego dnia inna plantacja otrzyma przywilej reprezentowania całego sektora w social mediach. Natomiast w dniach 13-14 czerwca odbędzie się „Weekend na plantacjach jagody kamczackiej”. W tych dniach konsumenci będą mogli przyjechać, poznać plantatorów i zebrać oraz kupić świeże owoce. Na potrzeby tego wydarzenia powstanie specjalna mapa plantacji jagody kamczackiej, która będzie prezentowana na stronie www.polskiesuperowoce.pl i promowana.

Współpraca plantatorów jagody kamczackiej dynamicznie się rozwija. – Jesteśmy miłośnikami i propagatorami jagody kamczackiej. Będziemy zapraszać na plantacje całe rodziny, tak by wszyscy mogli sami zbierać owoce. Przy okazji będą mogli spróbować konfitur, soków, liofilizatów, ciasta i pierogów. Razem pokażemy kulinarną atrakcyjność jagody kamczackiej – mówiła Anna Litwin z firmy Blue Haskap. – Na naszej plantacji konsumenci będą mogli usłyszeć o walorach jagody i spróbować przetworów – dżemów, soków, ciasta, pierogów. Pokażemy, że to idealny dodatek do mięsa, wędliny czy pasztetu. Będziemy zapraszać do zakupów świeżych owoców i przetworów – powiedział Mariusz Pelc, plantator i przetwórca z Godziszowa na Lubelszczyźnie.

Kolejne owoce sezonowe

– Ciesząc się pełnią sezonu truskawkowego wypatrujemy pierwszych polskich malin. Są to owoce związane z polską tradycją. Od pokoleń pijemy sok malinowy przy przeziębieniu. Latem, zamiast soku malinowego, będziemy promować świeże maliny – mówił Paweł Krawiec, ekspert i plantator z firmy Horti Team. – Ofertę polskich superowoców poszerzamy o deserową porzeczkę czarną i czerwoną. Zapraszamy na zbiory. Owoce porzeczki wymagają dużo pracy, są selekcjonowane, aby do sprzedaży trafiły bez uszkodzeń mechanicznych – poinformował Mateusz Jurak, plantator owoców jagodowych. W tym roku do promowanych wcześniej gatunków dołączają dwa nowe: agrest i jeżyna. – Serdecznie zapraszamy producentów tych gatunków do współpracy, tak by wspólnie pokazać walory owoców, swoje gospodarstwa i pasje – mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Na przełomie maja i czerwca borówkowa branża wybierze najmłodszego z plantatorów, który 1 lipca podczas Dnia Polskiej Borówki dokona pierwszej degustacji owoców, oficjalnie rozpoczynając w tej sposób sezon zbiorów krajowych borówek. Degustacja w wykonaniu najmłodszego dziecka w borówkowej branży ma już kilkuletnią tradycję. Po raz pierwszy w ten sposób zainaugurowano sezon zbiorów borówki w 2017 r.  – W ciągu trzech lat w tej zabawie udział wzięło 12 rodzin. Ich historie wzbogaciły wizerunek branży. Opowiedziały o ludziach, którzy produkują te wspaniałe owoce, o wartościach, pasjach, szacunku dla przyrody. W tym roku zobaczymy jak miewają się zwycięzcy i uczestnicy dotychczasowych edycji – poinformowała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, prezes Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

W sierpniu promowana będzie aronia. Polska aronia ma dobra passę. Jak wynika z „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”, realizowanych przez firmę Kantar, w marcu 11% Polaków piło soki aroniowe lub jadło przetwory z tych owoców. Już na początku pandemii koronawirusa koncentrat aronii był praktycznie niedostępny, a całe zapasy zostały sprzedane do Korei, Japonii i Chin. – Aronia jest bogatym źródłem antocyjanów, które są silnymi antyoksydantami.  W naszym klimacie, w tych owocach jest ich najwięcej. Będziemy o tym przypominać naszym rodakom w sierpniu – zapowiedział Piotr Nowak, plantator i przetwórca aronii z Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii „Aronia Polska”.

Jagodowe przez cały rok

Obok zachęcania do konsumpcji świeżych owoców w sezonie ich zbiorów, równolegle prowadzona jest promocja soków, dżemów czy konfitur. W ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!” będzie organizowane szkolenie dla przetwórców owoców jagodowych, z zakresu budowy i prezentacji własnej marki. – Chcemy by polskie superowoce znajdowały się na talerzach Polaków przez cały rok. Zachęcamy przetwórców, szczególnie producentów owoców, którzy zajmują się przetwórstwem, a także małe firmy przetwórcze, do współpracy – mówił W. Boguta.

Sektor owoców jagodowych zaczął jednoczyć siły. Plantatorzy i przetwórcy chcą pokazać konsumentom, że żyjemy w jagodowym trendzie. Produkcja owoców jagodowych jest charakterystyczna dla naszego klimatu, a ich sprzedaż wzrasta na całym świecie. – Już w ubiegłym roku pokazaliśmy, że wspólnie jesteśmy w stanie zrobić dużo dobrego dla naszych konsumentów. To nie udałoby się żadnemu z nas w pojedynkę. Celem jagodowej sztafety jest świadomość, że polskie owoce są dostępne od wiosny do późnej jesieni, a w formie przetworów, soków, nektarów, możemy je spożywać przez cały rok. To dlatego polecamy filiżankę polskich superowoców. Codziennie! – podsumował dr Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

 

Na podstawie materiałów opracowanych w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Kampania realizowana przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Florensis_Dianthus
BIOCONT
Syngenta Poinsettia_33
HortiAdNet