PODosłonami.pl
Rozwojowy polski rynek roślin ozdobnych?
Wydarzenie Fresh Market B2B Meeting & Trade Show, które odbyło się 22 września w Ożarowie Mazowieckim, po raz pierwszy miało tak wielu przedstawicieli branży kwiaciarskiej. Związane to było przede wszystkim z misją handlową przedstawicieli holenderskiego sektora roślin ozdobnych. Ona z kolei wynikała z bardzo dobrych obrotów, jakie w ostatnich latach – a także w pierwszej połowie br. – osiągali eksporterzy z kraju tulipanów, którzy kierowali towar na nasz rynek. Przedstawiamy – za FCI – opinie kilku „kwiaciarskich” uczestników Fresh Marketu 2022, którzy przyjechali z Holandii, z nadzieją na lokowania tu swoich produktów lub kontynuowanie i ożywienie współpracy z polskimi odbiorcami sieciowymi.
Czytaj dalej...
Fresh Market 2022 był miejscem promocji m.in. nowych odmian chryzantem, a także próbą zintensyfikowania dostaw holenderskich produktów kwiaciarskich na polski rynek detaliczny (fot. Royal Van Zanten)
B2B – producenci/dostawcy i kupcy sieciowi
Fresh Market to okazja do biznesowych spotkań i handlowych rozmów pomiędzy kupcami z sieci handlowych, dystrybutorami oraz producentami warzyw, owoców i roślin ozdobnych. W tym roku z tej formuły skorzystało ponad 200 firm oferujących ww. produkty, którzy mogli się skontaktować z przedstawicielami przeszło dwudziestu sieci handlowych działających w Polsce.
Krajem partnerskim tegorocznej edycji FM była Holandia. Organizatorzy nawiązali współpracę z Ambasadą Królestwa Niderlandów, a także z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Producentów Ogrodniczych (AIPH) oraz – wydawanym przez nie – czasopismem FloraCulture International, które na swoim portalu na gorąco zrelacjonowało wrażenia holenderskich uczestników misji handlowej, a zarazem Fresh Marketu 2022.
Realizacja przedsięwzięcia polegała na umożliwienie spotkania się producentów, hodowców, hurtowych sprzedawców roślin ozdobnych z kupcami z sieci handlowych w Polsce (m.in. Biedronka, Carrefour). Odbywało się to w systemie speed-datingu – uczestnicy misji (wydarzenia Fresh Market) mogli rozmawiać z każdym z kupców obecnych w Ożarowie maksymalnie 10 minut.
Ponadto, mieli szansę odwiedzić (w Warszawie i okolicach) szereg sklepów oraz innych jednostek zajmujących się handlem roślinami ozdobnymi lub mających ten towar w szerszym asortymencie produktów.
Polski rynek roślin ozdobnych – opinie holenderskich uczestników
Arnold Rouws, holenderski konsultant ds. sprzedaży kwiatów ciętych: – Polski rynek konsoliduje się, zmierza w tym samym kierunku, co amerykański (w USA) i europejski, dlatego przyjechałem rozmawiać bezpośrednio z przedstawicielami sektora detalicznego. Obserwuję, jak podczas recesji duże sieci, np. Lidl, przyspieszają w Polsce swoją ekspansję. Potencjał sieci detalicznych, wraz z wysoko rozwiniętą logistyką pozwala producentom tulipanów sprzedawać swój towar polskim klientom (marketom), z pominięciem aukcji. Ale potrzeba czasu, abyśmy w pełni zrozumieli ten rynek. Na przykład, polski nabywca może potrzebować holenderskich słoneczników od maja, ale nie w lipcu i sierpniu, kiedy jest obfita podaż tych kwiatów od lokalnych producentów. Takie informacje mogą pomóc w opracowaniu programu produkcji dostosowanego do wymagań polskiego rynku. Dowiadywałem się, jakie kwiaty są tu popularne i co najlepiej sprawdzi się w ciągu najbliższego roku lub dwóch lat.
Winfried Versluis, firma Zwettulips: – Ponad 90% z naszych 200 mln kwiatów tulipanów trafia co roku do supermarketów w różnych krajach. Od ośmiu lat sprzedajemy tulipany do Polski, notując wzrosty o 5-10% rocznie. Uznaliśmy, że ważne jest, aby lepiej zrozumieć, co napędza tę koniunkturę. Bezpośrednie spotkanie z nabywcami jest też dobrym sposobem na wzmocnienie naszych relacji tutaj.
Vincent Madern, firma Vreugdenhil Bulbs & Plants: – Wraz z innymi producentami prowadzimy uprawy ozdobnych roślin cebulowych na powierzchni 30 ha pod osłonami i sprzedajemy około 20 mln roślin rocznie; należy do nas przy tym 60% światowego rynku hipeastrum (tzw. amarylisu). Handel w Polsce rozpoczęliśmy dwa lata temu. Skupiliśmy się na rozwoju rynków w całej Europie Wschodniej i w Rosji, odnotowując niewielki wzrost, ale wierzymy, że Polska ma duży potencjał. Odniosłem wrażenie, że zarządzający handlem detalicznym w sieciach szukają bezpośredniego kontaktu z producentami roślin, aby zmniejszyć koszty generowane w łańcuchu dostaw. Nie jest to łatwa dla nas sprawa, ponieważ potrzebujemy również eksporterów i pośredników, którzy ułatwiają nam obecność na wielu rynkach na raz. Ale mam świadomość, że rynek się zmienia i trzeba się do tego dostosowywać – sieci przejmują coraz większą jego część od kwiaciarń. Ma to zarazem wpływ na rodzaj produktu, który dostarczamy (kwiaciarnie koncentrują się na roślinach jakości premium, a nie tylko na cenie).
Manon Greeve, firma Stolk Flora: – Produkujemy około 3,9 mln doniczkowych storczyków rocznie, w szklarniach o powierzchni 6 ha. Uprawy storczyków obecnie gwałtownie się kurczą z powodu bezprecedensowego skoku kosztów ogrzewania. Przewiduje się, że dotychczasowa roczna holenderska produkcja storczyków (150 mln szt.) zmniejszy się o 30% w 2022 r. To wpływa zarazem na wzrost cen tych roślin, o co najmniej 50%. Tradycyjnie sprzedajemy je przez pośredników, ale oznacza to, że nigdy nie jesteśmy pewni, czy to, co opowiadamy eksporterowi, ostatecznie trafia do kupca. Podobnie: nie wiemy, czy dociera do nas wszystko to, co kupujący chce, abyśmy usłyszeli, więc Fresh Market był dobrą okazją do bezpośredniej interakcji z kontrahentami. Dotarły do nas sugestie, że polski rynek jest bardzo wrażliwy na ceny, co może oznaczać, że przez następne kilka lat nie będzie się dla nas rozwijać tak szybko, jak można się było spodziewać. Jedną z tendencji dotyczących storczyków jest wzrost zapotrzebowania na mniejsze rośliny.
Wouter Jongkind, firma Royal Van Zanten: – Specjalizujemy się w hodowli między innymi chryzantem. Widzimy, że nasze rośliny, zwłaszcza doniczkowe, stają się coraz popularniejsze w detalicznym handlu sieciowym. Główny powód, dla którego wzięliśmy udział we Fresh Markecie, to chęć uzyskania dobrej informacji zwrotnej od kupców roślin. Zaskoczyło mnie w Polsce to, jak wiele różnych ogniw istnieje jeszcze w łańcuchu dostaw. Jest to więc bardziej skomplikowany rynek niż myślałem. W Ożarowie zaprezentowaliśmy niektóre nowe doniczkowe odmiany chryzantem, które wyhodowaliśmy w reakcji na gusty młodszego pokolenia konsumentów (innowacyjne kształty i kolory kwiatostanów). Te trendy zadomowiają się najwcześniej w krajach skandynawskich i w Wielkiej Brytanii; spodziewam się, że polski rynek roślin ozdobnych może być bardziej konserwatywny.
Mowa o nowej grupie (serii) 6 odmian „średniokwiatowych”, pod nazwą Sollinea®, o kwiatostanach w oryginalnym kształcie. Promowano sprzedaż tych roślin z przeznaczeniem na prezent z okazji urodzin, Dnia Kobiet czy Dnia Matki – w markowych opakowaniach, ze złotymi akcentami. Sollinea® była nominowana do nagrody – Fresh Market Award 2022
- Chryzantema Sollinea Coral Orange
- Chryzantemy – odmiany z grupy (serii) Sollinea w markowych opakowaniach (fot. 1 i 2 RvZ)
Oprac. AC

Bylinowe migawki z międzynarodowych targów Zieleń to Życie 2023
Międzynarodowe Targi Roślin, Technologii Ogrodniczej i Architektury Krajobrazu ZIELEŃ TO ŻYCIE 2023, które gościły w Warszawie na przełomie sierpnia i września, przyniosły wiele nowości – z różnych dziadzin branży roślin ozdobnych. Między innymi zwracały uwagę [...]