PODosłonami.pl

Cultilene2020_lipiec
Agro-Sorb 2020
Yara od 11 01 2019

W jaki sposób Covid-19 wpływa na międzynarodową branżę roślin ozdobnych – wyniki ankiety AIPH

Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Ogrodniczych (AIPH) i redakcja czasopisma FloraCulture International przeprowadziły ankietę wśród członków AIPH – odpowiedziały 22 krajowe stowarzyszenia – oraz innych organizacji branżowych ze świata, aby wstępnie ocenić wpływ pandemii koronawirusowej na sektor roślin ozdobnych. Badano też, jak sytuacja przedstawia się w poszczególnych państwach (Polska nie brała udziału w ankiecie). Okazało się, że spodziewany przez producentów spadek sprzedaży roślin ozdobnych w tym roku to średnio około 50%, choć niektórzy przewidują znacznie większą redukcję z powodu epidemii Covid-19.

Kryzys – szacunki globalnych strat

Organizacje z 96% krajów, których dotyczyła ankieta (wyniki – w języku angielskim – są dostępne na: https://www.floraculture.eu/wp-content/uploads/2020/03/Coronavirus-Covid-19-Global-Impact-Survey-Data-Sheet-Revised.pdf), przewidują, że branża poważnie ucierpi.

Obecny okres w produkcji i handlu jest krytyczny w związku ze – zwykle bardzo pracowitym – sezonem wiosennym oraz licznymi świętami i uroczystościami pobudzającymi handel kwiaciarski. Jak wynika z ankiety, 70% respondentów przewiduje, że w 2020 roku gospodarstwa z uprawami roślin ozdobnych całkowicie przestaną działać, a 65% spodziewa się znacznego ograniczenia zatrudnienia w tego typu firmach. W Holandii straty finansowe branży na skutek pandemii Covid-19 mogą sięgać nawet 2 miliardów euro.

Przyczyny turbulencji

Decyzje rządów dotyczące walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa i choroby Covid-19 miały zasadniczy wpływ na firmy z branży kwiaciarskiej, poprzez zahamowanie dopływu pracowników sezonowych i wymuszone zamknięcie centrów ogrodniczych (oraz kwiaciarń) w niektórych krajach. Kraje eksportujące ucierpiały, ponieważ zostały zamknięte granice, a łańcuchy dostaw – rozerwane, co doprowadziło do nagromadzenia się masy niesprzedanego towaru i do wyrzucania go.

Działania ratujące branżę, spodziewane środki zaradcze

Większość organizacji branżowych aktywnie lobbuje w swoich krajach i dopomina się o pilne dodatkowe wsparcie dla ogrodników – z budżetu państwa. Niektóre rządy już oferują kredyty, gwarancje na już zaciągnięte pożyczki bankowe, wypłaty wynagrodzeń pracownikom firm lub odroczenia w spłacie zobowiązań podatkowych, ubezpieczeniowych itp. W wielu przypadkach konieczne będzie jednak bardziej bezpośrednie wsparcie finansowe gospodarstw, aby mogły przetrwać. Niektóre stowarzyszenia lobbują na rzecz uznania centrów ogrodniczych za „niezbędne” podmioty handlowe w danym kraju, co pozwoliłoby ich właścicielom na otwarcie tych punktów sprzedaży. Wiele organizacji branżowych  działa na rzecz promowania korzyści prozdrowotnych, jakie dają człowiekowi rośliny ozdobne, w tym  kwiaty cięte, oraz wzywa społeczeństwo do wspierania branży przeżywającej wyjątkowo dotkliwe trudności (= do kupowania tych produktów, jeśli wciąż jest to możliwe).

Głos AIPH w sytuacji pandemii Covid-19

W przesłaniu do członków AIPH prezes tej organizacji Bernard Oosterom powiedział: „Przede wszystkim nasze myśli kierowane są do osób zakażonych koronawirusem, opiekujących się chorymi oraz tych, które straciły bliskich. Jako branża musimy przestrzegać wszystkich wskazówek ekspertów, które dotyczą środków zapobiegających chorobie Covid-19 i, oczywiście, stawiać ludzi na pierwszym miejscu ”. Podkreślił zarazem poważne konsekwencje gospodarcze, jakie dotkną sektora roślin ozdobnych, ale dodał też: „…wytwarzane przez nas produkty mogą odgrywać niezwykle ważną rolę w okazywaniu miłości, symbolizowaniu powrotu do zdrowia, a także nadziei. Tak wielu ludzi przebywa teraz przymusowo w domowej izolacji – rośliny ozdobne, kwiaty mogą wnieść radość do domów i ogrodów, przynajmniej tam, gdzie można je dostarczyć”. Bernard Oosterom podkreślił wsparcie, jakiego AIPH i – należące tej organizacji – czasopismo FloraCulture International starają się udzielać branży. Między innymi publikowane są po angielsku (łatwo dostępne – online) informacje, które zawierają dowody naukowe na korzystny wpływ produktów kwiaciarskich na zdrowie i dobre samopoczucie człowieka. Te wiadomości mogą stanowić ważne źródło informacji dla osób, które lobbują w mediach krajowych oraz chcą wywrzeć wpływ na decyzje władz państwowych, w interesie ogrodników.

Bernard Oosterom oświadczył: „Wierzę, że nasza branża przetrwa tę burzę i „przejdzie na drugi brzeg” lepiej rozpoznawalna niż obecnie. Ale zależy to od determinacji i odporności nas wszystkich, a zwłaszcza ogrodników, którzy wkładają całą swoją energię i zasoby finansowe w produkcję roślin i kwiatów. ”

Prezes stwierdził, że zarówno AIPH, jak i FCI dołożą wszelkich starań, aby wesprzeć międzynarodową branżę roślin ozdobnych, ale też podkreślił, że ostatnią rzeczą, jakiej chce ta organizacja, jest zachęcanie ludzi do opuszczania domów, gdy w większości krajów Europy wprowadzono przepisy o izolacji przestrzennej. Wyjściem dla przynajmniej niektórych producentów i handlowców może być sprzedaż online. Ponadto supermarkety i sklepy dyskontowe – nadal powszechnie dostępne dla ludzi – wciąż handlują kwiatami i roślinami. Jednak niektóre sieci zmniejszyły swoją ofertę kwiaciarską i mówi się, że będą całkowicie zamykać działy z roślinami ozdobnymi (szkoda, gdyż produkty te mogłyby odegrać istotną rolę w poprawie samopoczucia klientów).

Drogę owoców z plantacji na talerz zaprezentował Mikołaj Rey

Superowoce – z plantacji na talerze

W ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!” realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy ze stowarzyszeniami branżowymi pod koniec czerwca zorganizowano kulinarne pokazy z wykorzystaniem polskich owoców jagodowych – truskawek, malin [...]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZtZ 2020
HortiAdNet