Sposoby na zwiększenie rynku sprzedaży owoców

PODosłonami.pl

Seminis Britanos 2

Jak sprzedać owoce z zyskiem w nowym sezonie?

W trakcie Kongresu Jagodowego 2022, który odbył się 4 lutego 2022 w Mszczonowie, jeden z bloków dotyczył rozwiązań wpływających na sprzedaż owoców jagodowych. Maciej Dolata (INSPIRE smarter branding) omówił sposoby promocji owoców jagodowych. Weronika i Karol Maciejczyk (plantatorzy z woj. dolnośląskiego) zaprezentowali zasady budowy własnej marki owoców oraz sprzedaży bezpośredniej. Janusz i Mateusz Maruszewscy (plantatorzy z woj. lubelskiego) opowiadali o swoim innowacyjnym pomyśle zagospodarowania nadmiaru owoców w pełni sezonu.

Czytaj dalej...

fot. NickyPe, Pixabay

Wsparcie polskich producentów

Maciej Dolata przedstawił działania wykorzystywane w projekcie „Czas na polskie superowoce!”. Program ten realizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Zgodnie z hasłem „Za każdym owocem stoi człowiek”  prezentowani są plantatorzy, którzy z pasją podchodzą do uprawy i dzięki temu najlepiej sobie radzą w produkcji określonych gatunków owoców. – Ludzie lubią kupować produkty od osób, którym wykonywana praca sprawia przyjemność, są całkowicie w nią zaangażowani i dumni z tego co robią – mówił prelegent.

Bardzo wzrosła świadomość konsumentów dotycząca prozdrowotnych właściwości owoców i warzyw, które według wszelkich rekomendacji żywieniowych powinny stanowić połowę tego co jemy. W kampanii „Czas na polskie superowoce!” kładziony jest duży nacisk na edukację i zachęcanie konsumentów do codziennej konsumpcji owoców i warzyw. Publikowane są liczne artykuły na ten temat. Podawane są m.in. zalecenia żywieniowe, przepisy kulinarne.

– W ramach projektu oczywiście działamy także biznesowo – informował M. Dolata. W okresie, kiedy polską truskawkę zastępowano hiszpańską opracowano w mediach komunikację „szypułka prawdę ci powie”. Dzięki temu konsumenci mogli zobaczyć różnice pomiędzy owocami.

W obliczu wyzwań jakie stoją przed sektorem jagodowym powstał CORE TEAM – zespół współpracujących ze sobą przedstawicieli branży, który ma zapewnić jej lepsze warunki rozwoju.

Budowanie marki własnej

Wszyscy prelegenci podkreślali, że aby zaistnieć na rynku lokalnym należy zbudować markę opartą o wysoką jakość owoców. Gospodarstwa oferujące towar powtarzalnej, najwyższej jakości zyskują lojalność klientów. Truskawki powinny być pakowane w estetyczne opakowania z nazwą producenta.

Bardzo ważne są kompleksowe działania marketingowe. Warto stworzyć logo gospodarstwa. Liczy się obecność na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok), kanale Youtube. Na profilu gospodarstwa należy umieścić dane kontaktowe, podać lokalizację punktu sprzedaży.  W mediach społecznościowych powinny publikowane być wpisy dotyczące aktualnej sytuacji w gospodarstwie, zdjęcia owoców (szczególnie w opakowaniach firmowych), zdjęcia producentów i sprzedawców, opisy produkowanych odmian truskawek, akcje promocyjne, itp.

Maciej Dolata zachęcał do korzystania z materiałów marketingowych opublikowanych na stronie www.połowasukcesu.pl. Są bezpłatne i producenci mogą korzystać z nich bez ograniczeń.

Należy zdawać sobie sprawę, że markę gospodarstwa buduje się przez kilka lat i jest to pracochłonne.

Wzory do naśladowania

Karol i Weronika Maciejczyk to rodzeństwo, które współprowadzi razem z rodzicami gospodarstwo w woj. dolnośląskim. Zbudowali markę „Truskawki od Karola”.  Jak podkreślali sprzedaż bezpośrednia jest bardzo trudna. – Klient, który płaci więcej za owoce w porównaniu do konkurenci, potrafi obejrzeć każdą truskawką w opakowaniu. Nie można pozwolić sobie na zaniedbania jakości plonu, ponieważ wtedy traci się potencjalnych klientów – podkreślał Karol Maciejczyk.

Zdaniem Weroniki Maciejczyk marka powinna być budowana kompleksowo. Związane jest to z nakładami pracy (obsługa social mediów) i dodatkowymi kosztami (logo, opakowania, koszulki, oznakowanie stanowiska, banery, oklejenie samochodu dostawczego). – Dzięki wszystkim działaniom jesteśmy postrzegani jako firma profesjonalna i wyróżniamy się na rynku lokalnym. Wszystkie inwestycje zwracają się, ponieważ klienci przyjeżdżają nawet kilkadziesiąt kilometrów aby kupić „Truskawki od Karola” – podsumowali prelegenci.

Silną markę własną zbudowało także Gospodarstwo Rolne Maruszewski, zlokalizowane w powiecie puławskim. Prowadzi je Mateusz Maruszewski wraz z tatą, Januszem. Podobnie jak przedmówcy podkreślał, że nie jest to łatwe zadanie, ponieważ klienci są niezwykle wymagający. Należy podjąć prężne działania marketingiem – obsługa social mediów, promocje, działania lokalne (np. konkursy dla dzieci, sponsoring drużyny piłkarskiej). – Niestety profil na facebooku narażony jest na tzw. „hejt” i trzeba mieć tego świadomość. Nie należy się tym zrażać – mówił prelegent. Media społecznościowe dają wiele możliwości i pomagają zwiększyć zasięg sprzedaży.

Sposoby na zagospodarowanie nadwyżki owoców

W gospodarstwie w trakcie sezonu może pojawić się problem z nadmiarem owoców, na co wpływ ma m.in. brak siły roboczej. Aby zminimalizować straty warto zorganizować akcję „samozbiory”.

Właściciele gospodarstwa „Truskawki od Karola” pierwszą akcję „zbieraj sam płać mniej” zorganizowali w 2018, w trakcie sezonu. Jak podkreślali samozbiory wymagają wcześniejszego, starannego przygotowania. Na facebooku umieszczane są dokładne informacje odnośnie terminu i lokalizacji plantacji (ułatwieniem jest Google maps).

W Gospodarstwie Rolnym Maruszewski samozbiory organizowane są na koniec sezonu.

Zdaniem Janusza Maruszewskiego kolejnym sposobem zagospodarowania nadwyżki owoców deserowych jest przetwórstwo. W gospodarstwie produkowane są dżemy pod marką „Mój owoc”.  Mateusz Maruszewski postanowił zająć się także produkcją lodów. W czerwcu tego roku zostanie uruchomiona odpowiednia linia technologiczna, która będzie także wykorzystywana do produkcji dżemów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyzwania dla plantatorów truskawki

W porównaniu do poprzedniego sezonu truskawki cena hurtowa owoce spadła o minimum 30%. Równocześnie koszty produkcji znacznie wzrosły. Co zrobić aby uprawa truskawek była ekonomicznie opłacalna? Na ten temat wypowiadali się uczestnicy webinaru z [...]

Florensis_Dianthus
BIOCONT
Syngenta Poinsettia_33
HortiAdNet