PODosłonami.pl

Agro-Sorb 2020
Yara od 11 01 2019

Gardenia 2020 – zielona i walentynkowa

Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Gardenia odbyły się w tym roku po raz 14., otwierając sezon ogrodniczy w Polsce i gromadząc ponad czterystu wystawców. Odwiedziło je w 6 pawilonach Międzynarodowych Targów poznańskich 25 331 osób, jak podali organizatorzy – Grupa MTP. Wydarzenie to przypadło na 13-15 lutego, toteż nie zabrakło walentynkowych akcentów, w związku z Dniem Zakochanych 14.02. Ważniejsze jednak były, jak zawsze w przypadku profesjonalnych targów, aspekty biznesowe, w tym prezentacja nowych odmian i środków produkcji, wśród których znalazły się urządzenia i inne produkty przydatne w ogrodnictwie szklarniowym i tunelowym. Dominowała jednak tematyka związana z zielenią, szkółkarstwem oraz handlem detalicznym. Motywem przewodnim, który przemawiał także do szerokiej publiczności – odwiedzającej Gardenię w jej 3. dniu – były „Innowacje w ogrodzie”.

Tegoroczne targi Gardenia w Poznaniu zgromadziły ponad czterystu wystawców

Tegoroczne targi Gardenia w Poznaniu zgromadziły ponad czterystu wystawców, fot. A. Cecot

Złote myśli, ważne wiadomości i przesłania  

Podczas otwarcia targów Gardenia prezes Grupy MTP Przemysław Trawa zwrócił uwagę, że za rok impreza będzie obchodzić 15-lecie (i będzie to zarazem rok stulecia Międzynarodowych Targów Poznańskich). Świadczy to o jej już mocno ugruntowanej pozycji.

W uroczystości uczestniczyły też wysokie rangą przedstawicielki władz lokalnych. Aneta Niestrawska, wicewojewoda wielkopolski podkreśliła m.in. międzynarodowy zasięg targów oraz ich rolę w ochronie środowiska, w tym zieleni, od której – jak się wyraziła – zależy rozwój cywilizacyjny. Wiceprezydent Poznania Katarzyna Kierzek-Koperska potwierdziła uznanie dla Gardenii, która wpisuje się w działania powstrzymujące niekorzystne zmiany klimatyczne.

Katarzyna Radzis z zarządu Związku Szkółkarzy Polskich przypomniała, że Gardenia to miejsce spotkań wszystkich, dla których ważne są rośliny – niezbędne dla równowagi człowieka i środowiska w jego otoczeniu.

Sprawy zieleni i jej projektowania oraz realizacji okazały się najważniejszymi tematami programu towarzyszącego targom Gardenia 2020, na czele z nową konferencją pt. Arena Krajobrazu (wśród prelegentów były zagraniczne sławy, jak np. Chris Beardshaw). Z kolei corocznemu Forum Miejska Sztuka Ogrodowa przyświecały tematy „Zieleń dla klimatu” oraz  „Klimat dla zieleni”.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się również prelekcja Agnieszki Sahajdak z Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, poświęcona nowym przepisom dotyczącym paszportów roślin.

Gardenia 2020 – medale, nagrody  

Tradycyjnie wręczono Złote Medale MTP, które przyznaje Sąd Konkursowy, nagradzając produkty wyróżniające się na rynku, zgłoszone do oceny przez wystawców. Wśród laureatów znaleźli się m.in.: firma W. Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o. – medal wręczono za kolekcję papryk ostrych;  Gospodarstwo Szkółkarskie Anna Ciepłucha-Kowalska – za jedną z mrozoodpornych, własnej hodowli odmian różanecznika z kolekcji Rhodo Kiss, charakteryzującą się neonowoczerwonym kolorem kwiatów; Gospodarstwo Ogrodnicze Krzysztof Słowiński – za kostrzewę (Festuca) ‘Miedzianobrody’PBR o ciemnozielonych liściach oraz źdźbłach w miedzianym kolorze, którą wyselekcjonował K. Słowiński (została jako nowość doceniona już w 2018 roku – przyznano jej jedną z prestiżowych nagród ISU Awards międzynarodowej organizacji bylinowej Internationale Stauden-Union – a także wyróżniona w Konkursie Roślin „Nowości” na wystawie Zieleń to Życie 2019. Kostrzewa ‘Miedzianobrody’ otrzymała też Złoty Medal MTP w kategorii „Wybór konsumentów”.

W konkursie o Grand Prix GARDENII, który jest skierowany do producentów roślin, triumfowała firma Clematis Źródło Dobrych Pnączy Sp. z o.o. Sp. k. Zwycięzcą we wszystkich 3 kategoriach (w wyniku decyzji Sądu Konkursowego, Wyboru Internautów oraz Wyboru Zwiedzających) została – zgłoszona przez tę szkółkę – ogrodowa alstremeria SUMMER BREEZE® ‘Tessumbre’PBR: wysoka, długo kwitnąca odmiana z grupy Summer Paradise, o żółto-pomarańczowych, nakrapianych kwiatach, hodowli przedsiębiorstwa HilverdaFlorist.

Podczas ceremonii otwarcia targów Gardenia 2020 Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów, wraz z prezydentem Kutna wręczyło też nagrody w 12. edycji konkursu „Zieleń w mieście”, który tym razem dotyczył rewitalizacji terenu zieleni w tym mieście.

Rośliny, kwiaty

W targowym sektorze z roślinami dominowały produkty szkółkarskie, wśród których barw dodawały byliny (m.in. bogata prezentacja kwitnących ciemierników szkółki Zymon czy kolorowa, pomysłowa i „walentynkowa” ekspozycja szkółki Barcikowscy).

W tym roku na targach Gardenia zabrakło natomiast stoisk z roślinami balkonowo-rabatowymi, które są bardzo ważnym działem wiosennego ogrodnictwa w Polsce.

Kwiaty cięte również były skromnie reprezentowane. Wyróżniały stoisko firmy Królik, która udekorowała je pędzonymi tulipanami atrakcyjnej odmiany ‘Monte Orange’ (i irysami) – wystawca ten przedstawił jednak przede wszystkim ofertę cebul kwiatowych dla handlu detalicznego.

Kwiaty cięte demonstrowała też spółka Jelimex, która zaopatruje polskich ogrodników w materiał wyjściowy do produkcji m.in. alstremerii. Tym razem firma ta promowała jednak głównie nowość na naszym rynku – kondycjonery z serii FlowerCare, które służą do przedłużania trwałości kwiatów, oraz naturalne barwniki do kwiatów czy liści FC – T.

Środki produkcji na targach Gardenia 2020

Nie zabrakło firm, które zaopatrują ogrodników prowadzących uprawy roślin ozdobnych (oraz warzyw i roślin jagodowych) pod osłonami, ale uczestniczą w targach Gardenia w dużej mierze ze względu na liczną obecność szkółkarzy. Z reguły wystawcy ci nie narzekali jednak na zainteresowanie również ze strony innych grup producentów-ogrodników.

Adam Stępień z firmy Agro-Sur podkreślał, że prezentacja na targach Gardenia sprzyja spotkaniom ze stałymi klientami, podtrzymywaniu relacji z nimi.

Na podobny aspekt Gardenii zwróciła uwagę Katarzyna Kaczmarek z przedsiębiorstwa W. Legutko, odpowiedzialna za rynek profesjonalny warzyw. Dla tej firmy są to najważniejsze targi spośród organizowanych w Polsce – główną grupą odbiorców są w tym przypadku jednakże właściciele centrów ogrodniczych, przedstawiciele sieci handlowych, hurtowni.

Łukasz Kłósek, właściciel przedsiębiorstwa „FARMER” CO. chwalił termin poznańskiej imprezy – na przełomie sezonów „starego” i nowego. Dodał, że na stoisku jego firmy zjawiło się wielu zainteresowanych ofertą – zarówno z kraju, jak i zagranicy (z Rosji, Ukrainy, Czech).

Jagoda Iglewska, doradca z firmy Ceres przedstawiała jako nowości proekologiczne ściółki z serii Sun-Top polecane w uprawach pojemnikowych, w których zapobiegają rozwojowi chwastów oraz szybkiej utracie wilgoci z podłoża. Zwracały też uwagę włoskiej produkcji preparaty z pożytecznymi mikroorganizamami (np. BAS, Klozer) stymulujące wzrost i rozwój roślin, a tym samym – ich odporność na choroby, szkodniki i warunki uprawy, poszukiwane głównie przez producentów warzyw oraz owoców jagodowych (nie jest wymagana karencja po opryskiwaniu).

Janusz Dolata z firmy JRK pokazał nowy multiplat, z komórkami „2,5” i otworem „3D” w każdej z nich, który poprawia dostęp powietrza do korzeni i zapobiega przyleganiu ich bezpośrednio do stołu uprawowego.

Jubileusz firmy Adviser

W pawilonie ze środkami produkcji szczególną uwagę przykuwała ekspozycja przedsiębiorstwa Adviser, które w br. obchodzi 30-lecie, a znane jest przede wszystkim jako ekspert w dziedzinie nawadniania. W 1. dniu targów Gardenia 2020 właściciele świętowali te urodziny, które były zarazem okazją do podsumowania trzech dekad przemian zachodzących w polskim ogrodnictwie. Ryszard Łukowicz za przełomowe z perspektywy działalności jego firmy Adviser uznał między innymi: narastającą u ogrodników potrzebę zastępowania tradycyjnego podlewania nawadnianiem z instalacjami wyposażonymi w automatyczne sterowanie, wprowadzanie technologii uprawy w podłożach inertnych oraz fertygacji (także w systemach ze stołami zalewowymi, ramionami zraszającymi, matami podsiąkowymi), zastosowanie komputerowego sterowania klimatem pod osłonami, w tym dostrzeżenie znaczenia kontroli wilgotności powietrza w mnożarkach i uprawach wymagających roślin.

Katarzyna i Ryszard Łukowicz - gospodarze uroczystości z okazji 30-lecia firmy Adviser (z lewej urodzinowy bukiet od naszej redakcji wykonany przez Gretę Dziubek z kwiaciarni Floristica w Krakowie)

Katarzyna i Ryszard Łukowicz – gospodarze uroczystości z okazji 30-lecia firmy Adviser (z lewej urodzinowy bukiet od naszej redakcji wykonany przez Gretę Dziubek z kwiaciarni Floristica w Krakowie), fot. A. Cecot

Nad roślinami zamontowano moduły Philips GreenPower LED toplighting

Dlaczego warto uprawiać pomidory z doświetlaniem?

Webinarium poświęcone temu tematowi zorganizowały firmy Bayer (do którego należy marka De Ruiter) oraz Signify (d. Philips). Spotkanie prowadzili Anna Wojciechowska reprezentująca De Ruiter, oraz Michał Szymczak z Signify.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

HortiAdNet