PODosłonami.pl
Czas na polskie superowoce! – podsumowanie III edycji
„Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt producentów owoców jagodowych. Plantatorzy promują w nim walory owoców i współpracę. Właśnie kończy się III edycja tego projektu. Niniejszy materiał porządkuje informacje o celach i efektach realizowanych działań.
Czytaj dalej...
fot. polskiesuperowoce
Promocję owoców jagodowych w Polsce współtworzą plantatorzy i przetwórcy. Wszystko zaczęło się w 2016 roku. Plantatorzy borówki postanowili wspólnie promować całoroczną pracę i 1 lipca jako datę rozpoczęcia sezonu. Tak powstało święto 1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki. Inicjatywa okazała się sukcesem. Od 2019 roku promocja objęła wszystkie najpopularniejsze polskie superowoce. Znakiem projektu stał się hasztag #PolishSuperFruits.
Dzięki współpracy organizacji zrzeszających producentów poszczególnych gatunków powstała tzw. „jagodowa sztafeta” – wspólna oferta – od pierwszych truskawek, po jesienne odmiany malin i minikiwi. Plantatorzy przekonali się, że współpracując mogą zaoferować konsumentom świeże owoce jagodowe, krajowej produkcji, codziennie przez 7-8 miesięcy w roku. Od 2020 roku ofertę wzbogacili przetwórcy, a promocja przybrała charakter całorocznej. W 2021 roku łańcuch domknęli szkółkarze i kucharze.
Cele podejmowanych działań
-
Cel generalny: wzrost spożycia krajowych owoców jagodowych, w tym produktów ekologicznych.
-
Promocja poszczególnych gatunków, faktu rozpoczęcia sezonów ich zbiorów, pierwszych zakupów i potem codziennej konsumpcji – od kwietnia do listopada. Dalej promocja jagodowych przetworów.
-
Promocja walorów prozdrowotnych. Popularyzacja stałego miejsca owoców jagodowych w rekomendacjach żywieniowych niezależnie od wieku, modelu rodziny, stylu życia, aktywności, podejścia do profilaktyki czy wskazań leczniczych. Obok korzyści długofalowych, promocja wpływu regularnej konsumpcji na samopoczucie i urodę, wsparcie budowania odporności i pocovidowej regeneracji.
-
Budowa wizerunku producentów i tożsamości jagodowej branży. Tożsamość to zbiór atrybutów i wartości, które odpowiadają na pytanie: kim jesteśmy, czym się kierujemy w naszej pracy, w co wierzymy i co w związku z tym możemy obiecać.
Celów dopełnia współpraca z innymi projektami o podobnym znaczeniu. Realizowanymi przez producentów warzyw, grzybów uprawnych, ziemniaków. Ze świadomością, że synergie i wspólnie podejmowane inicjatywy kształtują obraz całego sektora ogrodniczego. Przykładem Połowa sukcesu i Core Team.
Liczby projektu „Czas na polskie superowoce!”
-
Wspólna promocja 10 gatunków – borówka, malina, czarna porzeczka, czerwona porzeczka, polskie minikiwi, jagoda kamczacka, aronia, agrest, jeżyny. Od sezonu 2022 roku rozszerzona o rokitnik.
-
Dotarcie do ponad 20 mln ludzi, w tym ok. 7 mln w sociel media (średnia roczna z edycji 2019-2021).
-
Spotkania integracyjne z udziałem mediów: 2019 – 6, 2020 – 7, w 2021 – 8 – otwarcie sezonu truskawkowego w Kaliszu, promocja walorów kulinarnych na Śląsku, zaproszenie na plantacje jagody kamczackiej, „Owocowe lato w Koneserze”, Borówkobranie i zaproszenie medyków na plantacje.
-
Inicjatywa i pomoc w przygotowaniu kilkuset publikacji medialnych – 2019 – 302, 2020 – 1211, w 2021 – 624. Współpraca z redakcją Agrobiznes TVP, RMF, Polskie Radio, Polską Agencją Prasową i Onet.pl, Polska Press – publikacje we wszystkich największych dziennikach regionalnych.
-
Współpraca z dietetykami w celu opisu i promocji walorów owoców. Powstają materiały na temat poszczególnych gatunków oraz zaleceń prozdrowotnych (średnio ponad 10 wspólnych materiałów rocznie). Wśród partnerów Dietetycy.org.pl – największy portal dla dietetyków oraz Serwis Zdrowie PAP (wiele naszych materiałów było najchętniej czytanymi w serwisie). Partnerstwo buduje wiarygodność publikacji i zwiększa dotarcie do dziennikarzy oraz 90 różnych redakcji.
-
Opracowanie bazy zdjęć, które pokazują owoce, plantatorów, przetwórców. Baza jest dostępna dla producentów, każdy może z niej korzystać bez kosztów.
-
Produkcja ponad 50 materiałów filmowych na sezon – 2019 – 55, 2020 – 50, w 2021 – 58.
-
Współpraca z gronem kucharzy – Mikołaj Rey, Michał Czekajło, Tomasz Hartman, Food Think Tank.
-
Współpraca z przetwórcami, którzy promują kolejne kategorie, m.in. liofilizaty i produkty błonnikowe. W planach na sezon 2022 również nalewki, piwa i wina z owoców jagodowych.

Sezon borówkowy 2024 – podsumowanie
Według GUS w 2023 roku w Polsce zebrano 66 tys. ton borówki. Nawet nie bacząc, czy dane te są poprawne czy nie, czy odzwierciadlają rzeczywistość, warto zaznaczyć, że w minionym sezonie zbiory były mniejsze według [...]



