Czas na polskie superowoce - podsumowanie III edycji tego projektu

PODosłonami.pl

Czas na polskie superowoce! – podsumowanie III edycji

„Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt producentów owoców jagodowych. Plantatorzy promują w nim walory owoców i współpracę. Właśnie kończy się III edycja tego projektu. Niniejszy materiał porządkuje informacje o celach i efektach realizowanych działań.

Czytaj dalej...

fot. polskiesuperowoce

  „Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt producentów owoców jagodowych. W ramach przygotowań do tegorocznego sezonu organizatorzy kampanii zapraszają na spotkania informacyjne online. Są one zorganizowane, dla producentów każdego z gatunków z osobna, w dniach 21-25 lutego 2022 roku.

Promocję owoców jagodowych w Polsce współtworzą plantatorzy i przetwórcy. Wszystko zaczęło się w 2016 roku. Plantatorzy borówki postanowili wspólnie promować całoroczną pracę i 1 lipca jako datę rozpoczęcia sezonu. Tak powstało święto 1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki. Inicjatywa okazała się sukcesem. Od 2019 roku promocja objęła wszystkie najpopularniejsze polskie superowoce. Znakiem projektu stał się hasztag #PolishSuperFruits.

Dzięki współpracy organizacji zrzeszających producentów poszczególnych gatunków powstała tzw. „jagodowa sztafeta” – wspólna oferta – od pierwszych truskawek, po jesienne odmiany malin i minikiwi. Plantatorzy przekonali się, że współpracując mogą zaoferować konsumentom świeże owoce jagodowe, krajowej produkcji, codziennie przez 7-8 miesięcy w roku. Od 2020 roku ofertę wzbogacili przetwórcy, a promocja przybrała charakter całorocznej. W 2021 roku łańcuch domknęli szkółkarze i kucharze.

Wszystkie przygotowywane działania mają element współpracy, odpowiedzialności za konsolidację i kreowanie popytu. Współpraca jest stałą narracją, w promocji do środowiska narracją dominującą.

Cele podejmowanych działań

  • Cel generalny: wzrost spożycia krajowych owoców jagodowych, w tym produktów ekologicznych.
  • Promocja poszczególnych gatunków, faktu rozpoczęcia sezonów ich zbiorów, pierwszych zakupów i potem codziennej konsumpcji – od kwietnia do listopada. Dalej promocja jagodowych przetworów.
  • Promocja walorów prozdrowotnych. Popularyzacja stałego miejsca owoców jagodowych w rekomendacjach żywieniowych niezależnie od wieku, modelu rodziny, stylu życia, aktywności, podejścia do profilaktyki czy wskazań leczniczych. Obok korzyści długofalowych, promocja wpływu regularnej konsumpcji na samopoczucie i urodę, wsparcie budowania odporności i pocovidowej regeneracji.
  • Budowa wizerunku producentów i tożsamości jagodowej branży. Tożsamość to zbiór atrybutów i wartości, które odpowiadają na pytanie: kim jesteśmy, czym się kierujemy w naszej pracy, w co wierzymy i co w związku z tym możemy obiecać.

Celów dopełnia współpraca z innymi projektami o podobnym znaczeniu. Realizowanymi przez producentów warzyw, grzybów uprawnych, ziemniaków. Ze świadomością, że synergie i wspólnie podejmowane inicjatywy kształtują obraz całego sektora ogrodniczego. Przykładem Połowa sukcesu i Core Team.

Liczby projektu „Czas na polskie superowoce!”

  • Wspólna promocja 10 gatunków – borówka, malina, czarna porzeczka, czerwona porzeczka, polskie minikiwi, jagoda kamczacka, aronia, agrest, jeżyny. Od sezonu 2022 roku rozszerzona o rokitnik.
  • Dotarcie do ponad 20 mln ludzi, w tym ok. 7 mln w sociel media (średnia roczna z edycji 2019-2021).
  • Spotkania integracyjne z udziałem mediów: 2019 – 6, 2020 – 7, w 2021 – 8 – otwarcie sezonu truskawkowego w Kaliszu, promocja walorów kulinarnych na Śląsku, zaproszenie na plantacje jagody kamczackiej, „Owocowe lato w Koneserze”, Borówkobranie i zaproszenie medyków na plantacje.
  • Inicjatywa i pomoc w przygotowaniu kilkuset publikacji medialnych – 2019 – 302, 2020 – 1211, w 2021 – 624. Współpraca z redakcją Agrobiznes TVP, RMF, Polskie Radio, Polską Agencją Prasową i Onet.pl, Polska Press – publikacje we wszystkich największych dziennikach regionalnych.
  • Współpraca z dietetykami w celu opisu i promocji walorów owoców. Powstają materiały na temat poszczególnych gatunków oraz zaleceń prozdrowotnych (średnio ponad 10 wspólnych materiałów rocznie). Wśród partnerów Dietetycy.org.pl – największy portal dla dietetyków oraz Serwis Zdrowie PAP (wiele naszych materiałów było najchętniej czytanymi w serwisie). Partnerstwo buduje wiarygodność publikacji i zwiększa dotarcie do dziennikarzy oraz 90 różnych redakcji.
  • Opracowanie bazy zdjęć, które pokazują owoce, plantatorów, przetwórców. Baza jest dostępna dla producentów, każdy może z niej korzystać bez kosztów.
  • Produkcja ponad 50 materiałów filmowych na sezon – 2019 – 55, 2020 – 50, w 2021 – 58.
  • Współpraca z gronem kucharzy – Mikołaj Rey, Michał Czekajło, Tomasz Hartman, Food Think Tank.
  • Współpraca z przetwórcami, którzy promują kolejne kategorie, m.in. liofilizaty i produkty błonnikowe. W planach na sezon 2022 również nalewki, piwa i wina z owoców jagodowych.
„Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt środowiska producentów owoców jagodowych. Program realizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, przy merytorycznym wsparciu Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Projekt wspiera wielu plantatorów i 7 organizacji branżowych. Oficjalnymi partnerami są Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej SPBA, Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Stowarzyszenie Plantatorów Mini Kiwi oraz Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki.
Działania finansowane są środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, czyli przez samych producentów. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

borówka owoce

Sezon borówkowy 2024 – podsumowanie

Według GUS w 2023 roku w Polsce zebrano 66 tys. ton borówki. Nawet nie bacząc, czy dane te są poprawne czy nie, czy odzwierciadlają rzeczywistość, warto zaznaczyć, że w minionym sezonie zbiory były mniejsze według [...]

HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet