PODosłonami.pl
Handel owocami jagodowymi w trudnym sezonie
W tym roku plantatorów truskawek czeka trudny sezon. 21 kwietnia zespół Doradcy Jagodowego (dr hab. Zbigniew Jarosz, Albert Zwierzyński) prowadził webinarium na temat wyzwań związanych ze sprzedażą owoców. Udzielano wskazówek m.in. w jaki sposób zadbać o rynki zbytu. Gościem spotkania był Adam Borzęcki z firmy Boryna.
Czytaj dalej...
Owoce wyprodukowane w naszym kraju oznaczono logiem "Produkt Polski" (fot. A. Wize)
Wyzwania w handlu truskawkami
Na coraz większą skalę truskawki importowane (m.in. z Grecji, Hiszpanii) są przepakowywane i sprzedawane jako owoce pochodzące z Polski. Jak podkreślali prowadzący webinarium jest to haniebny proceder z którym należy walczyć, powinno się go nagłaśniać i piętnować. Niestety walka z fałszerzami jest trudna, szczególnie na giełdach i bazarach gdzie handel jest zazwyczaj rozdrobniony.
Konsumenci nie są w stanie odróżnić kraju pochodzenia owoców. Jak mówił Albert Zwierzyński jest to szczególnie trudne, gdy sprzedawane są owoce uprawianych także w Polsce (np.: ‘Elsanta’, ‘Malling Centenery’, ‘Rumba’, ‘Sonata’).
Na szeroką skalę prowadzone są w mediach różne akcje edukacyjne w ramach kampanii m.in. „Czas na polskie superwowoce”. Owoce produkowane za granicą różnią się od krajowych, przede wszystkim wyglądem, jakością i trwałością. Importowana truskawka ma szypułkę zmęczoną, zwiędniętą i przylegającą do owocu. Szypułki truskawek marokańskich są też nieproporcjonalnie duże i długie. Kolor owoców przy szypułce jest jaśniejszy, ponieważ zebrane owoce nie są dojrzałe. Truskawki z importu są poodgniatane, szybko psują się i nie są aromatyczne. Polskie truskawki są dojrzałe, w pełni wybarwione (skórka i miąższ), błyszczące i bardzo aromatyczne. Szypułka jest świeża i odstaje od owocu.
- Szypułka świeżych owoców jest soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu (fot. A. Wize)
- Szypułka owoców importowanych jest „zmęczona”, przywiędnięta, nie odstaje już od owocu (fot. A. Czarnecka)
Obecnie dostępne są już truskawki z polskich upraw szklarniowych. – Jest to towar klasy „premium” i trzeba się liczyć z tym, że będzie droższy w porównaniu z truskawkami importowanymi – mówił dr hab. Zbigniew Jarosz. – W tym sezonie może dochodzić do sytuacji, w których do polskich truskawek szklarniowych będą dosypywane te z importu – mówił A. Zwierzyński.
Na opakowaniach z owocami powinna być umieszczona nazwa kraju pochodzenia. Dzięki temu konsument będzie miał możliwość świadomego wyboru.
- Owoce wyprodukowane w naszym kraju oznaczono logiem „Produkt Polski” (fot. A. Wize)
- Na opakowaniu umieszczono kraj pochodzenia owoców: Hiszpania (fot. A. Czarnecka)
Jak zadbać o rynki zbytu?
– Podstawą w handlu jest dobrej jakości towar, truskawki muszą być przede wszystkim smaczne – podkreślał dr hab. Z. Jarosz.
W Polsce wzrasta ilość plantatorów, którzy sprzedają owoce bezpośrednio z gospodarstwa oraz decydują się na otwarcie własnych punków handlowych. W tym przypadku ważny jest marketing i zbudowanie marki własnej gospodarstwa. Pozwoli to na pozyskanie stałych klientów przywiązanych do producenta.
- Truskawki w specjalnie przygotowanych opakowaniach firmowych (fot. Mateusz Maruszewski)
- Zdjęcia owoców w firmowych opakowaniach umieszczane są w mediach społecznościowych (fot. Karol Maciejczyk)
- Truskawki pakowane są w łubianki tekturowe z logo gospodarstwa (fot. Michał Leleń)
Plantatorzy sprzedają owoce do sieci handlowych, które chętnie z nimi współpracują. W tym przypadku wymagane są regularne dostawy i wysoka jakość owoców.
Odmiana uprawiana w gospodarstwie powinna być dostosowana do rynku zbytu. Adam Borzęcki zwrócił uwagę, że na potrzeby marketów owoce powinny być mniejsze lub średniej wielkości, tak aby łatwo można było je zapakować w tzw. punetki. W przypadku sprzedaży na rynku lokalnym preferowane są odmiany truskawek o dużych owocach.
Czy produkcja owoców będzie opłacalna?
Sezon zapowiada się trudny ze względu na wzrost kosztów produkcji. – Obecnie panuje już pewna stabilizacja na rynku, jeśli chodzi o ceny środków do produkcji. Wzrastają natomiast koszty pracy – mówił A. Borzęcki .
– Aby rozbić koszty produkcji nie należy powiększać powierzchni gospodarstwa ale zwiększyć wysokość plonu – doradzał dr hab. Z. Jarosz. Wydajność produkcji można zwiększyć poprzez agrotechnikę na wysokim, profesjonalnym poziomie. Nawet bardzo dobrej jakości środki produkcji nie są w stanie zastąpić właściwego podejścia do uprawy.
Zmieniają się nawyki żywieniowe konsumentów, którzy chętnie sięgają po owoce miękkie.
Ze względu na inflację trudno teraz przewidzieć czy owoce w tym roku będą masowo kupowane. Cenę sprzedaży truskawek (i nie tylko) zweryfikuje rynek.

Jagodowe Trendy 2023 – problemy na rynku owoców, nowe odmiany malin i jeżyn, ochrona roślin
Konferencja „Jagodowe Trendy” w tym roku odbyła się 24-25 listopada w Kraśniku. Pierwszego dnia frekwencja była wysoka ze względu na dyskusję o problemach na rynku owoców kierowanych do przetwórstwa. Owoce deserowe, także te spod osłon, [...]