PODosłonami.pl

Agro-Sorb 2020
Yara od 11 01 2019

Stambuł – „tam, gdzie kwitnie biznes”

Szósta edycja międzynarodowych targów roślin ozdobnych Flower Show Turkey/ Eurasia Plant Fair odbyła się w dniach 27-30 listopada 2014 r., jak zwykle w Stambule. W 3 halach Istanbul Expo Center zgromadziła ona 332 wystawców z 21 krajów. Jak podkreślił Hakan Yüksel, prezes CYF Trade Fairs Inc. (CYF Fuarcılık A.Ş.) – firmy organizującej te targi, wystawców było o 16% więcej niż w poprzednim roku. Odzwierciedla to rozwój biznesu roślin ozdobnych w Turcji i idzie w parze z zacytowanym w tytule sloganem, jaki organizatorzy Flower Show Turkey ukuli, by promować imprezę.

Międzynarodowe targi Flower Show Turkey/Eurasia Plant Show 2014 zgromadziły 332 wystawców z 21 krajów, fot. A. Cecot

Eksport, import

Na powierzchni 24 000 m2 swoją ofertę zaprezentowali przede wszystkim wystawcy tureccy. Byli wśród nich producenci goździków czy tulipanów – roślin będących symbolami ogrodnictwa Turcji (czyt. też //www.podoslonami.pl/kwiaciarska-turcja-na-plusie/). Największą powierzchnię targów zajmowały jednak stoiska poświęcone roślinom oraz innym produktom i usługom dotyczącym urządzania terenów zieleni – branży, która przeżywa w tym kraju prawdziwy boom.

Według informacji Osmana Bağdatlıoğlu, szefa tureckiego Stowarzyszenia Eksporterów Roślin Ozdobnych, które działa pod auspicjami tureckiej Centralnej Unii Eksporterów (OAIB), eksport roślin ozdobnych rodzimej produkcji się rozwija i powinien co roku wzrastać, by do 2023 r. jego wartość osiągnęła 500 mln USD (O. Bağdatlıoğlu przewidywał, że w 2014 r. wyniesie ona ok. 100 mln USD i będzie większa niż rok wcześniej o prawie 23 mln USD).

Jednocześnie dynamicznie rośnie turecki import roślin ozdobnych; w 2013 roku wzrósł o ponad 25% w stosunku do 2012 r., a prognozy O. Bağdatlıoğlu mówią, że kolejne lata przyniosą znaczną zwyżkę w tej dziedzinie.

Według informacji tureckiego Związku Producentów Roślin Ozdobnych (SÜSBİR) – organizacji, która jest współorganizatorem targów Flower Show Turkey/ Eurasia Plant Fair – najintensywniej rozwijającym się rynkiem wewnętrznym w sektorze ogrodnictwa roślin ozdobnych są tereny zieleni.

Miało to odzwierciedlenie na targach. Swój wyraz znalazły też proeksportowe działania głównych europejskich graczy: Holandii, Niemiec, Włoch. Kraje te urządziły duże, narodowe ekspozycje. Pojedyncze stoiska mieli m.in. przedstawiciele Francji (hodowca kosaćców) czy Serbii (róże – materiał szkółkarski).

 Od kultur tkankowych po byliny

W Turcji powstają nowe laboratoria kultur in vitro. W tegorocznych targach w Stambule wzięła udział firma BioCampus, która została założona w 2013 r. i współpracuje z zachodnioeuropejskimi przedsiębiorstwami hodowlanymi.

Kwiaty cięte tureckiej produkcji, kierowane na eksport trafiają m.in. do supermarketów w Wielkiej Brytanii, także w postaci gotowych bukietów lub kompozycji (taki towar eksportuje np. firma Flash Tarım Ürünlerı Ltd. Ştı. z Antalii).

Rośliny doniczkowe (wśród których na targach zwracały uwagę cyklameny z ekspozycji firmy  Gaye z rejonu Yalova), jeśli są wysyłane za granicę, to głównie do krajów południowozachodniej i środkowej Azji, takich jak Turkmenistan, Azerbejdżan, Uzbekistan, czy Bliskiego Wschodu (np. Irak, Iran).

Produkcja róż gruntowych przeżywa w Turcji rozkwit – o takich tendencjach mówił właściciel firmy Ekerleroses. Współpracuje ona z niemieckim przedsiębiorstwem Kordes i odnotowuje stały wzrost sprzedaży krzewów róż okrywowych – odmian tego hodowcy – które sadzone są na miejskich terenach zieleni.

Na tereny zieleni trafiają również byliny, a wśród nich trawy i turzyce (modne również w Turcji), które zaprezentowała m.in. firma Doga z rejonu Yalova. Oprócz prowadzenia szkółki bylin zajmuje się architekturą krajobrazu i zakładaniem ogrodów, z wykorzystaniem roślin własnej produkcji. Eksportuje też rośliny – do Gruzji i Rumunii, Azerbejdżanu i Turkmenistanu.

 

Rynek warzyw szklarniowych w czasie epidemii koronawirusa

Niedawno w Polsce, podobnie jak w wielu krajach Europy, wprowadzono stan zagrożenia epidemicznego i idące za tym środki ostrożności, mające ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2. Zmiany dotyczą wielu sfer życia, m.in. ograniczono funkcjonowanie części punktów [...]

2 komentarze do Stambuł – „tam, gdzie kwitnie biznes”

  1. Pingback: Tulipany w Stambule – raj nad Bosforem

  2. Magnus Flowers
    / Odpowiedź

    Witam jestem importerem kwiatów ciętych z Polski interesują mnie targami Flower Show Turkye kiedy teraz się odbędą w najbliższym terminie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

HortiAdNet