IPM Essen 2023 – ważne wydarzenie po dwóch latach przerwy. Część I – tendencje i nagrodzone nowości

PODosłonami.pl

IPM Essen 2023 – ważne wydarzenie po dwóch latach przerwy. Część I – tendencje oraz nagrodzone nowości

Dobiegły dziś końca czterodniowe targi IPM w niemieckim mieście Essen, które trwały od 24 stycznia i odbyły się po raz 39. Uznawane za najważniejszą tego typu imprezę w branży roślin ozdobnych, dające przegląd wszystkich jej sektorów – od techniki, poprzez hodowlę i produkcję roślin z poszczególnych działów ogrodnictwa, po handel detaliczny i florystykę – wróciły po pandemicznej przerwie, która nastąpiła w latach 2021 i 2022. Organizatorzy wydarzenia – Messe Essen GmbH – podkreślają wyjątkowe znaczenie ożywionych bezpośrednich kontaktów między uczestnikami naszego sektora, które umożliwiają właśnie targi IPM. Duża w tym roku frekwencja zwiedzających – ponad 40 000 osób z przeszło 100 państw – zdaje się potwierdzać tę tezę. Mieli oni szansę obejrzenia podczas IPM Essen 2023 ekspozycje 1330 wystawców z 46 krajów, w tym Polski, ulokowane w 10 pawilonach o łącznej powierzchni około 100 000 m2.

Czytaj dalej...
Targi IPM Essen 2023 otworzyły wiosenny sezon w międzynarodowej branży roślin ozdobnych i po dłuższej przerwie stanowiły ważne miejsce biznesowych spotkań (fot. A. Cecot)

Targi IPM Essen 2023 otworzyły wiosenny sezon w międzynarodowej branży roślin ozdobnych i po dłuższej przerwie stanowiły ważne miejsce biznesowych spotkań (fot. A. Cecot)

Znaczenie targów w Essen

Według Olivera P. Kuhrta, dyrektora generalnego Messe Essen, nigdzie indziej na świecie profesjonaliści z branży roślin ozdobnych nie mogą znaleźć tak wszechstronnego, jak na targach IPM przeglądu produktów, usług, informacji niezbędnych do prowadzenia działalności. Wyraził tę opinię podczas konferencji prasowej 23 stycznia, w dniu poprzedzającym otwarcie IPM Essen 2023. Podkreślił radość uczestników branży związaną z powrotem stacjonarnej imprezy po dokuczliwej przerwie. Dodał, że niepowtarzalna, rodzinna atmosfera, którą tworzą wystawcy i zwiedzający, wyróżnia IPM wśród wszystkich wydarzeń targowych, jakie organizuje Messe Essen.

Mniejszą niż podczas IPM Essen 2020 – czyli poprzedniej odsłony targów – liczbę wystawców uzasadnił przede wszystkim bardzo niewielką w br. obecnością gości z Azji, w tym z Chin, na skutek tamtejszych ograniczeń covidowo-podróżnych.

Jeśli chodzi o konkrety – ubyło ok. dwustu wystawców IPM, w porównaniu z 2020 r. Oprócz nieobecnych z Dalekiego Wschodu, wyraźnie brakowało paru dotychczasowych bywalców targów w Essen, takich jak np. duże firmy hodowlane Florensis czy Danziger.

Z Polski przyjechało w sumie 31 wystawców, wśród których najwięcej było gospodarstw szkółkarskich.

Oliver P. Kuhrt poinformował, że rośliny okazały się dominującymi produktami na tegorocznych targach (60%), a na drugim miejscu uplasowała się technika (30%).

Ostrożny ptymizm – w cieniu wyzwań

Prezes Niemieckiego Związku Ogrodniczego (Zentralverband Gartenbau – ZVG) Jürgen Mertz powiedział, że słowo „niepewność” najlepiej definiuje nastroje producentów roślin ozdobnych – członków tej organizacji. Przywołał wojnę w Ukrainie i wpływ, jaki ta tragedia wywarła w 2022 r. na gospodarkę nie tylko Niemiec, ale i całej Europy oraz na zachowania konsumenckie. Poza zauważalnym zmniejszeniem się od marca poziomu detalicznych zakupów produktów ogrodniczych, gospodarstwa musiały się w ubiegłym roku zmagać z istotną zwyżką kosztów prowadzenia działalności ogrodniczej, która w przypadku uprawy roślin ozdobnych pod osłonami jest energochłonna. Według badań ZVG przeprowadzonych wśród członków tej organizacji, Wskaźnik Nastroju w Biznesie spadł – w odniesieniu do 2014 r. – do bezprecedensowo niskiego poziomu 74 punktów we wrześniu ub. r. (w lutym wynosił 104 pkt.). Ostatecznie jednak sprzedaż w 2022 r. była w Niemczech ogólnie lepsza niż się obawiano i uzyskała poziom zbliżony do tego z 2019 r. (wydatki per capita na kwiaty i rośliny ozdobne wyniosły w 2022 roku 107 € – o około 1 € mniej niż przed pandemią). Ocenia się, że wzrost kosztów energii oraz inflacji ograniczył ekskluzywne wydatki klientów, a ponownie skierował ich uwagę na dom (i ogród), co przełożyło się na korzystny ubiegłoroczny wynik w handlu wymienionymi produktami ogrodniczymi. Ogółem wartość rynku roślin ozdobnych wyniosła w ub. r. w Niemczech 9 mld € (wg cen detalicznych).

Jürgen Mertz podkreślił jednocześnie, że tamtejsi ogrodnicy – reprezentujący przeważnie małe i średnie firmy rodzinne – niepokoją się o swoją przyszłość także z uwagi na przepisy dotyczące przyjaznej środowisku produkcji, jakie wdraża niemiecki rząd. Chodzi m.in. o podatek węglowy i przechodzenie na „zrównoważone”, czyli niekopalne, paliwa (obecnie 60% członków ZVG stosuje do ogrzewania obiektów uprawowych gaz, który jest paliwem kopalnym). Te problemy stanowią przedmiot negocjacji ZVG z przedstawicielami koalicji rządowej w Niemczech. I ten temat również towarzyszył targom IPM Essen 2023, na których – na stoiskach wielu wystawców – dobrze widoczny był trend pod nazwą „zrównoważony rozwój” (sustainability).

Dyrektor Messe Essen Oliver P. Kuhrt wymienił ten trend jako jedną z najważniejszych osi tematycznych tegorocznej edycji IPM, obok cyfryzacji (digitalizacji), która również przyczynia się do transformacji branży.

Nowości wyróżnione w konkursie IPM Novelty Showcase

Targi w Essen stały się i tym razem okazją do prezentacji wielu nowości roślinnych – część z nich oceniania była w konkursie „IPM Novelty Showcase / IPM Neuheiten”, który zorganizowano po raz 14. Ponad 30 wystawców zgłosiło do niego 63 kandydatki, spośród których jurorzy wskazali 6 zwycięskich kreacji hodowlanych, w poszczególnych kategoriach.



W przypadku „Roślin kwitnących wiosną” za najciekawszą nowość uznano grupę (serię) mieszańców wywodzących się od pierwiosnka wyniosłego (Primula elatior) POLLYANNA – z 3 odmianami ‘Flame’, ‘Frosty White’ i ‘Sunny Yellow’. Są to kreacje z asortymentu niemieckiej firmy Kientzler Jungpflanzen, hodowli przedsiębiorstwa Kerley & Co z Wielkiej Brytanii. Cechą tej wyrównanej grupy odmian, która jest rozmnażana in vitro, są pełne kwiaty – liczne, tworzące „bukiet” w centralnej części rośliny. Pierwiosnki te, o długotrwałym kwitnieniu (II-V) pozycjonowane są jako produkt premium i polecane m.in. na prezent.

W kategorii „Kwitnące rośliny doniczkowe” nagroda trafiła do firmy Anthura z Holandii za Anthurium andreanum ANTHFYSAN ‘Delicata’ – odmianę o ciemnych, niemal czarnych liściach, z którymi kontrastują czerwone pochwy kwiatostanowe, pokazaną już wcześniej na targach Trade Fair Aalsmeer 2022. Jury konkursu IPM Novelty Showcase wyróżniło ten produkt jako szczególny, który pomoże przenieść doniczkowe anturium na wyższą półkę w handlu detalicznym.

Jeśli chodzi o następną kategorię – „Zielone rośliny doniczkowe” na najwyższym stopniu podium „stanął” Philodendron erubescens ‘Pink Bikini’®, zgłoszony do konkursu przez  firmę Ornamantex B.V., a wyselekcjonowany przez Bena Gregory’ego z Australii. Jest to kolejny takson filodendrona – jednej z najmodniejszych roślin pokojowych i kolejna odmiana o liściach pstrych, które cieszą się wielką popularnością w ostatnich latach. U ‘Pink Bikini’ przebarwienia są – jak sama nazwa wskazuje – różowe, a dodatkową atrakcję stanowią czerwone, grube ogonki liściowe. Jurorzy określili tę nowość jako interesującą zdobycz dla młodych kolekcjonerów ciekawostek przeznaczonych do „domowej dżungli”.

W kategorii „Rośliny do pojemników (tarasowych)” jury wybrało ×Mangave Mad about Mangave® ‘Blazing Saddles’, zgłoszone przez firmę Gootjes-AllPlant B.V., a wyhodowane przez przedsiębiorstwo Walters Gardens Inc. z USA. Sukulent ten uzupełnia asortyment roślin, które mogą sprostać warunkom zmieniającego się klimatu. Jest oporny na upał, toleruje intensywne światło słoneczne i znosi suszę. Ma efektowne liście – u odmiany ‘Blazing Saddles’ są intensywnie zielone z czerwonymi przebarwieniami.

Grupa (seria) Ever Flowering Wax Chamelaucium była jedyną nowością zgłoszoną do konkursu (przez firmę Nir z Izraela) w kategorii „Kwiaty cięte”. Jurorzy uznali tę kandydatkę za zwycięzcę, zwracając uwagę na podstawową zaletę serii: prawie całoroczny okres zbiorów kwiatów, co umożliwia ciągłe dostawy towaru do handlu.

Show Your Colors Award IPM Essen 2023

Konkurs Show Your Colours organizowany jest przez firmę BIZZ Holland oraz targi IPM Essen. Dotyczy przede wszystkim produktów szkółkarskich (ale nie tylko), które mają się wyróżniać na rynku detalicznym.

W tegorocznej edycji najwyższą punktację – sumę wskazań jury oraz osób zwiedzających targi, które wzięły udział w głosowaniu – uzyskała róża Rosy Boom Colour Change zgłoszona przez niemiecką firmę Diderk Heinje Pflanzenhandelsges mbH & Co. KG.

Ta odmiana róży, zaprezentowanej w dużych pojemnikach, wyróżnia się zmieniającym się podstawowym kolorem (od czerwonego po fioletowy) pachnących i licznych kwiatów, a ponadto dobrą zdrowotnością i mrozoodpornością. W styczniu trudno było właściwie ocenić główny walor dekoracyjny roślin, ale towarzyszyły im kolorowe etykiety i opis. Uznano, że w okresie wegetacji i kwitnienia krzew – w pojemniku – może być „fantastycznym prezentem”.

Drugie miejsce zajął koncept marketingowy Pick-&-Joy, który został zgłoszony przez firmę Vreugdenhil Young Plants  z Holandii (rośliny użytkowo-ozdobne, w tym pomidory, papryki, zioła – w sumie 22 pozycje asortymentowe, do uprawy balkonowo-tarasowej).

Trzeci w kolejności okazał się różanecznik (Rhododendron) Grazeasy, zgłoszony przez Inkarho GmbH (odmiana o wąskich dekoracyjnych liściach, obficie kwitnąca na różowo, nadająca się do „łatwej” uprawy w niekwaśnym podłożu – także w pojemniku tarasowym).

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

PLANTyouGROW_19
OTTE_19
HortiAdNetHortiAdNet