PODosłonami.pl
Gardenia 2021: wybrane środki produkcji w uprawach pod osłonami
Targi Gardenia 2021 w Poznaniu, które odbyły się miesiąc temu, okazały się wydarzeniem branżowym niejako zamykającym okres dużych stacjonarnych imprez wystawienniczych lub konferencyjnych organizowanych bez szczególnych ograniczeń. Tym chętniej uczestnicy tegorocznej Gardenii wracają myślą do listopadowych spotkań w stolicy Wielkopolski, gdzie nie zabrakło oferty dla profesjonalnych ogrodników. Przedstawiamy niektóre propozycje wystawców dotyczące środków produkcji. Kolejna edycja tych targów zaplanowana jest na 11-13 lutego 2022 r.
Czytaj dalej...
Migawka z Targów Gardenia 2021, fot. A. Cecot
Listopadowa Gardenia – tuż przed kolejną falą…
Niedługo po Gardenii (4-6.11. 2021 r.) sytuacja covidowa się pogorszyła, a międzynarodowe prognozy na najbliższe miesiące oraz przekładanie terminów nadchodzących styczniowych targów (Fruit Logistica 2022) lub odwoływanie udziału w tych wciąż planowanych (IPM Essen) powodują niepewność u uczestników branży ogrodniczej.
Tymczasem wracamy więc do Targów Gardenia 2021 i do tam odbywanych spotkań twarzą w twarz – zwiedzających z wystawcami.
Doświetlanie
Po raz pierwszy w gronie wystawców Targów Gardenia znalazła się firma Perfand LED®, która oferuje oprawy LED z serii Horti służące do pulsacyjnego doświetlania roślin (następujące po sobie sekwencje intensywnego i słabszego światła) w uprawach pod osłonami. Reprezentujący to polskie przedsiębiorstwo z Trzebnicy: Izabela Bybel-Spalińska – koordynator ds. rynku horti, Bogdan Adamik – kierownik działu projektowego i Paweł Szponik – menedżer ds. globalnej sprzedaży oraz marketingu tłumaczyli, że zdecydowano się na udział w Gardenii, aby skorzystać z możliwości promowania innowacyjnych produktów Perfandu. Informowali o dużym zainteresowaniu zwiedzających systemem, który zaprezentowali, oraz o nawiązaniu interesujących, nawet zagranicznych kontaktów z potencjalnymi klientami. Nie bez znaczenia okazały się również relacje z innymi wystawcami z branży szklarniowej, obecnymi na targach. Przedstawiciele firmy Perfand LED® podkreślali, że niewiele osób ma świadomość pozytywnego wpływu pulsacyjnego doświetlania nie tylko na wzrost roślin, ale i na wyniki finansowe gospodarstwa, w którym zastosowano takie rozwiązanie. Na ekspozycji pokazano nową konstrukcję lampy, która ma obecnie szczelny, odlewany korpus, co zapobiega przenikaniu wilgoci do oprawy oraz zapobiega gromadzeniu się zanieczyszczeń, w tym drobnoustrojów, na krawędziach urządzenia. Oferowany obecnie model do asymilacyjnego, pulsacyjnego doświetlania roślin nosi nazwę Horti 2 (kolejne symbole odnoszą się do przeznaczenia oprawy, np. Horti 2 A = rozsady, a Horti 2 B = uprawy szklarniowe). Oprócz upraw ogrodniczych (testy dotyczą m.in. pomidorów oraz sałaty), lampy te wykorzystywane są już w przypadku medycznych konopi.
- Bogdan Adamiak, Izabela Bybel-Spalińska i Paweł Szponik z firmy Perfand LED®
- Wystawcy ci zaprezentowali oprawę z serii Horti 2 do pulsacyjnego doświetlania roślin, fot. 1 i 2 A. Cecot
Stoły uprawowe
Andrzej Fabisiak z firmy OTTE Metallbau, znanej przede wszystkim dzięki mobilnym stołom uprawowym, tzw. kontenerom, również był zadowolony z rezultatów swojej obecności na Targach Gardenia 2021, zwłaszcza w pierwszym dniu. Informował, że dotarły do jego stoiska osoby z różnych stron Polski. Przyznał, że pomimo pandemii, bieżący rok okazał się korzystny dla jego przedsiębiorstwa, jeśli chodzi o wyniki sprzedaży oferowanych produktów i usług. Jeśli chodzi o stoły, ich zbyt w Polsce zwiększył się o 15% w porównaniu z 2020 r. (ogólnie w przypadku firmy OTTE Metallbau – o 20%). Liczby te dotyczą zarówno gospodarstw z uprawą roślin ozdobnych, jak i centrów ogrodniczych. Andrzej Fabisiak przyznał zarazem, iż nastąpił, jak wszędzie, wzrost cen produktów, co jest następstwem m.in. drożejących komponentów, jak choćby profile aluminiowe (ceny Al poszły w górę o 60%) czy zalewowe wkłady plastikowe do stołów (+ 30%). Zaznaczył jednocześnie, że firma Otte posiada fabryki aluminium w Niemczech i Włoszech, dzięki czemu – w przeciwieństwie do przedsiębiorstw bazujących na dostawcach spoza Europy – nie ma typowych dla „covidowej” rzeczywistości kilkumiesięcznych poślizgów w realizacji zamówień.
- Andrzej Fabisiak z firmy OTTE Metallbau, fot. A. Cecot
Doniczki
Firma DonKwiat zaprezentowała doniczki produkcyjne. Jej prezes Grzegorz Smołecki zwrócił uwagę m.in. na miski do uprawy chryzantem, o trzech rodzajach dna, różniące się m.in. otworami drenarskim (okrągłe otwory bądź wąskie szczeliny). Stwierdził, że nowy model z „kratką”, który ma dodatkowo gładkie ściany boczne, nadaje się do zmechanizowanych zakładów, zaopatrzonych w doniczkarki. Grzegorz Smołecki poinformował też o zwiększonym popycie na szare pojemniki (kosztem czarnych). Zamówienia na tego typu, proekologiczne produkty (podlegają recyklingowi pokonsumenckiemu, w przeciwieństwie do czarnych przedmiotów plastikowych) pochodzą jednak głównie z zagranicy, ale wzrost zapotrzebowania na szare doniczki odnotowano również ze strony rodzimych klientów.
- Doniczki (miski) przeznaczone do uprawy chryzantem – na stoisku firmy DonKwiat, fot. A. Cecot
Podłoża
Większość obecnych na Gardenii wystawców, którzy oferowali podłoża ogrodnicze, skupiała swoją prezentację na odbiorcach z sektora detalicznego (centra ogrodnicze, markety).
W przypadku firmy Maxi-Plon, która tradycyjnie już przygotowała stoisko wspólnie z litewskim przedsiębiorstwem Durpeta (jest to jeden z jej dwóch najważniejszych dostawców torfu), głównymi klientami są jednak ogrodnicy, zajmujący się sezonową produkcją roślin ozdobnych (balkonowo-rabatowych i chryzantem). Jak podkreśliły reprezentujące Maxi-Plon Renata Leyk i Izabela Abramowicz, z większością odbiorców łączy tę firmę wieloletnia współpraca, poświadczona wiarygodnością dostawcy i jego umiejętnością dostosowania się do tradycyjnych kanałów komunikowania się, które dotyczą szeregu ogrodników działających na mniejszą skalę. Podobnie jak inni wystawcy oferujący środki produkcji, wyrażały obawy na temat nadchodzącego sezonu – niepewność co do kosztów wiosną 2022 r., przy już podanych cenach proponowanego kontrahentom towaru. Takie podejście uzasadnione jest istotnym w 2021 roku wzrostem kosztów (+ 40% w stosunku do 2020 r.), jakie ponosili producenci i dostawcy substratów torfowych, ze względu na bieżące notowania cenowe surowca oraz zwiększające się opłaty transportowe.
- Renata Leyk i Izabela Abramowicz z firmy Maxi-Plon (która przygotowała ekspozycję wspólnie z litewskim przedsiębiorstwem Durpeta) podczas rozmowy targowej, fot. A. Cecot
Nawadnianie
Jednym z wystawców Gardenii 2021 o tej specjalności była firma Milex. Jej oferta targowa koncentrowała się jednak na odbiorcach z sektora „landscape” (urządzanie terenów zieleni i ogrodów). Reprezentujący tę firmę Piotr Zomer, menedżer ds. marketingu wskazał między innymi urządzenia filtracyjne pod jej własną marką Watermil. Podkreślił, że udział w Gardenii pozwolił częściowo zaspokoić głód wydarzeń branżowych, spowodowany pandemią. Klienci również dawali znaki, że brakuje im spotkań zawodowych i są zainteresowani wizytą na targach.
- Piotr Zomer z firmy Milex, fot. A. Cecot
Ryszard Łukowicz z przedsiębiorstwa Adviser także zwrócił uwagę na rolę Gardenii jako miejsca spotkań branżowych. – Jesteśmy tu dla utrwalenia marki – stwierdził. Dodał, że w związku z tym, nietypowy, listopadowy termin targów nie był dla jego firmy przeszkodą i nie okazał się mniej korzystny niż lutowy.
Obiekty pod osłonami
Jak stwierdziła Roma Figiel z firmy Agro-Sur – znanej z projektowania, stawiania oraz wyposażania obiektów pod osłonami i regularnie uczestniczącej w Gardenii – w 2021 roku trwała ożywiona koniunktura w branży ogrodniczej. Przybyło przy tym zamówień dotyczących zupełnie nowych realizacji, zwłaszcza bloków foliowych, a nie tylko doposażania lub modernizacji już istniejących obiektów. Klientami byli, podobnie jak w poprzednich latach, kontrahenci z kraju i zagranicy, m.in. z Czech oraz Litwy. Obecne realia każą jednak podpisywać umowy z większym niż wcześniej wyprzedzeniem, z uwagi na gorszą dostępność komponentów.
- Roma Figiel i Adam Stępień z firmy Agro-Sur, fot. A. Cecot
Materiały wyjściowe
Taką ofertę przestawiła firma Jelimex, która zaopatruje ogrodników w materiał wyjściowy do produkcji: kwiatów ciętych, zieleni ciętej, roślin doniczkowych oraz balkonowo-rabatowych i ogrodowych. Właścicielka tej firmy Ewa Marciniak poinformowała, że wzrosło zapotrzebowanie na byliny – zarówno ukorzenione sadzonki czy rozsady w multiplatach, jak i większe rośliny, w doniczkach P9. Coraz częściej kupowane są przy tym droższe materiały, rozmnożone in vitro. Na stoisku zaprezentowano m.in. karpy piwonii, na które także popyt się zwiększa. Drugą kategorią produktów, które zwracają coraz większą uwagę rodzimych ogrodników, są rośliny doniczkowe o ozdobnych liściach, np. filodendrony – odmiany o ciekawie zabarwionych liściach (jak ‘Grey’), palmy (Chamaedorea i inne), bananowce (m.in. Musa basjoo). Ewa Marciniak podkreśliła ponadto rosnące zainteresowanie sezonową uprawą eukaliptusów na zieleń ciętą czy też ciemierników na kwiaty cięte.
- Firma Jelimex notuje rosnące zainteresowanie polskich ogrodników produkcją roślin doniczkowych o ozdobnych liściach (tu: Chamaedorea elegans i Philodendron ‚Grey’), fot. A. Cecot
Czyt. też: /https://www.podoslonami.pl/przeglad-informacji/targi-gardenia-2021-florystyka-i-zwiazane-z-nia-wydarzenia/

IPM Essen 2025 – nowości nadchodzącego sezonu (cz. I)
Międzynarodowe targi IPM Essen 2025, które w branży roślin ozdobnych stanowią symboliczne otwarcie sezonu, były jak zwykle, areną prezentacji wielu nowości. To odbywające się w styczniu wydarzenie pozwala zwrócić szczególną uwagę na asortyment związany z [...]


