PODosłonami.pl

Yara Banner nr 3Yara Banner nr 3

ZIELEŃ TO ŻYCIE 2025 – rośliny, produkty i praktyczna wiedza ekspercka

32. odsłona Międzynarodowych Targów Roślin, Technologii Ogrodniczej i Architektury Krajobrazu ZIELEŃ TO ŻYCIE zwabiła do Warszawy w dniach 4-6 września ponad 8600 zwiedzających. Wielu z nich przyciągnęła nie tylko wystawa ZtŻ, na której dominują rośliny, ale ciekawy, trafiający w punkt program konferencyjny, który był tradycyjnie częścią wydarzenia. Charakterystyczny dla tegorocznej edycji ZtŻ okazał się zarazem większy udział zagranicznych – szczególnie włoskich – wystawców, lecz jednocześnie spadek ogólnej liczby wystawców. Organizatorzy – Związek Szkółkarzy Polskich i Agencja Promocji Zieleni – podkreślają zmieniającą się w ostatnich latach formułę i skalę „najbardziej zielonych targów w Polsce”, ale i niezmienne atrybuty ZtŻ: jakość i wartość merytoryczną oraz skuteczne łączenie wiedzy z praktyką. W centrum uwagi znalazło się zaś w br. szereg aktualnych i ważkich tematów, jak gatunki inwazyjne czy biologiczna ochrona roślin, a także media społecznościowe czy sztuczna inteligencja w prowadzeniu biznesu.

Czytaj dalej...

fot. Zieleń to Życie

Kto, skąd, w jakim celu?

Wśród ponad 8600 zwiedzających targi Zieleń to Życie znalazło się 5000 profesjonalistów z 26 krajów, m.in. Holandii, Litwy, Ukrainy, Włoch, Niemiec, Łotwy, Rumunii i Estonii. Udany okazał się zwłaszcza czwartek – frekwencja w tym dniu, otwierającym wydarzenie była wyższa niż przed rokiem.

Organizatorzy ZtŻ po raz pierwszy wdrożyli program Hosted Buyers, służący wzmacnianiu eksportu – w ramach tego przedsięwzięcia zaproszono do Warszawy zagraniczne firmy wskazane przez wystawców.

Na uwagę zasługuje fakt, że udział w odbywających się przez wszystkie trzy dni targów szkoleniach osiągnął rekordowy poziom (zgodnie z hasłem tegorocznej edycji ZtŻ: „Dołącz do zielonej awangardy”). Na przykład piątkowa Konferencja „Mocno Zielone Miasto” – podczas której odbyła się m.in. gorąca debata o obcych i inwazyjnych gatunkach roślin w Polsce – zgromadziła około 600 słuchaczy.

Według dyrektor targów, Joanny Filipczak pozyskiwanie cennych fachowych informacji przez uczestników targów jest istotą przedsięwzięcia pod nazwą Zieleń to Życie. – Dziś program ekspercki, spotkania branżowe i debaty są równie ważnym elementem wydarzenia, jak ekspozycja wystawców. To połączenie identyfikuje obecną formułę targów ZIELEŃ TO ŻYCIE – podkreśla.

Szczególnym gościem był w tym roku Anglik Michael Perry – najbardziej rozpoznawalny influencer w międzynarodowym sektorze ogrodniczym, który jako promotor roślin oraz wydarzeń działa pod pseudonimem Mr Plant Geek, skutecznie łącząc segment producencki (B) z konsumenckim (C). Michael, który jest bywalcem europejskich targów roślin ozdobnych, wystawę Zieleń to Życie odwiedził po raz drugi, po około 20-letniej przerwie (poprzednio przybył jako przedstawiciel brytyjskiej firmy wysyłkowej, w której wówczas pracował). Wysoko ocenił jakość prezentacji w 2025 r. i różnorodność roślin, z których najciekawsze – według własnej oceny – eksponował na swoim stoisku. Michael Perry był też głównym prelegentem podczas Seminarium „Wiedza dla Handlu i Producentów” – opowiadał o efektywnym „zielonym” marketingu i budowaniu zaangażowania klientów poprzez działania w Internecie, zwłaszcza w różnych mediach społecznościowych.

Jakkolwiek nowe sposoby komunikacji stają się coraz ważniejszym kanałem informacyjnym i narzędziem promocyjnym, na rynku ogrodniczym wciąż liczą się tradycyjne metody „networkingowe”, takie jak bezpośrednie rozmowy twarzą w twarz. Prezes Związku Szkółkarzy Polskich Andrzej Kujawa uznaje wspólne dyskusje i wymianę myśli za największą wartość warszawskich targów. Podobnie jak łączenie otwartości młodych osób na nowe idee „zielonej awangardy” z doświadczeniem starszych uczestników branży, co prezes podkreślił podczas oficjalnego otwarcia ZtŻ 2025.

Ogólnie najliczniejszą grupę zwiedzających stanowili, jak zwykle producenci roślin – 29,73%. Na drugim miejscu znaleźli się architekci krajobrazu i specjaliści w dziedzinie urządzania terenów zieleni oraz budownictwa – 24,53%, a na kolejnych: przedstawiciele handlu detalicznego (centrów i sklepów ogrodniczych, a także marketów) – 14,41%, administracji publicznej i zarządzania nieruchomościami – 9,36%, sektora dostawców środków produkcji – 4,66%.

Zieleń to Życie – międzynarodowo

W tegorocznych targach Zieleń to Życie wzięło udział około 130 wystawców. Mniejsza liczba uczestników w porównaniu z poprzednimi odsłonami wydarzenia świadczy m.in. o wybieraniu przez przedstawicieli zielonej branży innych form oferowania swoich produktów klientom – regionalnych hurtowych „roboczych” targów roślin czy nasilonych działań online, co jest ogólną tendencją.



Zieleń to Życie 2025 pokazała zarazem, że Polska postrzegana jest niezmiennie jako obiecujący rynek, o dobrej koniunkturze. Łatwo zauważalny był udział wystawców spoza naszego kraju i to z bardziej różnorodnym niż ostatnio asortymentem roślin ozdobnych. Jak podają organizatorzy targów, liczba zagranicznych wystawców wzrosła o 27,5% w porównaniu z 2024 r.

Bogatsza niż poprzednio była reprezentacja kwiaciarskich produktów, na co wpłynęła m.in. oferta nowych w Warszawie wystawców – z kwiatami ciętymi (także z Polski) oraz roślinami doniczkowymi z Belgii, Holandii, Włoch.

Szczególną uwagę zwracała obecność firm z Italii i włoska misja gospodarcza, zorganizowana przy okazji targów ZtŻ, która połączyła producentów roślin, projektantów zieleni, przedstawicieli handlu i samorządów. W Warszawie odbyło się polsko-włoskie spotkanie pt. „Wzrastajmy razem: Włochy i Polska w branży szkółkarskiej”, zorganizowane przez Italian Trade Agency (agendę rządową promującą eksport), Ambasadę Włoch, Włoskie Stowarzyszenie Eksporterów Roślin Szkółkarskich (ANVE). Nie zabrakło zwiedzania polskich szkółek, którą to część wizyty współorganizował ZSzP.  

Prezes ANVE Luigi Pagliani uwypuklił podczas otwarcia targów Zieleń to Życie rolę współpracy i wspólnych działań. – Dzielimy z polskimi kolegami podobne wyzwania, takie jak zmiany klimatu czy konieczność poszukiwania nowych rynków na skutek zmian geopolitycznych; warto byśmy się wypowiadali jednym głosem w międzynarodowych gremiach w ważnych dla całej branży sprawach. Takie wydarzenia, jak targi Zieleń to Życie, kreują zaś miejsce do rzeczywistej wymiany poglądów – stwierdził.

W ceremonii otwarcia wzięli też udział reprezentanci ambasad – Belgii (Przedstawicielstwa Flandrii w Warszawie), Francji, Niemiec, Kolumbii, Królestwa Niderlandów, Tajlandii, Indonezji, a także prestiżowych organizacji, do których należy Związek Szkółkarzy Polskich – ENA (Europejskiego Zrzeszenia Szkółkarskiego) oraz AIPH (Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Ogrodniczych).

Laury

W Konkursie Roślinnych Nowości, który jest jedną z wizytówek targów ZIELEŃ TO ŻYCIE, w 2025 roku jury przyznało 5 medali i 4 wyróżnienia (wyniki można znaleźć TUTAJ). Najcenniejszy, złoty medal powędrował do Szkółki KUROWSCY za krzewuszkę cudowną (Weigela florida) BUBBLY WINE. Wyróżnienie Dziennikarzy z krajowych i zagranicznych redakcji mediów branżowych, którzy głosują online (na podstawie opisów, zdjęć i własnej wiedzy), trafiło do Szkółki SZMIT za hortensję wiechowatą (Hydrangea paniculata) GROUNDBREAKER BLUSH. W Internetowym Plebiscycie, przeprowadzonym w mediach społecznościowych wśród szerokiego grona odbiorców, zwyciężyło schizachyrium miotlaste (Schizachyrium scoparium) ‘Chameleon’, zgłoszone do konkursu przez Szkółki SÓJKA.

Tradycyjnie wręczono również Honorowy Laur Związku Szkółkarzy Polskich – przyznawany od 2003 r. za wybitną działalność popularyzatorską i edukacyjną oraz za zasługi na rzecz rozwoju polskiego szkółkarstwa. W tym roku laureatką została prof. dr hab. Bożena Matysiak, zastępca dyrektora ds. naukowych w Instytucie Ogrodnictwa – PIB, a także prezes Polskiego Towarzystwa Różanego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

ANSB barter
HortiNet_wyszukiwarka
HortiAdNetHortiAdNet