Czwarta edycja kampanii „Pora na pomidora”
W związku z coraz częstszymi przypadkami otyłości wśród dzieci, w tym roku organizator IV edycji ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” działania kieruje przede wszystkim do najmłodszych oraz osób, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu ich nawyków żywieniowych.
Czytaj dalej...Eksperci oraz organizacje zajmujące się kwestiami zdrowia systematycznie donoszą o szybko rosnącej liczbie dzieci i młodzieży z nadmierną masą ciała. Co więcej, otyłość i nadwaga są traktowane jako najpoważniejsze choroby cywilizacyjne naszych czasów. Potwierdzają to m.in. raporty WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), UNICEF-u czy Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie (IŻiŻ).
Z badań przeprowadzonych przez IŻiŻ w Warszawie wynika, że w grupie 13-latków co czwarty polski uczeń ma problem z otyłością.
Bez większego znaczenia jest w tym przypadku płeć dziecka, albowiem w podobny sposób borykają się z tą przypadłością zarówno chłopcy, jak i dziewczynki. Częstymi przyczynami przyrostu masy ciała ponad wytyczone normy są brak wiedzy na temat prawidłowych wielkości porcji posiłków lub niestosowanie się do ogólnych zasad racjonalnego żywienia.
Jednym z rozwiązań mogących przeciwdziałać otyłości jest zachęcenie dzieci i młodzieży do spożywania na co dzień większej ilości warzyw i owoców.
W tegorocznej edycji organizator kampanii „Pora na pomidora…” działania kieruje m.in. do opiekunów, od których zależy co i jak często dzieci zjadają. Częścią kampanii będzie cykl szkoleń z których zainteresowani dowiedzą się, jakie znaczenie mają warzywa i owoce w codziennej diecie dzieci i młodzieży, a także poznają sposoby zapobiegania przyczynom oraz nadwagi i otyłości.
– Warzywa i owoce odgrywają kluczową rolę w rozwoju dzieci, dlatego nie możemy zapominać o tych produktach podczas przyrządzania ich codziennych posiłków. Jeżeli chcemy, by nasze dziecko rozwijało się prawidłowo, warto zatroszczyć się o jego właściwą dietę i nauczyć je jedzenia bez pośpiechu – mówi Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, ekspert kampanii „Pora na pomidora…” – Gdy dziecko pozna zasady zdrowego odżywiania we wczesnym dzieciństwie, ma szansę stosować je w dorosłym życiu i na długie lata cieszyć się zdrowiem, pozytywną energią i szczupłą sylwetką.
Podczas kampanii zaplanowano m.in.:
• szkolenia dla kadry szkolnej, które poprowadzi dietetyk – specjalista ds. żywienia,
• warzywno-owocowe warsztaty dla dzieci organizowane we współpracy z wybranymi szkołami i przedszkolami w kilku miastach w Polsce,
• udział w pikniku Poznaj Dobrą Żywność oraz akcjach happeningowych w wybranych imprezach plenerowych,
• konkursy dla rodziców i dzieci na wybranych portalach parentingowych.
Na stronie internetowej kampanii www.poranapomidora.com będzie można zapoznać się z wieloma nowymi informacjami z zakresu żywienia dzieci, m.in. jak rozpoznać niepokojące sygnały wzrostu wagi u najmłodszych, jak zmieniać złe nawyki żywieniowe, czy też dlaczego nie powinnyśmy zapominać o warzywach i owocach w codziennej diecie. Na stronie regularnie pojawiać się będą przykładowe tygodniowe jadłospisy dla dzieci w różnym wieku oraz propozycje ciekawych przepisów z wykorzystaniem owoców i warzyw.
Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Więcej informacji na stronie internetowej: www.poranapomidora.com oraz na www.facebook.com/PoranaPomidora
Rozproszenie światła – korzyść dla roślin
Na wszystkie uprawy warzyw owocujących może korzystnie działać światło rozproszone. Całkowita fotosynteza wzrasta dzięki lepszej penetracji światła i zmniejszonemu stresowi cieplnemu w uprawie.